• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19377
+
-

سرانه ورزشی اردبیل روی خط فقر

مدیر‌کل ورزش و جوانان: اتمام پروژه‌های ورزشی نیازمند تسریع در پرداخت اعتبارات ملی و استانی است

ورزش
سرانه ورزشی اردبیل روی خط فقر

.

 رویا خیری| اردبیل- خبرنگار:
  
یکی از محورهای سلامت شهروندان ایجاد فضا برای ورزش‌های همگانی و حرفه‌ای است، این در حالی است که در حوزه سلامت ابتدا امکانات درمانی و پزشکی به ذهن متصور می‌شود، اما فضاهای ورزشی تضمین‌کننده سلامت جسمی و روحی جامعه هستند. 
کارشناسان تربیت‌بدنی بر این باورند رشد جمعیت، سبک زندگی آپارتمان‌نشینی و تغذیه‌های نامناسب یکی از عوامل تهدید سلامت مردم هستند، بر همین اساس در برنامه ششم توسعه باید تدابیری اندیشه شود تا توسعه زیرساخت‌های ورزش را در دستور کار قرار گیرد. استان اردبیل از لحاظ سرانه ورزشی در پایین‌ترین رده‌های کشور قرار دارد. این مشکل می‌تواند در افزایش آسیب‌های اجتماعی دخیل باشد و باید مسئولان برنامه‌ریزی‌های جامع برای افزایش زیرساخت‌ها و تجهیز امکانات ورزشی داشته باشند. وجود استعدادها و قهرمانان این استان در رشته‌های مختلف نیاز به تامین فضاهای ورزشی را دوچندان می‌کند. 


ضرورت تکمیل پروژه‌های ناتمام

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با بیان اینکه امکانات و تجهیزات ورزشی استان وضعیت نامطلوبی دارد، می‌افزاید: توسعه امکانات و تجهیزات ورزشی استان باید از برنامه‌های اولویت‌دار استان باشد، چراکه این وضعیت در‌شان مردم استان نیست. 
 «بهروز ندایی» با اشاره به ظرفیت‌های استان در کسب موفقیت‌های ورزشی عنوان می‌کند: تکمیل پروژه‌های عمرانی ورزشی استان از جمله سالن‌های ورزشی سرپوشیده نیمه‌تمام روستایی و ورزشگاه علی دایی ضروری است.  ندایی توجه وزارت ورزش و جوانان به توسعه اماکن ورزشی استان را خواستار می‌شود و می‌افزاید: مشکلات، اولویت‌ها و برنامه‌های ورزش و جوانان استان در جلسه استاندار اردبیل با وزیر ورزش و جوانان به زودی مطرح و بررسی خواهد شد.  وی با اشاره به برنامه سفر رئیس جمهوری به استان در سال جاری، تاکید می‌کند: برخی نیازهای ورزش استان نیز در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری طرح خواهد شد.  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از تدوین برنامه‌ای 3 ساله برای تکمیل مجتمع ورزشی علی دایی خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای امسال و 3 سال آینده در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش ورزش استان برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده است. 


توجه به شهرستان‌های محروم

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز امکانات ورزشی را بسیار پایین توصیف می‌کند و خواستار اجرای پروژه‌های ورزشی عظیم و توسعه تجهیزات ورزش استان به ویژه در شهرستان‌های محروم مانند گرمی می‌شود. 
«میرحمایت میرزاده» می‌افزاید: استان اردبیل با ۹ ماه زمستان باید با شاخص‌های خاصی دیده شود و ضرورت احداث سالن‌های سرپوشیده ورزشی در استان مورد توجه قرار گیرد. 
وی تاکید می‌کند: در توسعه امکانات ورزشی باید توزیع امکانات، عادلانه باشد و شهرستان‌های محروم مورد توجه بیشتر قرار گیرند. 


برنامه‌هایی برای سفر هیات دولت

مدیر کل امور ورزش و جوانان استان در مورد وضعیت پروژه‌های ورزشی استان اظهار می‌کند: خوابگاه و سالن کشتی پارس‌آباد، خانه کشتی سرعین و 2 سالن ورزشی در روستاهای آراللو و دیزج از جمله پروژه‌هایی هستند که با جدیت تکمیل آن‌ها پیگیری می‌شود. 
«بهرام آقاخانی» با بیان اینکه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها قطعی است، ادامه می‌دهد: پروژه‌های پیشنهادی نیز به ستاد مرتبط با سفر هیات دولت به استان ارائه شده است که در صورت موافقت و تامین اعتبار، احتمال اضافه شدن پروژه‌های دیگری وجود دارد. 


اجرای پیست‌های اسکیت و قایقرانی

آقاخانی اجرای پیست سرپوشیده اسکیت سرعت در اردبیل را از جمله پروژه پیشنهادی برای افتتاح در سفر هیات دولت برمی‌شمارد و می‌افزاید: این پروژه از اعتبارات استانی و ملی برخوردار است و می‌توان تا شهریور و زمان سفر هیات دولت به این استان تکمیل شود. 
وی می‌گوید: اجرای پیست قایقرانی در مجموعه ورزشی و تفریحی دریاچه شورابیل اردبیل و 2 شهر گرمی و پارس‌آباد نیز از جمله طرح‌هایی است که با ساخت و تکمیل آن، اردبیل می‌تواند میزبان اردوهای ملی و مسابقات بین‌المللی باشد. 
آقاخانی اضافه می‌کند: تکمیل خانه وزنه‌برداری، سالن طبقاتی، چمن مصنوعی خلخال، احداث خوابگاه ورزشی، احداث زمین چمن در مناطق محروم استان و احداث سالن مسابقات 3 هزار نفری از دیگر پروژه‌های ورزشی در حال اجرا در استان هستند. 


نیاز به تامین اعتبار

مدیر کل ورزش و جوانان استان اتمام پروژه‌های ورزشی را نیازمند تسریع در پرداخت اعتبارات ملی و استانی ذکر می‌کند و می‌افزاید: سال ۹۶ شاهد افزایش ۵۰ درصدی اعتبار نسبت به سال ۹۵ بودیم که همین موضوع توسعه فعالیت‌های عمرانی ورزشی را در استان رقم زد. 
وی با اشاره به بازسازی و تعمیر ۲۴ پروژه ورزشی در استان با افزایش اعتبارات سال قبل افزود: هم‌اکنون اردبیل به نسبت جمعیت و وسعت با 17/0 مترمربع از کمترین سرانه ورزشی در بین شهرهای استان برخوردار است و ضروری است توجه بیشتری در این زمینه شود. 


تلاش برای کسب بیشترین سهمیه احداث زمین چمن

مدیرکل دفتر فنی مهندسی وزارت ورزش و جوانان اردبیل نیز از برنامه‌ریزی برای احداث ۲۰۰ زمین چمن در مناطق محروم کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای اختصاص ۱۵ سهمیه به استان اردبیل تلاش می‌کنیم. « روزبه‌ زورقی» قول مساعد برای احداث سالن ورزشی 3 هزار نفری برگزاری مسابقات ورزشی در شهرستان گرمی و تکمیل سالن‌های ورزشی نیمه‌تمام روستایی و تجهیز استخر شنای گرمی می‌دهد و می‌افزاید: توسعه امکانات ورزشی استان اردبیل بر اساس اولویت‌ها پیگیری می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید