• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192023
+
-

دعوا در اردوی همبستگی

کسی در اپوزیسیون مسئولیت شکست طرح‌های براندازانه جنبش مهسا را گردن نمی‌گیرد

گزارش
دعوا در اردوی همبستگی

حمیدرضابوجاریان  -خبرنگار

شورای همبستگی که قرار بود بستر اتحاد گروه‌های ضد‌انقلاب علیه نظام اسلامی را فراهم کند، در آغازین هفته‌های فعالیت خود با خزانی زودرس روبه‌رو شده و در مرز انحلال و فروپاشی قرار گرفته است؛ شورایی که بسیاری از محورهای جریان ضد‌انقلاب آن را امیدوارانه پیگیری می‌کردند و انتظار داشتند اعضای شکل‌دهنده آن بتوانند با هماهنگ‌کردن سایر جریان‌های برانداز رؤیایی را که بیش از 4دهه است در ذهن گروه‌های برانداز پرورانده می‌شود، محقق کند.  با این حال، با خروج نیمی از 8شکل‌دهنده شورای همبستگی و زمزمه خروج رضا ربع پهلوی به‌عنوان پنجمین نفر از این به‌اصطلاح شورا، انتقادها به اتفاقاتی که منجر به بروز این رویداد و در نتیجه سرشکسته‌شدن جریان برانداز شد، افزایش یافته است.  هر یک از جریان‌های برانداز انگشت اتهام خود را درباره چرایی به شکست رسیدن شورای هماهنگی به سمت جریان دیگری گرفته است و هر یک دیگری را عامل این شکست معرفی می‌کند.  در این گزارش تنها به بخشی از آنچه در روزهای گذشته بر جریان معاند در پی ورشکستگی سیاسی- رسانه‌ای شورای به‌اصطلاح همبستگی رفته است، پرداخته‌ایم.



حجت کلاشی-مشروطه‌خواه ضد‌انقلاب  
هالک‌های ایرانی در شورای همبستگی


منشور همبستگی از همان ابتدا مرده به دنیا آمد. این منشور از همان ابتدای ایجادش با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. برخی چهره‌های عضو شورای همبستگی از سر اتفاق به این شورا وارد شده بودند و حضورشان به پدیده هالک ایرانی منجر شد. هالک ایرانی کسی بود که در رسانه‌ها و در فضای مجازی از او یک پهلوان ساخته بودند که می‌تواند هر کاری را انجام دهد و هر حریفی را شکست دهد. اما وقتی وارد میدان مبارزه شد دیدیم که چه فضاحتی به بار آورد و چگونه از بین رفت و در رینگ واقعی عیارش مشخص شد. بخشی از چهره‌هایی که در این ائتلاف و شورای همبستگی حضور داشتند، شبیه هالک ایرانی بودند و نتیجه پروژه‌های سیاسی و رسانه‌ای بودند که سبب مطرح‌شدن آنان شد. این افراد ظرفیت و قابلیت این را نداشتند که در شورای همبستگی باشند و این نبود قابلیت خود را حتی در متن منشور مهسا نیز نشان داد.

ایرج مصداقی- ضد‌انقلاب جمهوری‌خواه  
اسماعیلیون متوهم است


«اسماعیلیون چهره سیاسی نیست و تجربه‌ای در امور سیاسی ندارد. او نمی‌داند دمکراسی به‌معنای پذیرش حرف کسی است که وزن بیشتری دارد. اسماعیلیون در جایی قرار گرفته بود که نباید می‌بود و نخستین ضربه را هم به این دلیل، خودش خورد. قبلا گفته بودم که او یقینا زمین خواهد خورد و خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می‌کردیم، این اتفاق رخ داد. او(اسماعیلیون) ظرفیت ندارد و کسی است که در دنیای توهماتش گیر کرده است. او در بیانیه‌اش که سرشار از توهمات است، فکر می‌کرد که راه انقلاب(!) را او می‌تواند باز کند. او درعمرش حتی یک اکت سیاسی یا مقاله در حوزه سیاسی ننوشته است. مسیح علی‌نژاد هم همینطور است و یک مقاله سیاسی ننوشته است. چطور این افراد می‌توانند سیاست‌ورزی و انقلاب را رهبری کنند؟ این تمسخر رهبری و سیاست است.»

امیر طاهری-ضد‌انقلاب مقیم لندن  
اتحاد‌های قلابی به جایی نمی‌رسد


ایرانیان در حال کسب تجربه‌اند و می‌دانند که رهبران قلابی و اتحادهای قلابی بی‌فایده است. اینکه بیاییم و به هر عنوانی از اتحاد گرفته تا تشکیلات، گروهی را جمع کنیم، کار سختی نیست. این اتحادها و تشکیلات، حباب است و درست‌کردن آن کاری ندارد. هرکس می‌تواند بیاید دبیرکل شود و یک شورا درست کند و با زدن چند توییت بشود رهبر. اینکه فردی برود و با دولت‌های خارجی شروع به مذاکره‌کردن کند، این یعنی که دولت‌های خارجی بیایند و در امور داخلی ایران مداخله کنند. کسی این را دوست ندارد و این کار اشتباه است. مذاکره با دولت‌های خارجی باید از سوی دولت آینده ایران باشد. معلوم نیست که از کجا آمده‌اند و مدعی نمایندگی ایران هستند. من از ابتدا با این کار (مذاکره‌کردن با کشورهای خارجی) مخالف بودم چون این تفکر نو استعماری است و باید کنار گذاشته شود.

شهرام همایون-مدیر شبکه تلویزیونی ضد‌انقلاب   
چه‌کسی اعضای شورای همبستگی را انتخاب کرد؟


فضای موجود میان گروه‌های ضد‌انقلاب، فضای مسمومی است. برای همین است که من با اینها میانه‌ای ندارم. اخیرا احساس می‌کنم که عده‌ای در حال دویدن برای برگزاری سمینار، نشست و ایجاد شورا و اتحاد هستند تنها برای اینکه دیده شوند. برای اینکه باشند. به شورای همبستگی ایراد گرفتم و این ایراد امروز مشخص شده‌ و پیدا‌ست. ناراحتی من این است که می‌خواهم بدانم آن کسی که این شورا (شورای همبستگی) را فراهم کرد، چه‌کسی بود؟ چه‌کسی عبدالله مهتدی را در کنار رضا پهلوی نشاند. چه‌کسی آن خانم را بغل دست پهلوی نشاند؟ مگر ممکن است؟ مگر می‌شود؟ هنوز شورا درست نشده، از یک‌سو کنسرت و همایش برگزار می‌کنند و از سوی دیگر به این تلویزیون و آن تلویزیون می‌روند و حرف می‌زنند و تهش بعد 2‌ماه هیچی نمی‌شود. دست بردارید از این کارها.

جمشید چالنگی-مجری شبکه‌های ضد‌انقلاب
این دکان نشد دکان دیگر را باز می‌کنند


از وضعی که برای شورای همبستگی برای آزادی و دمکراسی در ایران ایجاد شده است اصلا خوشحال نیستیم. همان روز که نشست جورج تاون برگزار شد گفتم این زنگ انشاست. این را براساس تجربه گفتم. مثل هر زنگ انشایی پایانی داشت که به 3‌ماه نرسیده از هم پاشید.
همانطور که هشدار دادم تجمعات و ائتلاف‌ها و همراهی‌هایی که بدون حساب و کتاب‌هایی درست می‌کنند امید ایجاد می‌کند. مانند ماجرای هخا که امید ایجاد کرد. وقتی به جایی نمی‌رسد ناامیدی ایجاد می‌کند که اعتماد به نفس را از بین می‌برد. این وضعیتی که ایجاد شد و این پراکندگی که از همان روز اول معلوم بود رخ می‌دهد. بالاغیرتا و بینی و بین‌الله اصلا بین اعضای شکل‌دهنده این شورا اصولا مفهوم و درک دمکراسی و آزادی یکی نبود و این از همان روز اول هم معلوم بود که نیست.
قبل از نشست باید به آن فکر می‌کردند که چطور می‌توانند به اهدافی که دنبال می‌کردند برسند. ایران آزمایشگاه سیاسی نیست. رسانه‌های اینترنتی برای ما رهبر تولید کرده‌اند و در این رسانه‌ها پر شده است از فحاشی‌های بی‌سابقه و بددهنی که همه گروه‌ها دارند نسبت به هم انجام می‌دهند. وقت تجربه سیاسی کردن نیست.
 بنشینید دور هم بیانیه و انشا بنویسید و به ناامیدی‌ها دامن بزنید. اصلا شما توانایی این را دارید که رهبری کنید؟ اصلا رهبری بالقوه‌ای هست که بالفعل شود؟ این منم منم‌ها را باید کنار گذاشت. این وضعیتی که به‌وجود آمده است عده‌ای را وادار کرده که اگر این نشد می‌رویم و دکان دیگری باز می‌کنیم. نشد می‌رویم یک جای دیگر!

مناشه امیر-تحلیلگر صهیونیست  
پهلوی و مبارزه با آزادی بیان


رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد و به دعوت یکی از مراکز دانشگاهی به جمع دانشگاهیان دعوت شد تا برای کسانی که در برنامه‌های رسمی پهلوی دعوت نشده بودند، سخنرانی کند و حرف‌های این افراد را بشنود. در خلال این موضوع، یکی از شبکه‌های تلویزیونی مستقر در لندن که از این سفر گزارش تهیه می‌کرد، تلاش کرد با رضا پهلوی مصاحبه کند و مصاحبه‌ای در حد 30ثانیه از او تهیه کرد اما مشاور پهلوی به این دلیل که این تلویزیون شب قبل انتقادی به پهلوی داشت و آن را بیان کرده بود، مانع از ادامه مصاحبه شد و اجازه پخش این مصاحبه را نداد. این اقدام کار نادرستی بود و خلاف آزادی بیان رسانه‌ها‌ست و گزارشگر هم بیان کرد که ایرانیان در سرزمین‌های اشغالی ناراحت هستند، چراکه دیدار خاصی با ایرانیان نداشتند. کسی حق ندارد به یک گزارشگر اعتراض کند که چرا چنین چیزی را بیان کرده و گزارشی را داده است که خوشایند او نیست.

عمار ملکی-کارشناس سیاسی ضد‌انقلاب  
همبستگی شکست خورده است


انتخابی باید انجام می‌شد بین ماندن نیروهای معتدل و میانه و نیروهای افراطی که سعی می‌کردند کسانی را به این نتیجه برسانند و خودشان این توهم را داشتند که نیاز به همبستگی نیست و توهم داشتند که «ایران‌گرا‌تر» از بقیه هستند و یک نفر را تلاش کردند از جمع جدا و او را مطرح کنند. هیچ نیروی سیاسی در ایران نمی‌تواند به‌تنهایی مردم و افکار آنان را مدیریت کند و بنابراین هیچ‌یک از اعضای همبستگی توانایی انجام رهبری انقلاب(!) را ندارد. الان همبستگی به شکست رسیده است. به پهلوی توصیه می‌کنم به آمارها توجه کند که بسیاری از طرفداران او جمهوری‌خواه هستند. اگر قرار باشد این آمارها ایجاد توهم کند، این منجر به ضرر برای خودش است.

مانوک خدابخشیان-مجری شبکه‌های ضد‌انقلاب  
به علی‌نژاد جایزه اسکار بدهید


به اعتقاد من باید به مصی علی‌نژاد جایزه اسکار داد. او خیلی خوب نقش‌اش را بازی کرده است. نمی‌شود همراه خاتمی باشید و عکس بگیرید و پز بدهید و در برنامه‌ای خطاب به روحانی بگویید که اگر به نیویورک آمدید و کارتان انجام شد، ما را هم با خودتان به ایران ببرید. 2سال بعد همین فرد تبدیل می‌شود به دوست صمیمی پهلوی و بعد کتاب می‌نویسد و ناگهان می‌شود فعال حقوق بشر.

رضا تقی‌زاده-فعال سیاسی   
منشوری که مهتدی بنویسد را نمی‌خواهم


افرادی که در منشور همبستگی و شورای همبستگی انتخاب شده‌اند، دستپخت رسانه‌ها هستند و کسی اینها را انتخاب نکرده است. رسانه‌ها اینها را نمایندگان مردم و رهبر مردم و اعتراض‌ها معرفی کردند. اگر ائتلافی کردند یا دارند به‌خودشان مربوط است. این ترکیب مصنوعی قابل دوام نیست و ائتلاف‌کردن با آنها به‌خودشان مرتبط است و هر گلی به سر خودشان بزنند، صرفا به سر خودشان می‌زنند. من منتظر این نیستم که منشوری را که خانم علی‌نژاد، بنیادی، آقای اسماعیلیون یا مهتدی و فلان و فلان بپزند و بیاورند، آن را بپذیرم. بهتراست این منشوری را که می‌خواهند و نوشته‌اند، پیش خودشان بگذارند و به ما ندهند.

عطا هودشتیان-نویسنده  
 جایگاه پهلوی در حد یک اینفلوئنسر است


وقتی پهلوی آن توییت را قبل از سفرش به سرزمین‌های اشغالی زد، وضعیت شورای همبستگی را دچار مشکل کرد و همه ما را به این نتیجه رسانده که در کمتر از 2هفته افراد از شورا خارج شوند. این اتفاق منجر به شکاف در میان مخالفان شده است. نگرانی من این است که راست افراطی تقویت شود. یکی از نگرانی‌های ما که امروز با آن روبه‌رو هستیم، مشروطه‌خواهان انحصارطلب هستند که در حال رشد کردن است. برخی شخصیت‌ها ‌ را داریم می‌بینیم. اینها معتقد به رأی مردم نیستند و معتقد به دمکراسی نیستند. آنان در ظاهر رأی مردم را می‌پسندند اما به آن عمل نمی‌کنند. امروز شخص فرهمندی که توان رهبری را دارد نمی‌بینیم و چنین فردی را نداریم. راست افراطی تلاش دارد بتواند به هر طریقی بگوید که تنها راه نجات ملی رهبری رضا پهلوی است. ما و خود پهلوی می‌داند که او در جایگاه رهبری نیست و در جایگاه یک اینفلوئنسر است. الان بزرگ‌ترین خطر ما حضور فزاینده راست افراطی است.

امیر فخرآور-ضد‌انقلاب مقیم آمریکا  
هر روز این سیرک بدتر شد


بشکند آن دستی که اینها را روی استیج آورد. اینها ائتلاف توییتر فخرآور است. گفتیم بیایید و دور هم جمع شوید و مجموعه‌ای از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و سلبریتی‌ها بیایند و صدای هم باشند. مسیح علی‌نژاد دزدی‌ها و خیانت‌های خودش را دارد و سابقه دزدی‌های او را دیدیم و بعد 24ساعت آمد و خیانت به خون بچه‌هایی کرد که در خیابان می‌جنگیدند! وقتی پای علی احساسی و جیسون رضائیان و مکس امینی و بعد بحث ایجاد شورای همبستگی به میان آمد و رسانه‌ها هم خیانت بزرگی را صورت دادند و یک رهبر برای ما ساختند، خیلی از چهره‌هایی که در این سال‌ها می‌جنگیدند با دیدن این فاحشه‌های سیاسی عقب رفتند و گفتند که با اینها چه کار کنیم؟! هر روز این سیرک بدتر شد و هر روز یک آتش‌بازی و یک آکروبات جدید راه می‌اندازند و حرف‌هایی روی استیج می‌زنند اما کار دیگری می‌کنند. «مصی دزده» آمد و حرف‌های خوبی می‌زند و اعتراض می‌کند. اسماعیلیون هم برایش اصلا این ماجرا مهم نبود و دنبال برنامه خودش بود ‌وگرنه هر برنامه‌ای که برگزار می‌کرد، 70نفر مخاطب بیشتر نداشت. حالا اینها شورای همبستگی را درست کردند.

بهنام بهشتی-کارشناس سیاسی ضد‌انقلاب  
ما را براندازی کردند!


در مورد مسیح علی‌نژاد احساس تحقیر می‌کنم که در کشاکش جنبشی به این اهمیت باید درباره او حرف زد. او شخصیتی سطحی است و دیدار با مکرون داشته است. رفته‌ مکرون را دیده است و مشخص شد که شخصیتی که در فرانسه پرمسئله و جنگ‌طلب است و نقشه کردستان بزرگ را دارد، او را مطرح می‌کنند. تا الان از این فرد ما یک تحلیل سیاسی ندیده‌ایم، فقط فحش به این ‌و آن می‌دهد. سقف پرواز او در حد یک خبرنگار و چهارشنبه‌های سفید با همان اغراق‌های آن است. به‌عنوان یک ایرانی خجالت می‌کشم که او را مطرح کنم، اما چون بدبخت هستیم، درباره‌اش حرف می‌زنیم. عده‌ای سینه‌چاکش هستند مجبوریم او را مطرح کنیم. اسیر چهره‌های وابسته، پوپولیست و غیرصادق هستیم. در نشست امنیتی مونیخ نشسته‌اند و گفته‌اند ما صدای آلترناتیو هستیم. آخر دیوانه‌ها، خارجی‌ها درک و فهم دارند، دستگاه امنیتی و اطلاعاتی دارند و آلترناتیو را می‌دانند چیست. او فردی سطحی، شعاری و پر از ابهام است. کسانی که اینها را به سیاست پرتاب کرده‌اند، دستگاه امنیتی- اطلاعاتی کشور دیگری است. حنجره این افراد با چک آخر ماه آن دولت تنظیم است و به دروغ می‌گویند ما مستقل هستیم. برخی از این افراد حتی صادق نیستند و با ادعای دمکراسی، به شعور ما توهین می‌کنند. چاپلوسان، پوپولیست‌ها، نادان‌ها و پول‌کثیف، ما را براندازی کردند!

مجتبی واحدی-مشاور سابق مهدی کروبی   
چرا فقط اسماعیلیون مهم بود؟


برخی اعضای شورای همبستگی تلاش می‌کردند خود را رهبران پرجذبه و افتخار انقلاب! معرفی کنند. منشور که بیرون آمد، این را نشان دادند که خود را رهبر می‌دانند گرچه در زبان آن را انکار می‌کردند. برخلاف حرفی که رضا پهلوی درباره اتوبوس مجانی و سوار‌شدن به آن زدند، چون خودشان را رهبران انقلاب می‌دانستند، مانع سوار‌شدن افراد شدند و اجازه این کار را ندادند. اسماعیلیون تقصیر را گردن پهلوی انداخت که دیکتاتورگونه می‌خواهد مدیریت شورا را به‌دست بگیرد. پهلوی می‌خواست طاهری وارد شورای همبستگی شود اما اعضا قبول نداشتند. به اینکه طاهری رد شد و پذیرفته نشد، خیلی‌ها معترض شدند که چگونه نازنین بنیادی که هیچ سابقه‌ سیاسی ندارد، در شورا‌ست اما امیر طاهری نمی‌تواند در شورا باشد؟ حالا این شد زخم‌زبان‌زدن به نازنین بنیادی؟ چرا تا حامد اسماعیلیون از شورا خارج شد، همه برایشان مهم شد که اتحاد نیست؟ چرا وقتی گلشیفته و علی کریمی جدا شدند، کسی برایش مهم نبود که چرا این دو نفر نیستند؟ علی‌نژاد گفته است که رضا پهلوی هم از گروه جدا شده است، درحالی‌که پهلوی چنین چیزی نگفته است.

دامون گلریز-کارشناس ضد‌انقلاب
من وکالت می‌دهم اشتباه بزرگ پهلوی بود


در شرایطی که ابر‌بحران‌های مختلف ایران را تهدید می‌کند، چنین خبری که شورای همبستگی که با چند توییت فعالیت خود را آغاز کرد، امروز به جایی رسیده است که خوشحال هستیم که از سوی پهلوی افشاگری درباره آن شد و به پایان کارش نزدیک شده است. جایگاهی که هستیم که پهلوی درگفتار درمقایسه با عمل و تداخل این دو نشان داد را دیدیم. دیدن اسم او زیر اسم بیانیه‌ای که 20نفر امضا کردند، درست نبود. اسم او در لیست و منشور این گروه و آن گروه می‌آید که این اشتباه است. نشست جورج تاون موفق بود و مشکل وقتی ایجاد شد که پهلوی به جای نزدیک‌کردن کارزار به هم، با راه‌انداختن کارزار «من وکالت می‌دهم» این فضا را به تقابل ملت با هم تبدیل کرد. اینکه او یک طرف ماجرا باشد و بخشی دیگر در طرف دیگر، اشتباه است. این خطای پهلوی بود.



حامد شیبانی‌راد-سلطنت‌طلب
شورای همبستگی درهای گفت‌وگو را بست


درباره گروه به‌اصطلاح همبستگی در دانشگاه جورج تاون وقتی سؤال شد که چرا فقط یک حزب هست و دیگران نیستند، برخی گفتند که از آنان دعوت می‌کنیم و خودشان را رهبر معرفی کردند. قرار بود اتوبوس مجانی باشد و هر کس که می‌تواند کمک کند وارد کار شود و قرار نبود کسی از سوی شورای همبستگی دعوت بشود یا نشود.  پهلوی می‌خواست باب گفت‌وگوی خود را با دیگر اعضای شورای همبستگی باز کند، اما اعضای دیگر نمی‌خواستند این گفت‌وگو برقرار شود. در منشور رسما بیان شده بود که دلیلی بر سلطنت نیست و این موجب انتقاد بود و به این دلیل خواهان آن شدند که افراد جدیدی وارد گروه شوند اما شورای همبستگی درها را بست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید