• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192333
+
-

آیا «سیگار الکترونیکی» بهتر است؟

روند افزایش مصرف دخانیات در جوانان به‌ویژه در سنین ۱۸ تا ۲۴سال زیاد است؛ به‌طوری که در زنان ۹۰درصد و در مردان ۳۴درصد رو به رشد است.
قلیان یکی از عوامل افزایش این مصرف است و مهم‌تر از آن هم سیگارهای الکترونیکی یا ویپ است که در تبلیغات مختلف آنها را بی‌ضررتر از سیگار عنوان و به بهانه ترک سیگار جایگزین می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده 30درصد از جوانان به‌دلیل تبلیغات، جذب مصرف دخانیات به‌ویژه ویپ‌ها می‌شوند و اضافه شدن عطر و طعم به آنها یکی از مصادیق این تبلیغ است و این تصور را ایجاد می‌کند که به‌دلیل همین عطر و طعم میوه نه‌تنها ضرر ندارند، بلکه دارای خاصیت هم هستند؛ تصوری که باعث می‌شود با وجود قیمت گران‌تر، سیگارهای الکترونیکی مورد استقبال بیشتر جوان‌ترها قرار بگیرند و این در حالی است که تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان این محصولات تلاش می‌کنند که خطرات آن نشان داده نشود. اما اصل ماجرا اینجاست که این محصولات را هم همین کارخانه‌هایی تولید کرده‌اند که پیش از این تولید سیگار می‌کردند و از سوی دیگر با وجود اینکه یکی از تولیدکنندگان آن، یعنی فیلیپ موریس صاحب برند «مارلبرو» اعلام کرده که می‌خواهد جهان را با همین محصولات بدون دخانیات کند، اما واقعیت این است که نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی به‌مراتب بیشتر از سیگار است و سبب وابستگی فرد می‌شود. چند سال پیش هم دادگاه عدالت اتحادیه اروپا قوانینی را وضع کرده که به موجب آنها سیگارهای الکترونیکی و سیگارهای سنتی از لحاظ قانونی در یک رده قرار می‌گیرند و تبلیغ آنها ممنوع است.
 سال 98 هم سی‌ان‌ان اعلام  کرد: «اخیرا تعدادی مرگ‌ومیر در رابطه با مصرف سیگارهای الکترونیکی در ایالات‌متحده ثبت شده که به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است؛ به همین سبب به‌دنبال گزارش‌های مربوط به یک بیماری کشنده ریه مرتبط با این نوع سیگارها دیگر هیچ تبلیغی در این شبکه برای سیگارهای الکترونیکی پخش نمی‌شود.»
هفته ملی بدون دخانیات (4تا 10خرداد) به‌زودی آغاز می‌شود و حالا براساس اعلام دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با وجود اینکه به لحاظ قانونی خرید، فروش، واردات و صادرات ویپ ممنوع است، اما افزایش روند مصرف دخانیات در کشور وجود دارد و اگر در این‌باره اقدام عاجلی انجام نشود، ایران در کنار پاکستان و مصر جزو کشورهایی خواهد بود که بیشترین مصرف را در جهان خواهند داشت؛ آن هم درحالی‌که سالانه به‌طور میانگین بیش از ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان بر اثر استعمال دخانیات در کشور از بین می‌رود و بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود.
به تأکید کارشناسان یکی از راهکارهای اصلی کاهش مصرف دخانیات در دنیا، افزایش قیمت این محصولات از طریق اعمال مالیات سنگین است که در قانون بودجه ۱۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که قرار است ۲هزار میلیارد آن به وزارت بهداشت برسد. بخشی از این بودجه برای کاهش مصرف دخانیات هزینه خواهد شد و ۱۵۰۰میلیارد تومان هم برای خرید آمبولانس‌های پیش‌بیمارستانی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید