براساس گزارش بهداشت جهانی تصادفات رانندگی هفتمین علت مرگومیر در جهان و نخستین علت مرگومیر افراد جوان بین 15تا29ساله است و براساس پیشبینیهای انجامشده، مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی به پنجمین علت مرگ در دنیا تا سال 2030تبدیل میشود. اما در ایران وضعیت چگونه است؟ آمارها حکایت از آن دارد که تصادفات سومین عامل مرگومیر در ایران هستند. براساس گفتههای رئیس سازمان اورژانس کشور سالانه حدود 18هزار نفر در ایران جان خود را بهخاطر حوادث ترافیکی از دست میدهند. بهگفته او، از حدود 5میلیون خدمات امدادی اورژانس کشور حدود 700هزار مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی هستند و سالانه حدود 14میلیارد دلار خسارت از این بخش به کشور وارد میشود و اگر برنامههای کاهش خسارت حوادث ترافیکی به خوبی اجرا شود میزان تولید ناخالص ملی در کشور 2.6درصد افزایش خواهد یافت.
سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور چند روز گذشته اعلام کرد 43درصد از فوتیهای تصادفات، در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند؛ چون برخی از بیمارستانها به بخش «تروما» مجهز نیستند! گرچه پلیس راهور همواره یکی از مهمترین علل مرگ سرنشینان خودرو در صحنه تصادف را شرکتهای خودروسازی و تولید محصولات بیکیفیت معرفی کرده، حالا معتقد است در کنار این موضوع متأسفانه مجهز نبودن بخش ترومای بیمارستانی هم به بالا بودن آمار مرگومیر ناشی از تصادفات دامن زده است. هادیانفر برای اینکه برای حرفهایش سند محکمی در دست داشته باشد، دست به دامن گزارش مأموران بیمه و مدعی شده است براساس گزارشهای مأموران بیمه اکثر مجروحان تصادفها در بیمارستان بهدلیل خونریزی داخلی یا ضربه به سر و در نهایت عدمتشخیص این موضوع توسط بیمارستان جان خود را از دست میدهند. این در حالی است که وزارت بهداشت سالانه 10 هزار میلیارد تومان بابت رسیدگی به مصدومان تصادفات برای ارائه بهترین خدمات بدون دریافت هزینه به آنها دریافت میکند. البته این گزارش رئیس پلیس راهور بدون پاسخ از سوی وزارت بهداشت نماند و پدرام پاکآیین، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با موضعگیری در برابر آن، گفته همه مراکز درمانی کشور مجهز به بخش اورژانس هستند و بیماران ترومایی را پذیرش و به درخواستهایشان پاسخگویی میکنند؛ اقدامات اولیه برای آنها انجام میشود و درصورت نیاز به جراحیهای سنگین و پیچیده به بیمارستانهای سطح 2یا3تروما ارجاع میشوند. او همچنین با زیر سؤال بردن آمار و ارقام پلیس مدعی شد اینکه محل فوت چه تعداد از فوتشدگان حوادث جادهای، صحنه حادثه و چه تعداد، بیمارستان است، معیار مناسبی برای تحلیل تصادفات جادهای نیست؛ بلکه در این خصوص باید شدت حادثه درنظر گرفته شود؛ چرا که 76درصد فوتشدگان تصادفات جادهای بر اثر شدت حادثه و زیر 6ساعت فوت میکنند؛ بهطوری که حتی ممکن است بیمار در صحنه حادثه علائم حیاتی داشته باشد، اما بهدلیل آسیبهای مغزی، شکمی و یا آسیبهای شدید به قفسه سینه، عملاً در شرایطی به بیمارستان برسد که امکان احیای وی نباشد. گرچه وزارت بهداشت زیر بار گزارشهای پلیس نمیرود، اما خردادماه سال گذشته بود که رئیس اورژانس کشور هم با اشاره به فرسودگی آمبولانسهای این مجموعه خواستار تخصیص اعتبارات لازم برای نوسازی این ناوگان شد و تأکید کرد یکی از چالشهایی که در کشور داریم فرسودگی آمبولانسهاست که اگر در مسیر ماموریت آمبولانس خراب شود ممکن است به فوت بیمار بینجامد.
چرا آمار مرگومیر حوادث ترافیکی بالاست؟
در همینه زمینه :