• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192574
+
-

زندگی در قدس اشغالی؟ نه ممنون!

نتایج یک نظرسنجی نشان داد که صهیونیست‌ها به دلایلی از جمله فقر، از زندگی در بیت‌المقدس گریزان هستند

گزارش1
زندگی در قدس اشغالی؟ نه ممنون!

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

اقدامات تحریک‌آمیز اخیر رژیم‌ صهیونیستی از جمله برگزاری نشست کابینه در یکی از تونل‌های زیر صحن «البراق» در مسجد الاقصی در بیت‌المقدس و اختصاص بودجه برای علاقه‌مند کردن یهودیان دیگر کشورها به بیت‌المقدس در این نشست باعث شده تا بار دیگر موضوع اشغال، تجاوز و تبعیض سیستماتیک صهیونیست‌ها در بیت‌المقدس مورد توجه قرار گیرد.  

صهیونیست‌ها از بیت‌المقدس فراری‌اند!
رژیم‌صهیونیستی در حالی تلاش می‌کند تا یهودیان کشورهای دیگر را برای مهاجرت به بیت‌المقدس ترغیب کند که همین حالا حداقل دوسوم از ساکنان صهیونیست این شهر ـ بعد از گذشت ۵۶ سال از زمان اشغال ـ آن را «غیرمنسجم» خوانده و گفته‌اند که زندگی در این شهر را نمی‌پذیرند.
در حالی که آمریکا در دوره ترامپ با انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس سعی داشت تا به فرایند یهودی‌سازی فلسطین سرعت ببخشد،‌ وب‌سایت العربی‌الجدید با اشاره به نظرسنجی شبکه ۱۲تلویزیون رژیم‌صهیونیستی نوشته است که ۶۵درصد از  ساکنان فلسطین اشغالی معتقدند بیت‌المقدس یکپارچه نیست. در این میان تنها ۲۳درصد اعلام کرده‌اند که به یکپارچگی بیت‌المقدس و انسجام میان ساکنان این شهر باور دارند. همچنین نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که ۶۲درصد شهرک‌نشینان صهیونیست زندگی در بیت‌المقدس را نمی‌پذیرند و تنها ۳۰درصد برای زندگی در این شهر اعلام آمادگی کرده‌اند.

فقر مطلق در قدس اشغالی
به‌گزارش العربی‌الجدید،‌ ترکیب جمعیتی ازجمله عواملی بوده که باعث شده تا بیت‌المقدس به یکی از فقیرترین شهرهای فلسطین اشغالی تبدیل شود، به‌نحوی که نرخ فقر در این شهر 2 برابر متوسط فقر اراضی اشغالی است. در حال حاضر بیش از 2.5میلیون نفر در بیت‌المقدس که بیش از 40درصد از ترکیب جمعیتی آن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند در فقر زندگی می‌کنند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز هفته گذشته در گزارشی با اشاره به فقر فزاینده در بیت‌المقدس نوشته بود که 39درصد از ساکنان این شهر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بنا بر این گزارش، بر اساس آمارهای سال 2021 میلادی نزدیک به 126 هزار خانواده در قدس اشغالی در فقر مطلق زندگی می‌کنند که حدود 203هزار نفر از آنان کودک هستند.  این در حالی است که طبق گزارش «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» در سال 2020، رژیم صهیونیستی سومین عضو از لحاظ «فقر در میان کودکان» برشمرده شده است. اسرائیل در سال 2016، بدترین رتبه فقر کودکان یعنی رتبه نخست را در این سازمان از آن خود کرد و از این منظر، کارنامه سیاهی دارد.

تبعیض سیستماتیک در همه ابعاد
صهیونیست‌ها در شرایطی گفته‌اند که زندگی در بیت‌المقدس را نمی‎پذیرند که الجزیره چندی پیش با اشاره به سیاست‌های تبعیض‌آمیز صهیونیست‌ها، گزارش مفصلی از شرایط دشوار زندگی فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس منتشر کرده بود.
در گزارش الجزیره پیش‌تر آمده است: در حالی که ساکنان هر دو بخش شهر (شرقی و غربی) بیت‌المقدس به یک اندازه مالیات می‌پردازند اما شهرداری تحت کنترل صهیونیست‌ها عامدانه از سرمایه‌گذاری و بهبود فضای شهری در بیت‌المقدس شرقی (منطقه فلسطین‌نشین) اجتناب می‌کند. بنا بر آمارها، تنها 10درصد از بودجه شهرداری بیت‌المقدس برای بخش خدمات عمومی در بخش شرقی هزینه می‌شود.
همچنین در حالی که بیشتر بخش‌های بیت‌المقدس غربی شبیه شهرهای بزرگ اروپایی است، بخش شرقی بیت‌المقدس شبیه اردوگاه‌های پناهجویان است. اغلب خیابان‌های بخش شرقی باریک، ناهموار و فاقد آسفالت هستند؛ پیاده‌روها ناتمامند و کمبود شدید سرویس بهداشتی وجود دارد. تبعیض در دستگاه‌ها و نهادهای اداری نیز کاملا مشهود است.

دیوار بتنی 700 کیلومتری
بیش از 140هزار فلسطینی بیت‌المقدس توسط دیوار بتنی 700کیلومتری که صهیونیست‌ها ساخت آن را از سال 2002 آغاز کرده‌اند عملا از شهر جدا افتاده‌اند. گرچه صهیونیست‌ها مدعی هستند که این دیوار به‌دلایل امنیتی کرانه باختری را جدا می‌کند اما واقعیت این است که این دیوار دقیقا از عمق بخش فلسطینی‌نشین می‌گذرد. این دیوار برای تحکیم کنترل صهیونیست‌ها بر بیت‌المقدس، این شهر را از کرانه باختری جدا می‌کند. ارتباط دانشگاه قدس (دانشگاه اصلی فلسطین)، در بیت‌المقدس به دلیل وجود این دیوار عملا با شهر قطع شده است.
در جریان پاکسازی قومی فلسطین در سال1948، فلسطینی‌هایی که در بیت‌المقدس غربی زندگی می‌کردند یا به قدس شرقی یا کرانه باختری رانده شدند یا کشور را ترک کردند. در این میان، در حالی که رژیم‌صهیونیستی به هزاران یهودی اجازه داده تا در شهرک‌های غیرقانونی که در بیت‌المقدس شرقی ساخته شده، نقل مکان کنند،‌ حتی یک فلسطینی نیز اجازه پیدا نکرده که به خانه خود در بیت‌المقدس غربی بازگردد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید