• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 10 خرداد 1402
کد مطلب : 193299
+
-

اولویت‌های وزیر جدید

یادداشت
اولویت‌های وزیر جدید

شیوا قاسمی‌پور؛‌عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

در کمیسیون آموزش مجلس جلسه مفصلی با آقای صحرایی برگزار شد و هرکدام از نمایندگان در حوزه‌های مختلف مطالباتی را بیان کردند که در چند دسته‌بندی قابل احصاست.
اول: در بحث مدارس دولتی و غیردولتی در سال‌های گذشته شاهد کم‌توجهی مسئولان آموزش و پرورش بوده‌ایم. اینکه تنها 13درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند، اصلا آمار خوبی نیست و از سوی دیگر، مدارس دولتی نیز حال و روز خوشی ندارند و عقب‌ماندگی‌های جدی نسبت به دیگر مدارس دارند. به هرحال باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای نظام آموزش و پرورش کشور داشته باشیم. آقای صحرایی نیز در این راستا اعلام کرد 3برنامه فوری، کوتاه‌مدت و بلندمدت برای اصلاح نظام آموزشی کشور و کمبود جبران‌های آن دارد.
دوم: بحث مهم دیگری که باید وزیر جدید آموزش و پرورش در برنامه‌های خود قرار دهد، ساماندهی معلمان است. در حقیقت معلمان زیادی در کشور داریم که یا حق‌التدریسی هستند یا خرید خدماتی. اگر این معلمان ساماندهی شوند، مشکل کمبود معلم نیز در کشور حل خواهد شد و دیگر نگرانی از این بابت نخواهیم داشت. کمیسیون آموزش مجلس نیز طرح ساماندهی معلمان را به صحن برده است که درصورت بررسی و تأیید، قطعا گشایش‌های خوبی را در این زمینه خواهیم داشت.
سوم: وزیر جدید آموزش و پرورش وعده داده قبل از مهر‌ماه آزمون استخدامی برگزار کند و از این طریق نیروهای نخبه را از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دولتی در سطح لیسانس و فوق‌لیسانس وارد نظام آموزش و پرورش کند. البته قبل از ورود، این افراد باید 2سال کاردانی را در دانشگاه‌های فرهنگیان بگذرانند. آموزش و پرورش کشور نیاز به 11هزار نیروی پرورشی دارد که باید برای جذب آنان نیز سازوکار خوبی را برنامه‌ریزی کنیم.
چهارم: موضوع دیگری که حائز اهمیت است، تدوین سند تحول آموزش و پرورش کشور است. این سند درواقع یک برنامه راهبردی و نقشه راه است که تا زمانی که روی کاغذ باشد، به‌کار نخواهد آمد، بلکه این سند زمانی ارزشمند است که ابتدا در مدارس اجرا شود تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود. همانطور که رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود عنوان کردند، کتاب‌های درسی و محتواهای آنها نیز نیاز به یک بازبینی مجدد دارد؛ چراکه مطالب این کتاب‌ها اکثرا تئوری هستند و قابلیت اجرایی چندانی ندارند. درصورتی که مطالب درسی دانش‌آموزان باید کاربردی و مطابق نیازهای روز باشد که امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش به این موضوع نیز اهتمام ورزد و برنامه‌ای جدی برای اصلاح آن داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید