• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192399
+
-

مردمی‌سازی‌؛ اصل مهم در بودجه‌ 1402شهرداری

یادداشت
مردمی‌سازی‌؛ اصل مهم در بودجه‌ 1402شهرداری

محمد آخوندی*

کلانشهر تهران دارای مشکلات و معضلات عدیده‌ای است که یقینا درآمد و بودجه شهرداری نمی‌تواند پاسخگوی تمامی آنها باشد. با توجه به این مهم تلاش شد تا بودجه 1402شهرداری تهران مبتنی بر نگاه و نظر مردم و نیازسنجی‌های صورت گرفته براساس مطالبات عمومی نهایی شود.
این نگاه از این به بعد مورد توجه قرار گرفت که در میدان عمل نمی‌توان تمام مشکلات پایتخت را در بودجه سالانه دید و نیاز است که ضرورت‌های شهر و درخواست‌های شهروندان شناسایی و مورد توجه قرار گیرند و با یک برنامه‌ریزی‌ بلندمدت و یا 4ساله اقدام به رفع آنها کرد.
بخش قابل توجهی از مواردی که در بودجه سال‌جاری لحاظ شده، برآمده از درخواست‌ها و مطالبات شهروندان است. این موضوع حکایت از توجه ویژه مدیریت فعلی شهر به مناطق و محلات و ایجاد ارتباط مستقیم مدیران شهری با مردم دارد. در دیدارهای مردمی مشکلات موجود در کف محلات احصاء و اهم مشکلات به‌دست آمده است.
باید به این نکته توجه داشت که نظارت، در شناسایی مطالبات و نیازهای شهر نقشی کلیدی و اساسی دارد بر همین اساس شورای اسلامی شهر تهران در قالب طرح «رصد»، محله به محله پای صحبت مردم نشست و مشکلات و معضلات آنان را شناسایی و با نظر خودشان و با همکاری تمام کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر در اولویت‌بندی بودجه‌ای لحاظ کرد. علاوه براین شهرداری تهران، سال گذشته با طرح «من شهردارم» نظرات مردم را در مناطق و محلات پایتخت، جمع‌آوری کرد.
این دو طرح در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بودجه‌ریزی مبتنی بر نظرات مردم صورت گیرد. باید اذعان داشت که مدعی آن نیستیم که این فرایند بی‌عیب و نقص است اما تلاش می‌کنیم تا برای سال آینده نواقص موجود در این رویکرد مرتفع و نیازهای مردم بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.
توجه به این نکته ضروری است که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهر باز هم مردمی‌‌سازی‌ بودجه را مورد نظر قرار دادیم. بزرگراه شهید شوشتری یکی از نمونه‌های بارز در این خصوص است. در سال‌جاری منابع لازم برای تکمیل آن با نگاه مردم درنظر گرفته شد. این پروژه براساس مشکلات شهر و انتظاراتی که مردم داشتند آغاز شد. اگر این بزرگراه افتتاح شود تأثیر بسیاری در روانسازی ترافیک منطقه و سایر نقاط پایتخت خواهد داشت.
این یک شعار اساسی برای مدیریت شهری است که در بودجه‌ریزی سالانه اقدامی خلاف نظر مردم انجام نگیرد. به‌عنوان مثال، هنگام بودجه‌ریزی برای توسعه بازارهای میوه‌وتره‌بار در شهر، کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، سازمان میادین و میوه‌وتره‌بار شهرداری و در نهایت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر رصد لازم را انجام دادند.
همچنین مردم نیز در طرح «من شهردارم» نظر خود را ارائه دادند، برهمین اساس برای سال 1402اولویت‌های ما برای تاسیس بازارهای جدید مشخص شد. این روند برای تاسیس واحدهای خدماتی همچون ایستگاه‌های آتش‌نشانی و... نیز مورد توجه قرار گرفت.
توجه به مردمی‌‌سازی‌ بودجه شهرداری تهران، اصلی بود که مدیریت شهری در تمام بخش‌ها و بندهای بودجه آن را دنبال کرده است.

*رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید