• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19376
+
-

بیماری‌های تنفسی در کمین شهروندان

سلامت
بیماری‌های تنفسی در کمین شهروندان




شباب پارساراد| سنندج- خبرنگار:

به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، حساسیت‌های فصلی همیشه وجود دارد و برخی افراد نیز به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آسم و مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه می‎کنند. 

تعداد روزهای آلوده بر اثر گرد و غبار و پدیده ریزگرد هم که در استان در طول سال کم نیست. این مسأله نشانه‎هایی از یک نوع آلرژی را در افراد به‎وجود آورده است. در کردستان که استانی با آب و هوای معتدل کوهستانی و سردسیر است، مردم در فصول مختلف سال با مشکلاتی مواجه هستند و تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و داروخانه‏ها زیاد می‌شود. اما آن‎چه بیشتر اهمیت دارد توجه به بهداشت فردی در جامعه است. به سبب عوامل مختلف فصلی، افرادی که سابقه بیماری‎های گوناگون را دارند سایر افراد را در خانواده و جامعه نیز دچار مشکل می‎کنند. 


رعایت بهداشت فردی 

  یکی از شهروندان سنندجی که به یکی از داروخانه‌های شهر مراجعه کرده است، می‎گوید: چند سال است که مشکل تنفسی دارم. حتی به دلیل وجود مشکل، از محیط کار قبلی‎ام هم بیرون آمدم. با این وصف هر سال با محیط و هوای آلوده روبه‌رو می‌شوم و بیماری‎ام عود می‎کند و مجبورم به پزشک مراجعه کنم. گاهی برنامه غذایی‎ام را تغییر می‎دهم و غذاهای محلی و «دوخوا» مصرف می‌کنم، زیرا این غذاها حساسیت‎برانگیز نیست.
«کمال شباب» که هرچند وقت یک بار از ماسک استفاده می‎کند، با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی می‎افزاید: شاید استفاده از ماسک از نظر برخی شهروندان کار بیهوده‌ای باشد، اما واقعیت این است که این ماسک‌ از گسترش ویروس بیماری در هوای آلوده و پر از آلرژی سنندج می‌کاهد. علاوه بر این، در این زمینه مراجعه پزشکی نیز جوابگو نیست. راه اساسی این است که مسئولان برای هوای آلوده فکری اساسی بکنند.

شباب تصریح می‎کند: بیشتر نگرانی ما کودکانی هستند که با وجود هوای آلوده در برخی روزها هم مجبورند به مدارس بروند و هم گاهی دوست دارند به پارک و محیط‌های دیگر بروند. البته نمی‎شود جلو این فعالیت‎ها را گرفت. بنابراین مجبوریم با رعایت مواردی چون استحمام، استفاده از ماسک، عدم مراجعه غیرضروری به بیرون از منزل و مصرف خوراکی‎های مخصوص از بروز مشکل پیشگیری کنیم.
این شهروند سنندجی می‌گوید: ضرورت سازگاری با محیط آلوده در این چند سال مجبورمان کرده است که در خانه انواع سوپ، آش، گیاهان غذایی با خاصیت دارویی و دوخوا را در نوبت‎های غذایی روزانه قرار دهیم. شاید این غذاها تکراری و ساده باشد، اما همین غذاهای ساده خاصیت فراوانی دارند و ترکیبات آنها مانع از ابتلا به آلودگی می‌شود.


مشکلات ناشی از ریزگردها

یک کارشناس محیط‌ زیست نیز با بیان اینکه ریزگردها نمادی از به‌هم‌ریختگی اکولوژیکی هستند، می‌گوید: این ریزگردها برای حیات گیاهی، جانوری و انسانی بسیار خطرناک هستند.
«مژده حسینی» ادامه می‌دهد: ریزگردها روزنه‌های ریز روی برگ گیاهان و درختان را می‌بندند و عمل تنفس را مختل می‌کنند. همچنین چرخه زیستی جانوران مثل زاد و ولد و مهاجرت با فراوانی ریزگردها دچار بی‌نظمی می‌شود.

 وی تصریح می‌کند: ریزگردها علاوه بر اثرات مخرب روانی بر انسان، بیماری‌های ریوی و تنفسی را نیز ایجاد می‌کنند و نوعی آلرژی جدید به‎وجود آوردند که تمام فعالیت‎های روزانه فرد را تحت‎الشعاع قرار می‎دهد. در مجموع می‌توان گفت ریزگردها در حوزه‎های بهداشت و سلامت، اقتصاد، محیط زیست و امور اجتماعی هزینه‌های بالایی را به ما وارد می‌کنند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: اما این ریزگردها تنها جسم و جان مردم را هدف نمی‌گیرد، بلکه از نظر اجتماعی، اقتصادی و روانی نیز زندگی مردم را دستخوش تغییراتی می‌کند، از جمله آن‌ها می‎توان به اثرات گرد و خاک بر روح و روان مردم، اثرات اقتصادی بر زندگی مردم استان و از بین رفتن محصولات کشاورزی اشاره کرد که بر اقتصاد کل کشور تاثیرگذار است.


خوددرمانی

 یک پزشک عمومی با اشاره به افزایش بیماری‎های فصلی و آلودگی‎های محیطی می‎گوید: بیشتر مراجعه‌کنندگان به من افرادی هستند که مشکلات تنفسی و ریوی دارند. این افراد به‎علت فعالیت روزانه و ویژگی‌های محیط کار دچار مشکل می‎شوند و مبتلا به نوعی آلرژی فصلی هستند.
«حمید هدایت نژاد» با اشاره به خوددرمانی برای مبارزه با آلودگی فصلی می‎افزاید: از مراقبت‎هایی که در محیط خانواده می‌توان انجام داد استفاده از غذاهای محلی و آبکی و همچنین استفاده از انواع بخورها و دود کردن اسفند است که به نوعی خوددرمانی تجربی است. 
البته برای افراد دارای مشکل تنفسی پاسخگو نیست و آنها باید به پزشک مراجعه کنند که بیماری‌شان عود نکند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی عنوان می‎کند: در این زمینه اگر فرد اصرار بر خوددرمانی دارد، پاکیزه نگه داشتن محیط منزل و محل کار، جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل محیط، عدم تردد غیرضروری و همچنین استفاده از عسل و لیموترش می‎تواند به بیماران با مشکلات تنفسی کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید