• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19370
+
-

دروازه‌ها نشانی از شهر ندارند

شهر قزوین به‌عنوان شهری تاریخی با پیشینه‌ای قوی از فرهنگ و هنر هیچ‌گونه آثاری در ورودی‌های ‌ خود ندارد و گمنام و مهجور مانده است. 
به گزارش همشهری، مدیر منطقه 3 شهرداری قزوین درباره اهمیت ساماندهی ورودی‌های شهر می‌گوید: ورودی هر شهر پیشانی آن شهر است و به‌عنوان اولین منظر شهری معرف فرهنگ و آداب هر شهر به شمار می‌رود؛ از این رو در گذشته به نحوه ساخت ورودی‌ها دقت و توجه می‌کردند و این ورودی‌ها پیوسته تحت نظارت و کنترل حاکمیت منطقه بود‌. 

«کیومرث فدایی‌فر» ادامه می‌دهد: در گذشته ورودی‌های شهر با در نظر گرفتن عناصر خاص برای حفاظت و به شکل دروازه ساخته می‌شد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل دفاعی در برابر ورود افراد بیگانه به شهر و ایجاد امنیت در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

وی با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات ورودی‌های شهر در عصر حاضر تبدیل شدن خیابان به جاده است، بیان می‌کند: خیابان و جاده دو محور با کاربری جداست که هر یک متولی خاص خود را دارد و تبدیل‌شدن خیابان‌ها به جاده موجب به وجود آمدن معضلات زیادی در محدوده شهر به‌ویژه ورودی‌ها می‌شود. 

این مسئول می‌گوید: در منطقه 3 شهرداری قزوین ساماندهی ورودی‌های شهر در گرو ساماندهی نواحی منفصل شهری است و برای رسیدگی به این موضوع با مسئولان مرتبط جلساتی برگزار شده است. نتیجه این جلسات تملک زمین‌های جاده اسماعیل‌آباد از سوی اداره کل راه و شهرسازی بود و عملیات عمرانی آن نیز به شهرداری واگذار شده است که به‌زودی این طرح وارد فاز اجرایی می‌شود. 

وی اضافه می‌کند: بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته، ورودی آزادراه تهران ـ زنجان به بلوار امام خمینی (ره) نیز به‌عنوان یکی دیگر از ورودی‌های شهر مورد بررسی قرار گرفت. برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی این آزادراه انجام شد و اجرای طرح ساماندهی آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. همچنین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این دو طرح در بودجه سال آینده دیده شده است. 
وی افزود: فضای ورودی شهرها، اتصال دهنده فضای طبیعی خارج و فضای مصنوعی داخل شهرهستند و به عنوان برقرار کننده ارتباط میان شهر و پیرامونش، از برخی الگوهای ارتباطی پیروی می کند. برای دستیابی به راهکارهای مناسب در طراحی و ساماندهی ورودی شهرها، ابتدا توجه به ماهیت مفهوم ورودی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.

این مسئول بیان کرد: ابتدا توجه به ماهیت مفهوم ورودی و شناخت پدیده ای این موضوع و همچنین توجه به ویژگی و ماهیت های شهر یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در طراحی ورودی شهرها باید در نظر گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید