• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 31 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192328
+
-

عزم پیام‌رسان‌ها برای مقابله با کلاهبردارها

با افزایش کاربران پیام‌رسان‌های داخلی، جولان متخلفان آنلاین هم در آنها افزایش پیدا کرده است

پیام‌رسان
عزم پیام‌رسان‌ها برای مقابله با کلاهبردارها

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

با افزایش استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی، کلاهبرداران هم به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند از این فضا برای اقدامات مجرمانه سود ببرند. مردم با تصور رسمی بودن پیام‌رسان‌های بومی، زمانی که پیامی از یک اکانت با عناوین فریبنده دریافت می‌کنند، فرض را بر صحت آن می‌گذارند؛ چراکه اگر پیش از این مردم آگاه شده بودند که به پیام‌های مثلا ابلاغ قضایی با سرشماره‌های شخصی توجه نکنند، حالا به جای شماره موبایل با یک عنوان روبه‌رو می‌شوند؛ به‌عنوان مثال، اکانتی با عنوان «پایگاه دفتر خدمات قضایی» که لوگوی قوه قضاییه را   به‌عنوان عکس پروفایل انتخاب کرده بود در یکی از پیام‌رسان‌های بومی با همان شیوه قدیمی کاربران را به تله می‌انداخت. روزنامه همشهری در بهمن‌ماه سال گذشته براساس گزارش کاربران به کوچ کلاهبرداران به پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت. حالا بعضی از پیام‌رسان‌ها در حال انجام اقداماتی هستند تا دست کلاهبرداران را ببندند.

گزارش تخلف
شاید آسان‌ترین روش برای مسدود کردن اکانت‌های مشکوک «گزارش تخلف» یا اصطلاحا «ریپورت» آنها باشد. به‌عبارت دیگر، درصورتی که کاربران، پیام‌های مشکوک را گزارش کنند، اکانت کلاهبردار طی چند ساعت مسدود و فایل‌های مخرب هم حذف می‌شود.

محدودیت روی لینک‌ها
بعضی از لینک‌ها با پسوندهای خاص به راحتی باز نمی‌شوند. درواقع بعضی از پلتفرم‌ها با تهیه یک لیست، کاری کرده‌اند که فقط لینک‌هایی با دامنه‌های مشخص امکان باز شدن داشته باشند. دامنه‌های ir ، .com. و org .که دامنه‌های رایج و معروفی محسوب می‌شوند در این لیست قرار گرفته‌اند و زمانی که یک لینک با این دامنه‌ها برای کاربران ارسال می‌شود، قابلیت باز شدن دارد. اما لینک‌هایی که دامنه‌های دیگری مانند SG، cat یا موارد دیگر دارند، می‌توانند خطرناک باشند.

محدودیت روی کانال‌های عمومی
با این اوصاف، این نوع محدودیت‌ها در پیام‌هایی اعمال می‌شود که در کانال‌های عمومی منتشر شده باشند. به‌عبارت دیگر، اگر لینک از طریق چت‌های خصوصی یا در یک گروه برای کاربران ارسال شود امکان نظارت ندارد. علت آن هم این است که پیام‌رسان به لحاظ قانونی نمی‌تواند روی پیام‌های خصوصی پردازش انجام دهد. بنابراین، کاربران عضو یک گروه باید توجه کنند که ممکن است لینکی از سوی فردی ناشناس در یک گروه ارسال شود و آنها را تشویق به باز کردن لینک کند. در این وضعیت، کاری از پیام‌رسان بر‌نمی‌آید و تنها هوشیاری کاربران مانع از کلاهبرداری می‌شود.

لیست سیاه پیام‌رسان‌ها
بعضی از پیام‌رسان‌ها یک لیست سیاه دارند که براساس گزارش‌های کاربران تهیه و ذخیره شده است؛ به‌عنوان مثال، اگر پیش از این، پیام‌رسان با یک URL برخورد کرده باشد که برای فیشینگ از آن استفاده می‌شده، آن را در لیست سیاه خود ثبت کرده است. بنابراین درصورتی که این لینک‌ در یک کانال منتشر شود، پیام‌رسان می‌تواند آن را از حالت هایپرلینک خارج کند تا کاربران با لمس آن نتوانند لینک را باز کنند.

لیبل‌گذاری
یکی از روش‌های رایج برای هشدار به کاربران، لیبل‌گذاری یا برچسب‌زدن به پیام‌هاست. این اقدام در شبکه‌های اجتماعی بسیار رایج است؛ بله ‌طوری که بعضی از آنها با این روش به کاربران هشدار می‌دهند که یک محتوا ممکن است صحت نداشته باشد.
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در گفت‌وگو با پیوست بر همین اساس از ویژگی جدیدی که قرار است در بخش شبکه اجتماعی اضافه شود، خبر می‌دهد. به‌گفته او «یک مدل تگ یا لیبل با عنوان «لینک ناسالم» قرار است به محتوای همراه لینک اضافه شود تا کاربر دریابد پیامی که دریافت می‌کند، ناسالم است.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید