• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 21 خرداد 1402
کد مطلب : 194175
+
-

وعده مجلسی‌ها برای گنجاندن مدیریت یکپارچه شهری در برنامه هفتم

پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه آماده شده اما در این پیش‌نویس اشاره به موضوع مدیریت جامع شهری نشده است

برنامه ۵سال آینده کشور این روزها نوشته‌شده و تا مدتی دیگر به تصویب نهایی توسط مجلس خواهد رسید، اما نکته‌ای که در این برنامه از آن چشم‌پوشی شده، مربوط به بحث مدیریت جامع شهری است. موضوع مدیریت یکپارچه که مدت‌هاست در شورای‌عالی استان‌ها مطرح و مدیریت فعلی شهر تهران نیز آن را با جدیت دنبال می‌کند، به‌طور کامل در پیش‌نویس برنامه هفتم حذف شده و دیگر هیچ اثری از آن نیست.

گلایه رئیس شورای شهر از پیش‌نویس برنامه هفتم
همین مسئله گلایه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران را نیز درآورده است؛ به‌طوری‌که در جلسه روز سه‌شنبه (8خردادماه) شورا، با انتقاد از نحوه عملکرد دولت درباره عدم‌تعیین تکلیف موضوع مدیریت جامع شهری، می‌گوید: مدیریت یکپارچه شهری در کشور اجرا نمی‌شود و در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه این مدیریت کمرنگ شد اما در برنامه هفتم هیچ اثری از مدیریت یکپارچه شهری نیست.
چمران با بیان اینکه در برنامه هفتم خواب‌های بدی برای مدیریت شهری دیده بودند، یادآور شد: در وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه هنوز رسوباتی مبنی بر اینکه کار نکنیم و اجازه ندهیم دیگران نیز کار کنند، وجود دارد و یا می‌خواهند به‌گونه‌ای درآمد شهرداری را کاهش دهند که این درست نیست. رئیس‌جمهور و معاون اول همکاری کردند و حضور آقای زاکانی در جلسات هیأت دولت فرصتی برای همه شهرداری‌ها و شوراها بود چراکه باعث شد بسیاری از موارد اصلاح شود و امیدواریم مشکلات باقیمانده را نیز در مجلس درست کنیم.

جای خالی مدیریت جامع شهری در برنامه هفتم
هرچند که برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند که تصویب طرح مدیریت جامع شهری و تبدیل آن به قانون، می‌تواند کمک کند که این مسئله هرچه سریع‌تر در کلانشهرها اجرا شود و لزومی ندارد در برنامه هفتم توسعه اشاره به موضوع مدیریت یکپارچه شود.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و‌ شوراهای مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با همشهری می‌‎گوید: نبود موضوع مدیریت جامع شهری در برنامه هفتم‌ توسعه به‌دلیل عدم‌تصویب قانون است اما حتی اگر قانون هم مصوب شده بود، نیازی به اشاره در برنامه هفتم نیست اما در کل، موضوع مدیریت جامع شهری فعلا در حد طرح باقی مانده است.

آنچه ‌بر سر طرح «مدیریت جامع شهری» آمده است!
طرح مدیریت جامع شهری ازجمله طرح‌هایی است که دوره‌های قبل به دلایلی در مجلس به تأیید نرسید، اما این دوره مدیریت شهری پایتخت برای تعیین تکلیف این طرح اقداماتی را انجام داد و‌ شورای‌عالی استان‌ها از مجلس پیگیر این موضوع بود.
در همین رابطه، پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: مهم‌ترین موضوعی که در شورای‌عالی استان‌ها در دستور کار قرار دارد، موضوع مدیریت جامع شهری است. در این دوره اصرار داشتیم که موضوع مدیریت یکپارچه در مجلس مطرح تا قانون شود. پیگیری‌های زیادی را در این دوره انجام دادیم و امیدوار هستیم نخستین اقدام‌های عملی درخصوص مدیریت یکپارچه را برداریم.
سروری بیان کرد: تأکید ما این است که این موضوع در مجلس تعیین تکلیف و تصویب شود. فکر می‌کنم در این دوره به نقطه خوبی درخصوص مدیریت یکپارچه شهری برسیم.

پیشنهادهای نمایندگان ملت برای برنامه هفتم
محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در این‌باره می‌گوید: پیش‌نویس طرح مدیریت یکپارچه با ۲۷۰ماده در مجلس طراحی شده اما برای تصویب نیاز به ورود کمیسیون مشترک مجلس دارد و باید اصل۸۵‌ شود تا بررسی آن صورت گیرد.
او ادامه داد: این قانون جامع و کامل است که تمام بندهای آن در برنامه هفتم نمی‌گنجد، اما مجلس پیشنهادهایی را ارائه خواهد داد تا در برنامه هفتم اشاره‌هایی به موضوع مدیریت یکپارچه شهری شود.
آصفری با تأکید بر اینکه برخی از موارد طرح مدیریت یکپارچه شهری در برنامه هفتم قرار خواهد گرفت، گفت: مدیریت یکپارچه در نوبت کمیسیون است اما بعید می‌‌دانم این دوره، فرصت بررسی آن را داشته باشد. بررسی این قانون با ۲۶۰ماده به یک سال زمان نیاز دارد و این مجلس فرصت آن را نخواهد داشت.

چرایی اهمیت مدیریت جامع شهری
امروزه چالش‌های کلانشهرها به‌خصوص پایتخت به‌دلیل عدم‌مدیریت جامع و برنامه کامل است که با پیچ‌‌وخم‌های متعددی مواجه شده است. به‌عنوان مثال، مسئله ترافیک تهران به‌عنوان یک موضوع بین‌دستگاهی تلقی شده و نبود همین مدیریت یکپارچه شهری نه‌تنها به رفع این معضل کمک نکرده، بلکه هر روز گره آن کورتر می‌شود. هرچند که در پیش‌نویس برنامه اشاره‌ای به این مسئله نشده اما مجلس قول‌هایی ‌داده تا بحث مدیریت جامع شهری در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید