• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192500
+
-

نژادپرست‌ها روی سکو

هواداران فوتبال در اسپانیا چگونه اشک وینیسیوس را درآوردند؟

نژادپرست‌ها روی سکو

رئال‌مادرید وقتی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان شکست خورد و حتی پیش از آن، لالیگا را رها کرد، بازی در ورزشگاه مستایا فقط برای والنسیا مهم بود تا این تیم از سقوط به لالیگای 2 رهایی یابد. تیم میزبان به لطف بی‌اخلاقی تماشاگران و بازیکنانش به چیزی که می‌خواست دست یافت اما این وسط فوتبال و اخلاق را باختند. در تمام طول فصل در همه ورزشگاه‌ها و حتی توسط هواداران میهمان در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به وینیسیوس توهین‌های نژادپرستانه شده است. تیم‌های لالیگایی با او و رئال‌مادرید کثیف برخورد کرده‌اند. در هر بازی مربیان از بازیکنان خود خواستند تا این بازیکن را مصدوم کنند. نمونه این مربیان خاویر آگیره، سرمربی مکزیکی تیم رایو وایکانو بود که با لب‌خوانی، حرف‌هایش خطاب به بازیکنان این تیم رمزگشایی و منتشر شد. وینی در لالیگا تحت فشار بود اما هر بار در خارج از اسپانیا بازی کرد، مورد احترام قرار گرفت و درخشید.
 اتفاقاتی که در مستایا افتاد فقط کمی شدیدتر از اتفاقات سایر ورزشگاه‌های اسپانیا بود؛ هواداران اتلتیکومادرید عروسک وینیسیوس را دار زده بودند، هواداران بارسلونا در جشن قهرمانی لالیگا شعار «وینیسیوس بمیر» سر می‌دادند و... واکنش لالیگا و فدراسیون فوتبال و دولت به این توهین‌ها فقط جریمه مالی محدود برای یکی دو تماشاگر بود. حتی داوران از این بازیکن تکنیکی در برابر خشونت عریان بازیکنان دیگر تیم‌ها و خشونت کلامی تماشاگران تیم‌های رقیب محافظت نکردند؛ بیش از اینکه به بازیکنان خاطی کارت زرد و قرمز نشان داده شود، جریمه‌ها متوجه وینی شد.
وینیسیوس پس از اخراج برای انتقام توهین‌های نژادپرستانه هواداران والنسیا رو به آنها عدد 2  را به نشانه سقوط والنسیا به دسته دوم نشان داد، البته ستاره رئال‌مادرید از جدول لحظه‌ای لالیگا اطلاعی نداشت چرا که والنسیا با این پیروزی بزرگ تا رده سیزدهم بالا آمد.
بازیکن برزیلی نمی‌خواست به بازی ادامه دهد. یک بار سمت تماشاگران رفت و با آنها حرف زد. یک بار به سمت آنچلوتی آمد و گفت نمی‌خواهد بازی کند اما سرمربی رئال گفت که او قربانی است و نه خاطی و باید در زمین بماند. وقتی هم داشت با جا گذاشتن مدافع مستقیمش وارد محوطه جریمه می‌شد، یک مدافع دیگر والنسیا توپ را به سمت او شوت کرد تا متوقفش کند. سرانجام در وقت‌های تلف‌شده درگیری بین وینی و بازیکنان حریف منجر به اخراجش شد و این درحالی بود که پیش از آنکه دستش به آرامی به صورت بازیکن والنسیا بخورد، هوگو دورو، بازیکن حریف چندین ثانیه گردن وینی را از پشت گرفته بود و سعی داشت او را خفه کند.
وینی طاقتش تمام شده بود. پس از مسابقه علیه نژادپرستی گسترده در اسپانیا شورید و حتی تهدید به جدایی از لالیگا کرد. او در بیانیه‌ای نوشت: «نه بار اول بود، نه دوم و نه سوم. نژادپرستی در لالیگا طبیعی است. فدراسیون و سازمان مسابقات فکر می‌کنند این شعارها طبیعی است و نژادپرستان را به ادامه کارشان ترغیب می‌کنند. خیلی متاسفم. قهرمانی‌ای که زمانی به رونالدینیو، رونالدو، کریستیانو و مسی تعلق داشت، امروز متعلق به نژادپرستان است. اسپانیا پذیرفته که تصویر یک کشور نژادپرست را به جهان صادر کند. متاسفم برای اسپانیایی‌هایی که با حرفم موافق نیستند اما امروز در برزیل، اسپانیا را به عنوان کشور نژادپرست می‌شناسند و متاسفانه برای هر اتفاقی که هر هفته می‌افتد، من هیچ دفاعی ندارم. اما قوی هستم و تا آخر مقابل نژادپرستان پیش می‌روم؛ حتی اگر از اینجا دور شوم. جایزه نژادپرستی شده اخراج من. این فوتبال نیست؛ این لالیگاست.»
در حالی که سرمربی اسپانیا توهین‌ها را مختص چند تماشاگر و نه 46هزار نفر می‌دانست، آنچلوتی نظر دیگری داشت و گفت کل استادیوم دیوانه شده بود. در حالی که کل دنیا دیدند جمعیت حاضر در مستایا با شعار «مونو، مونو» (به معنی میمون) علیه وینیسیوس شعار می‌دادند، آنها سعی در تحریف حقایق دارند و می‌خواهند این شعار را با «تونتو، تونتو» (به معنی احمق) عوض کنند. والنسیا با افتخار اعلام کرده است که 2هوادار خاطی را پیدا کرده و قصد دارد که آنها را به صورت مادام‌العمر از حضور در ورزشگاه محروم کند. نهایت اعتراف‌شان این است که فقط در ضلع جنوبی موسوم به جایگاه «ماریو کمپس» توهین صورت گرفته است. والنسیا 26سال است که از رئال کینه دارد و این کینه به زمانی برمی‌گردد که میاتوویچ از این تیم به باشگاه مادریدی رفت. از آن زمان حتی یک بار هم والنسیا حاضر به فروش بازیکن به رئال نشده.
سال‌های گذشته وضعیت کریستیانو رونالدو هم در همه ورزشگاه‌های حریف به همین شکل بود اما چون او سفید بود، توهین نژادپرستانه به او نمی‌شد. رونالدو برعکس وینیسیوس واکنشی نشان نمی‌داد و بیشتر تحریک می‌شد تا با گلزنی جواب آنها را بدهد. اما وینی هم 10بار کارت زرد گرفته هم اخراج شده و هم در فکر ترک لالیگاست. البته فابریتزیو رومانو، خبرنگار مشهور ایتالیایی این ادعا را رد کرده و گفته وینیسیوس می‌خواهد در اسپانیا بماند و نژادپرستی را شکست دهد.
موج حمایت از وینیسیوس توسط برزیلی‌ها، بازیکنان سیاهپوست و دیگر افراد شکل گرفته است. حتی لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در هیروشیما که محل اجلاس گروه 7 است، واکنش نشان داده و گفته: «این چیزها در قرن21 نباید رخ دهد. فیفا، لالیگا و لیگ های دیگر کشورها اقداماتی صورت بدهند؛ چرا که نباید اجازه بدهیم فاشیسم و نژادپرستی در استادیوم‌های فوتبال قدرت بگیرد.»
موضع خاویر تباس، رئیس لالیگا که وینی را دوست خودش خوانده هم افکار عمومی جهان را آرام نکرد.  وینی خطاب به تباس گفته که او دوستش نیست. ادواردو پائز شهردار ریودوژانیرو نیز به تباس حمله کرده و گفته است: «تو می‌خواهی قربانی را مقصر جلوه دهی؟» رئیس لالیگا گفته بود:«اگر وینیسیوس می‌پرسید، از تلاش لالیگا برای مقابله با نژادپرستی خبردار می‌شد.» البته که این تلاش‌ها هیچ نتیجه و سودی در بر نداشته.
باشگاه‌های مختلف فوتبال برزیل همچون فلامینگو، سانتوس، پالمیراس، فورتالزا، سائوپائولو، فلومیننزه و بوتافوگو در بیانیه‌هایی از وینیسیوس حمایت کردند. بازیکنانی مثل ریس جیمز، ریچارلیسون، نیمار، امباپه، سانچو، کاکا، اشرف حکیمی، بالده، لیائو، لوکاس پاکتا، همه بازیکنان رئال، جاستین کلایورت و... در پست‌هایی از وینی حمایت کرده‌‌اند. ریو فردیناند برای پست خود ستارگان دنیای فوتبال نظیر پوگبا، نیمار، رونالدو، امباپه، رشفورد، ساکا، استرلینگ، زلاتان، پله، بلینگام، کاماوینگا، گنابری، دپای، مانه، صلاح، مسی، هری کین، هالند و گریلیش را تگ کرده و خواستار واکنش آنها شده است. کورتوا گفته منتظر بوده تا اگر وینی خواست به نشانه اعتراض زمین مسابقه را ترک کند، او هم از زمین بیرون برود. تا بعدازظهر دیروز غیر از بالده، بازیکن دیگری از بارسلونا به این اتفاق واکنش نشان نداده بود.
اینفانتینو، رئیس فیفا هم گفت: «من با وینیسیوس و همه بازیکنانی هستم که در معرض نژادپرستی قرار گرفته‌اند، نژادپرستی در فوتبال و جامعه جایی ندارد. به همین دلیل است که روند 3مرحله‌ای در مسابقات تحت نظارت فیفا وجود دارد و در تمام سطوح فوتبال توصیه می‌کنیم داور بازی را متوقف کند، بازیکنان از زمین خارج شوند و از پشت بلندگو اعلام شود تا زمانی که جو درست نشود، بازیکنان به زمین برنمی‌گردند. اگر هم توهین‌ها ادامه یافت، تیم خطاکار 3 بر صفر بازنده می‌شود. این قانون باید در همه کشورها به اجرا درآید.»
در حال حاضر در لالیگا و لالیگای 2، 200بازیکن سیاهپوست در 42تیم حضور دارند. این تعداد غیر از بازیکنان رنگین‌پوست آسیایی و... است.
جالب اینکه در گزارش اولیه داوری این دیدار اشاره‌ای به توهین‌های نژادپرستانه نشده بود و بعدا وقتی صدای اعتراض مردم و رسانه‌ها بلند شد، گزارش داوری را اصلاح و ادعا کردند در گزارش قبلی خطای کامپیوتری صورت گرفته است.

باورکردنی نیست که رکورددار دریبل در این فصل اروپا این همه کارت گرفته باشد. وینیسیوس جونیور با 22سال و 313روز سن به جوان‌ترین مهاجم رئال‌مادرید در قرن21 تبدیل شد که کارت قرمز می‌گیرد. رکورد قبلی متعلق به روبینیو بود که در می 2007 در مقابل سویا با 23سال و 101روز سن کارت قرمز گرفته بود.

7شکست در 17بازی آخر خارج از برنابئو فقط به‌خاطر مسائل فنی رقم نخورده. رئال از 9ورزشگاه که بدتر از سایرین بودند شکایت کرده اما هیچ ترتیب اثری به شکایت‌ها داده نشده است.

رئال‌مادرید در هر 4بازی اخیرش در خارج از خانه شکست خورده است که این اتفاق برای سومین بار در قرن21 رخ می‌دهد. رئال در خانه والنسیا، منچسترسیتی، ژیرونا و سوسیه‌داد باخته است. آخرین باری که چنین اتفاقی رخ داد، سال 2018 زیر نظر لوپتگی بود و قبل از آن هم در فوریه 2002 زیر نظر ویسنته دل‌بوسکه بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید