• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 29 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192180
+
-

کلاس سودوکو

منطقی، بدون آزمون و خطا!

سلام. من ناصر فروندیان هستم و قراره در این ستون و فضای مجازی که داریم، برای آموزش سودوکو خدمت‌تون باشم تا در زمینه حل این مربع پرطرفدار، بیش از قبل بدونین.
ممکنه شما بگین که حل سودوکو اصلا آموزشی نیاز نداره! ولی باید بگم که این‌جوری نیست. اگه بخواین سودوکو رو به روش «منطقی» حل کنین -یعنی هر رقمی که توی یه خونه می‌ذارین براش دلیل و منطق داشته باشین- حتما نیاز دارین که یه سری از تکنیک‌ها رو یاد بگیرین.
با این‌که می‌دونم خیلی از مخاطبای این صفحه، سودوکو رو تا حدود زیادی می‌شناسن، اما در این ستون آموزشی، بنامون بر اینه که یک‌بار از پایه و اساس سودوکو رو یاد بدیم.
 سودوکو کلمه‌ای ژاپنیه به معنی «ارقام باید تنها باشن». سودوکوی کلاسیک که از یه مربع 9در9 و جمعاً 81 خونه تشکیل شده،  قانون ساده‌ای داره که یه بار دیگه تکرارش می‌کنم:
ارقام ۱ تا ۹، توی هر «ردیف» باید بی‌تکرار باشن!
ارقام ۱ تا ۹ توی هر «ستون» باید بی‌تکرار باشن!
ارقام ۱ تا ۹ توی هر «بلوک» باید بی‌تکرار باشن!
خب چون قرار شد از پایه آموزش بدیم، پس باید همین سه تا کلمه که گفتیم رو با هم بشناسیم:
 «بلوک» یا «باکس» مربع‌های 9 خونه‌ای هستن که با خطوط پُررنگ در سودوکو دیده می‌شن و خودشون از ۹مربع کوچیک تشکیل شدن. هر سودوکو شامل 9 بلوکه که توی این شکل، ما بلوک‌های 1 و ۹ رو قرمز کردیم. در سودوکو بلوک‌ها رو از چپ به راست نام‌گذاری می‌کنیم. پس به بلوک کناری1، می‌گیم «بلوک۲» و به همین ترتیب تا بلوک9 بلوک‌هامون رو نام‌گذاری می‌کنیم.


 «ردیف» یا «سطر» هم که به خونه‌های افقی هم‌راستا گفته می‌شه. در شکل بالا، ردیف اول رو با رنگ سبز می‌بینیم. ما از بالا به پایین ردیف‌هامون رو از ردیف۱ تا ردیف ۹ نام‌گذاری می‌کنیم.
 «ستون»ها هم عمودی هستن و طبق شکل بالا از سمت چپ به راست شماره‌گذاری‌شون می‌کنیم. ستون اول و ستون نهم در شکل بالا با رنگ آبی دیده می‌شه.
پس به این نوع سودوکو که سه قانون اصلی داره می‌گیم سودوکوی کلاسیک. هر سودوکویی که غیر کلاسیک باشه می‌شه variant که فعلا آموزش ما درباره سودوکوهای کلاسیکه.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید