• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193662
+
-

آفرینش هنر متعهد، با آموزه‌های امام انقلاب

تولید آثار فرهنگی و هنری بعد از انقلاب مدیون و مرهون نگاه امام خمینی‌ره‌ است

گزارش
آفرینش هنر متعهد، با آموزه‌های امام انقلاب

امیر خدادادهمدانی- دبیر گروه فرهنگ

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در میان خانواده‌های مذهبی، هنر چندان جایگاه مطلوبی نداشت، چراکه آثار تولیدی یا مطلوب نظر نبود و یا کیفیت قابل‌قبولی نداشت. در این گزارش به وضعیت تولید آثار فرهنگی و هنری بعد از انقلاب که بیشتر مدیون و مرهون نوع دیدگاه و نگاه امام(ره) بود اشاره می‌شود تا جایی‌که بسیاری از کارشناسان این عرصه، دیدگاه فقهی بنیانگذار انقلاب اسلامی راکه نگاهی روزآمد به همه مسائل داشتند سبب‌ساز ادامه حیات هنر در ایران دانسته و حالا ایران، در تولید آثار فرهنگی و هنری یکی از کشورهای قابل توجه در منطقه است.

سینمای پاک و متعهد
سخن مشهور امام خمینی(ره) که در بدو ورودشان به ایران در بهشت زهرا (س) ایراد شد، مبنی بر اینکه «ما با سینما مخالف نیستیم، ‌با فحشا مخالفیم»، فصل‌الخطاب روشن و دقیقی بود که حجت را بر همگان تمام کرد و نشان داد که بن‌مایه‌های اندیشه و نگرش حضرت امام خمینی(ره) به فرهنگ، هنر و به‌ویژه سینما به مثابه یک رسانه تمدن‌ساز، تا چه اندازه عمیق، پیشرو و مترقی است. در همین رابطه، حمید بهمنی، کارگردان سینمای ایران معتقد است که براساس دیدگاه‌های امام(ره) در تولیدات سینمایی، آثار مجید مجیدی را شاهد هستیم یا فیلم‌هایی که در حوزه دفاع‌مقدس ساخته شدند و از مقطعی به بعد، کمتر شاهد ساخت آنها بودیم، جملگی به نوعی نمایانگر سینمای پاک و متعهد انقلاب اسلامی بودند.

مجوز شروع به‌کار مجدد موسیقی
در بخشی از کتاب خواندنی «بانگ آزادی» خاطرات مرحوم احمد علی راغب، آهنگساز و پیشکسوت موسیقی انقلاب از دیدار خرداد۵۹ با امام(ره) آمده است که محمد گلریز در پی دیدار با امام خمینی(ره) به مشکلات عرصه هنر اشاره کرد و گفت درخواست کرده که واحد موسیقی تشکیل شود. چراکه قبل از انقلاب، نوازنده‌ها از رادیو و تلویزیون کارت شناسایی داشتند و با آن یک پُزی هم می‌دادند که ‌ما از رادیو و تلویزیون هستیم... این مشکلات یادداشت شد. پس از آن بود که واحد موسیقی تشکیل شد و کارت صادر کردند. در واقع با این اتفاق حضرت امام مجوز شروع به‌کار مجدد موسیقی بعد از انقلاب را صادر کرد.‌

تأثیرات رادیو و تلویزیون
اهتمام امام (ره) به رسانه ملی بسیار قابل توجه است تاجایی‌که ایشان تأکید کردند که «با رادیو و تلویزیون از همه‌‌چیز بهتر می‌شود مملکت را پرورش داد. برای اینکه از رادیو و تلویزیون، هم آدم بی‌سواد و هم آدم باسواد می‌توانند استفاده بکنند. الان رادیو و تلویزیون طوری شده است که همه جا به آن گوش می‌دهند و شما می‌توانید از راه چشم و گوش به مردم خدمت کنید.در هر صورت این دستگاه باید تغییر بکند و اگر تغییر نکرد، باز همان بساط و همان برنامه‌های قبلی پیش می‌آید و برای آیندگان بدبختی خواهد بود.»

تمجید از فیلم‌های آموزنده
توجه و نظارت جدی بر فیلم‌های خارجی از دغدغه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی بود تا جایی‌که اظهار داشتند:‌«‌ غالبا فیلم‌هایی که خود ایرانی‌ها درست می‌کنند به‌نظرم بهتر از دیگران است؛مثلا فیلم «گاو» آموزنده بود. اما حالا این فیلم‌ها باید حتماً از آمریکا یا از اروپا بیاید با یک بی‌بندوباری تا روشنفکران غرب‌زده شاد شوند. فیلم‌هایی که از خارج به ایران می‌آید اکثرا استعماری است لذا فیلم‌های خارجی استعماری را حذف کنید. مگر صددرصد صحیح باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید