• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139215
+
-

اولویت‌های وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری چیست؟

فعالان صنعت گردشگری اولویت‌های ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی را بررسی کردند

گردشگری
اولویت‌های وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری چیست؟

محمدباریکانی- دبیر گروه زیست‌بوم

عزت‌الله ضرغامی در کسوت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، رئیس جامعه هتلداران  ایران را برای صرف صبحانه کاری دعوت کرد و در دیداری که 2ساعت به طول انجامید با مشکلات گردشگری کشور از زبان نماینده هتلداران ایران آشنا شد.
جمشید حمزه‌زاده پس از این دیدار اعلام کرده است که در دوره ضرغامی بازاریابی گردشگری ایران متحول خواهد شد و او برنامه‌های خوبی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد و مخالف جدی ورود دولت به هتل‌سازی است.
عزت‌الله ضرغامی تنها 6روز است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را آن هم در شرایطی از دولت قبل تحویل گرفته است که انبوه مشکلات بر شانه‌های فعالان گردشگری کشور آوار شده است.
  از 2سال پیش تاکنون صنعت گردشگری ایران به رکود کامل رفته و تداوم پاندمی کرونا در ایران و تأخیر در واکسیناسیون برنامه‌های گردشگری، ایران را به اغما برده است. اما ضرغامی در کوتاه‌مدت باید چه مسائلی را در دستور کار قرار دهد؟ فعالان گردشگری معتقدند نمی‌توان از او انتظار معجزه در صد روز یا کوتاه‌مدت داشت.
محمدحسن کرمانی، فعال گردشگری درباره درخواست بخشی از روسای تشکل‌های گردشگری و فعالان این بخش از ضرغامی برای انجام واکسیناسیون کارکنان بخش گردشگری کشور،آن را بیهوده خواند. او به همشهری می‌گوید: اینکه افرادی به‌دنبال وزیر میراث فرهنگی راه بیفتند که واکسن برایشان تامین شود معنی ندارد.
به‌گفته محمدحسن کرمانی، در شرایط فعلی تا زمانی که همه مردم واکسینه نشوند و کشوراز نظر پاندمی کرونا به ایمنی نرسد، هیچ گردشگری به ایران نخواهد آمد و کشورهای دیگر اجازه سفر ایرانی‌ها به کشور خود را هم نخواهند داد. چون گردشگری در این وضعیت هزینه‌های هنگفتی برایشان دارد. در کشورهای دیگر این میزان آمار فوتی و این درمان‌ها هزینه دارد و بار زیاد روانی روی دوش دولت‌ها می‌گذارد. بنابراین تا زمانی که ایران در فهرست کشورهای امن به لحاظ واکسیناسیون کرونا و سلامت مردم نباشد کمتر گردشگری به ایران سفر خواهد کرد.
این فعال صنعت گردشگری با اشاره به لزوم حمایت فعالان تورهای ورودی و خروجی کشور از سوی وزیر میراث فرهنگی گفت: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید بداند که برای رونق گردشگری نیاز به ارتباط خوب با کشورهای جهان است و حتی باید از تورهای خروجی هم حمایت کرد. ضمن اینکه باید شرایط ارزی هم فراهم شود چون با دلار 28هزار تومانی تنها 5درصد جامعه توان سفر دارند.
اولویت وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما در نگاه محمدحسن کرمانی که مدت‌ها عهده‌دار ریاست انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بود، مشورت او با افراد صادق و آگاه در صنعت گردشگری است تا براساس مسیر حل مشکلات صنعت گردشگری کشور براساس نیازهای واقعی این صنعت برنامه‌ریزی شود.
کرمانی می‌گوید: وزیر جدید باید مشکلات حوزه کاری خود را احصا کند تا با دسته‌بندی آنها براساس اولویت‌ها حل و فصل مشکلات صنعت گردشگری آغاز شود. بنابراین کار ضرغامی در وزارت
 میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار سخت است.
در کنار اولویت‌هایی که محمدحسن کرمانی از پیشکسوتان صنعت گردشگری کشور به آنها اشاره می‌کند اما به‌کارگیری از معاونان مرتبط با صنعت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و انتخاب مدیران این صنعت توسط ضرغامی مورد اشاره امیرپویان رفیعی‌شاد، نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است.
رفیعی‌شاد به همشهری می‌گوید: انتخاب معاونان چه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و چه مدیران عامل شرکت‌های تابعه وزارت میراث فرهنگی در بخش گردشگری نخستین آزمون ضرغامی است.
به‌گفته رفیعی‌شاد، برون‌سپاری وظایف وزارت میراث فرهنگی و تفویض اختیارات این وزارتخانه به بخش خصوصی نیز موضوع دیگری است که باید در اولویت‌های وزیر میراث فرهنگی باشد.
او ابراز امیدواری کرده است که ضرغامی بتواند در هیأت دولت چنان قوی عمل کند که وزارت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم به مرکز توجهات تبدیل و به خواسته‌های معقول این حوزه توجه شود.
به‌گفته امیر پویان رفیعی شاد، امید فعالان صنعت گردشگری به آن است که با حضور ضرغامی در دولت، توجه ویژه وزیر بهداشت و وزیر کشور به صنعت گردشگری بیشتر شود تا معضلات گذشته گریبانگیر فعالان این صنعت نشود.
به‌گفته این فعال گردشگری، در کابینه قبلی توافق و وحدت رویه بین وزیر گردشگری و وزیر بهداشت حداقل در مسئله کرونا وجود نداشت. در بحث تامین اجتماعی و بیمه نیز مشکلاتی وجود دارد که انتظار می‌رود در تعامل ضرغامی با وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی این مشکلات برطرف شود. ادارات مالیات هم چالش‌های زیادی را برای فعالان بخش گردشگری  ایجاد کرده‌اند و در ذیل وزارت اقتصاد نیز بانک مرکزی در پرداخت وام‌ها و تسهیلات فعالان صنعت گردشگری را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم این مسائل در دوران وزارت ضرغامی در دولت سیزدهم برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید