• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 خرداد 1397
کد مطلب : 19256
+
-

رونق بهاری در بازار سرمایه

ارزش معاملات بازار سرمایه در 80روز سپری شده از بهار امسال به رقم بی‌سابقه 67هزار میلیارد تومان رسید

بورس‌کالا
رونق بهاری در بازار سرمایه


با رشد معاملات بورس‌کالا در بهار امسال ارزش کل معاملات بازار سرمایه در کمتر از 3‌ماه به رقم بی‌سابقه 67هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش همشهری، ارزش معاملات انجام‌شده در بازار‌های سرمایه یکی از مولفه‌های توسعه اقتصادی در کشورهاست. داده‌های آماری از معاملات بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد این بازار به نحو مطلوبی در حال رشد است و این رشد به‌صورت همه جانبه به همه بخش‌های بازار سرمایه سرایت کرده است. این داده‌ها نشان می‌دهد ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه تحت‌تأثیر رشد معاملات بورس‌کالای ایران در کمتر از 3‌ماه به رقم بی‌سابقه 67هزار میلیارد تومان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود با تداوم این رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه امسال با ثبت رکورد جدیدی حتی به 300هزار میلیارد تومان هم برسد که این رقم از 30درصد از تولید ناخالص داخلی ایران فراتر خواهد رفت. این نسبت در سال 85معادل 2.5درصد بود و پارسال به 17درصد رسید.

از مجموع کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه تاکنون 47هزار میلیارد تومان در بورس‌کالا، 12هزار میلیارد تومان در بورس تهران و 8هزار میلیارد تومان در فرابورس انجام شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد بخش زیادی از این رشد مرهون رشد همه جانبه معاملات در بورس‌کالا بوده است. در این مدت ارزش معاملات پتروشیمی 73درصد، فرآورده‌های نفتی 176درصد و محصولات صنعتی و معدنی 40درصد رشد کرده است. همچنین ارزش کل معاملات سلف و گواهی سپرده کالایی که در زمره معاملات کاغذی بورس‌کالا محسوب می‌شود به‌ترتیب 1146و 1016درصد افزایش یافته است.



مبادله 33هزار میلیارد تومان سکه

اطلاعات آماری نشان می‌دهد یکی از دلایل رشد معاملات بازار سرمایه ناشی از افزایش معاملات آتی سکه است. مطابق این داده‌ها، اکنون در کمتر از 3‌ماه ارزش کل معاملات آتی سکه به 33هزار و 300میلیارد تومان رسیده است که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 543درصد رشد نشان می‌دهد. سال قبل در همین دوره 7هزار و 600میلیارد تومان اوراق آتی سکه دادوستد شده بود.



رشد معاملات کاغذی بورس‌کالا

اطلاعات آماری همچنین نشان می‌دهد معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا هم به سرعت در حال افزایش است. از ابتدای امسال تاکنون 155میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد در بازار سرمایه خریداری شده که این مقدار نسبت به سال قبل 1146درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این مدت ارزش کل معاملات اوراق گواهی سپرده کالایی با 1016درصد رشد به 86میلیارد تومان رسیده است.

نکته قابل توجه در مورد معاملات کاغذی بورس‌کالا مربوط به معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی است که با استقبال فراوان سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده است. معاملات این صندوق‌ها که به تازگی تعداد آنها به 4صندوق افزایش پیدا کرده از مرداد‌ماه پارسال آغاز شد، اما در همین مدت کوتاه 512میلیارد تومان از اوراق این صندوق‌ها خریداری شده است.

با این حساب از اول امسال تاکنون در یک رویداد بی‌سابقه ارزش کل معاملات کاغذی بورس‌کالا با 3633درصد رشد جمعا به 754میلیارد تومان رسیده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا صندوق‌های جدیدی هستند که با هدف سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی بر فلز طلا پذیرفته شده در بورس، شامل گواهی سپرده سکه طلا و مشتقات سکه طلا تاسیس شده‌اند. این صندوق‌ها که از سال قبل فعالیتشان را در بورس‌کالا آغاز کرده‌اند دارای واحد‌های قابل معامله در بورس هستندو ریسک خرید نقدی طلا را کاهش داده و موجب تعادل در بازار عرضه و تقاضای نقدی سکه می‌شوند.




   ارزش کل معاملات آتی سکه از مرز 33هزار میلیارد تومان گذشت
  سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی تا پایان امسال به 30درصد می‌رسد




مکث

زعفران گل کرد

داده‌های آماری از معاملات آتی زعفران که از خرداد‌ماه امسال در بورس کالا آغاز شده نشان می‌دهد معامله‌گران آتی از این محصول استقبال زیادی کرده‌اند؛ به‌طوری که در این مدت بسیار کوتاه، ارزش معاملات این محصول از مرز 20میلیارد تومان هم عبور کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد ظرف 10روز معاملاتی جمعا 23میلیارد و 108میلیون تومان از اوراق آتی زعفران توسط سرمایه‌گذاران خریداری شده است که در نوع خود برای محصولی که به تازگی مبادلاتش در بورس کالا آغاز شده، بی‌نظیر است. در این مدت 860نفر قرارداد‌های آتی زعفران را خریداری کرده‌اند که عمدتا افراد حقیقی بوده‌اند. در این مدت 23میلیارد و 61میلیون تومان از این اوراق توسط افراد حقیقی و 46میلیون و 589هزار تومان را اشخاص حقوقی خریده‌اند. در عین حال معاملات آتی زعفران این قابلیت را به‌وجود می‌آورد که محصول تولید شده تحت یک استاندارد مشخص و در یک بازار متشکل مورد معامله قرار گیرد. این کار منجر به تقویت برند زعفران ایران در جهان خواهد شد. در گذشته معاملات زعفران به‌صورت نقد در بورس کالا انجام می‌شد و در این مدت 7تن زعفران به‌صورت فیزیکی دربورس کالا دادوستد شد اما از ابتدای خرداد‌ماه معاملات آتی زعفران هم در بورس کالا آغاز شد. پیش‌بینی می‌شود که با انجام قرارداد‌های آتی بر حجم معاملات این محصول در بورس کالا اضافه شود. در طول سال‌های گذشته کشور‌های دیگر نیز برای توسعه محصولات کشاورزی از ابزار معاملات آتی استفاده کردند؛ به‌طور مثال ترکیه برای تجاری‌سازی‌ کشمش ازمیر از ابزار معاملات آتی استفاده کرد و این بازار را توسعه داد. قرارداد آتی، قراردادی است که در آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند، مقدار معینی کالای مشخص را با کیفیت مشخص، قیمت معلوم و در زمان مشخص معامله کنند. در این قرارداد فروشنده متعهد به تحویل کالا در تاریخ تعیین شده در زمان عقد قرارداد و همچنین خریدار متعهد به پرداخت وجه در تاریخ تعیین شده در قرار‌داد است. سرمایه‌گذاران معمولاً از این نوع قرارداد برای پوشش ریسک خود استفاده می‌کنند؛ برای مثال کشاورزی که می‌خواهد در فصل برداشت، محصولش از نوسانات قیمت در امان باشد می‌تواند از این نوع قرارداد استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید