• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193784
+
-

تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز‌

‌وزیر اقتصاد وعده داد مشکل ناترازی بانک‌ها در سال‌جاری طبق توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حل خواهد شد

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه امسال تکلیف بانک‌های ناتراز مشخص خواهد شد،گفت:در این زمینه بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توافق شده است.
به‌گزارش همشهری، یکی از عوامل رشد تورم در اقتصاد ایران ناترازی بانک‌ها است. در این میان برخی اطلاعات نشان می‌دهد ظرف ماه‌های گذشته میزان ناترازی بانک‌ها افزایش یافته و بخش عمده این ناترازی فقط مربوط به چند بانک خاص است. اقتصاددانان اعتقاد دارند برای حل مشکل تورم در کنار کسری بودجه دولت که مهم‌ترین عامل تورم است، باید ناترازی بانک‌ها نیز درمان شود. بر همین اساس روز گذشته وزیر اقتصاد در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی از حل این مشکل درسال‌جاری خبر داد وگفت: حضور مؤسسات مالی ناترازکه هزینه‌های جاری خود را از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی تامین می‌کنند، قابل تحمل نیست. البته این مشکل به‌صورت جدی‌تری در سال‌جاری علاج خواهد شد.
احسان خاندوزی با تأکید بر اینکه برای ساماندهی این‌ مؤسسات توافق خوبی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته است، گفت: نمی‌توان صنعت مالی را فقط برای کنترل تورم به‌کار گرفت. غیراز سیاست‌های سلبی که فقط نقدینگی را کنترل می‌کند نیازمند سیاست ایجابی در بخش اعتبارات هستیم.
او با بیان اینکه بانک‌ها مجوز سرمایه‌گذاری‌مستقیم پیدا خواهندکرد، افزود: سرمایه‌گذاری‌های بدون اولویت‌بندی قابل‌قبول نیست. راهبرد خروج از سرمایه‌گذاری‌های غلط پیشین مانند الگوی‌موفق سرمایه‌گذاری بانک‌ها در دهه 60شمسی در دستور کار قرار گرفته است. نگاه افتراق آمیز ما نسبت به دولت قبل همین‌مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌هاست.

استفاده از رمزارزها در حوزه تجاری
وزیر اقتصاد همچنین درسخنان جداگانه‌ای از استفاده از رمزارزها در حوزه تجاری خبر داد اما به‌طور دقیق مشخص نکرد که آیا قرار است تبادلات تجاری با رمزارز‌ها انجام شود یا کارکرد‌های دیگری برای رمزارزها درنظرگرفته شده است.
خاندوزی در این‌باره گفت: ازابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت‌های رمزارزها به شکل قانونی برای کمک به شرایط تجاری کشور اصرار داشتیم و متنی نیز با همکاری سایر اعضا به‌طور مشخص بانک مرکزی و وزارت نیرو درحوزه تولید رمزارزها و دستگاه‌های مبادله رمزارزها تهیه کرده‌ایم که در دست تصویب اعضای هیأت دولت قرار دارد. امیدواریم با تصویب آن گامی در جهت استفاده از رمزارزها برداریم.
او ادامه داد: یکی از محورهایی که در برنامه هفتم مورد نظر دولت و مجلس است، تعیین تکلیف موضوع رمز ارزها است.

توافق مالی با روسیه
وزیر اقتصاد همچنین درباره توافقات اقتصادی ایران و روسیه گفت:درحوزه مبادلات مالی، بانکی و تسویه‌های بین‌المللی و مسائل ارزی با شرکای راهبردی کشور درحوزه کشورهای استراتژیکی همسو و همسایه که مورد تأکید رئیس‌جمهور هم است به توافقات خوبی رسیده‌ایم.
او تأکیدکرد: این توافقات در برخی مقاطع به عمل و اجرا رسیده است ازجمله شبکه‌های تسویه، اما به‌دلیل ملاحظات تحریمی، کشورهای طرف مبادله از ایران خواسته‌اند جزئیات را افشا نکنیم تا بتوانیم در شرایط امن‌تری به این مسیر ادامه دهیم. ازجمله توافقات پیوند دادن بخش خصوصی کشورها باهم است.‌‌‌‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید