وزارت امور اقتصادی و دارایی میگوید: دولت در سالجاری برنامهای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هم اعلام کرده است: قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت. بارها شایعات افزایش قیمت نان و بنزین تکذیب شده اما بازهم بازار گمانهزنی و شایعه داغ است. ماجرا چیست؟ مردم تا چه اندازه تحتتأثیر این شایعهها قرار دارند؟ وزارت اقتصاد توضیح میدهد یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده و دولت در سالجاری برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی برنامهای ندارد. از سوی دیگر دولت از اردیبهشتماه سال گذشته با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی به پرداخت کمک هزینه اقدام کرده؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده روی کارتخوانهای هوشمند را بهعنوان کمک هزینه از دولت دریافت میکند که این درصد از ۱۷ بهمنماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت و بخشی از هزینههای سربار واحدهای نانوایی را دولت جبران کرده است. با این استدلال بهنظر میرسد هیچ بهانهای برای گران شدن قیمت نان وجود ندارد ولی برخی نانوایان نسبت به هزینهها گلایه دارند و میگویند: دخلشان با خرجشان نمیخواند .
اما همزمان داستان بنزین و قیمت آن هم مطرح شده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید: برخی رسانهها برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تأیید و تکذیب میکوبند. این در حالی است که دولت همواره تأکید کرده قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت. ماجرا این است که میزان مصرف بنزین از تولید در حال سبقت گرفتن است و در یک نگاه اجمالی دولت 3راه پیش رو دارد: یک راه کنترل مصرف و احتمالا تغییر سهمیهها؛ دوم افزایش قیمت و سوم هم واردات برای جبران کسری بنزین. فعلا دولت روی هیچکدام از گزینهها متمرکز نیست و تلاش میکند تا ظرفیت تولید را افزایش دهد. باید دید آیا این افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهها میتواند جلوی شکاف بین عرضه و تقاضا را بگیرد یا نه؟ گذشته از شایعهها و ضرورت بیاعتنایی مردم به شایعهسازان، ضرورت دارد دولت به فکر اصلاحات جدی برای جلوگیری از افت کیفیت و کمیت نان و همچنین تشدید ناترازی بنزین باشد زیرا در غیراین صورت باز هم این شایعات شنیده خواهد شد. حفظ آرامش عمومی برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و تدوین و اجرای برنامههای مدیریت مصرف میتواند بازار شایعهسازان را کساد کند.
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب :
192004
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/mwMy3
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved