• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 23 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191582
+
-

تغییر رفتار سرمایه‌گذاری مردم

نگاه
تغییر رفتار سرمایه‌گذاری مردم

حسین سلاح‌ورزی-نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

تورم‌های افسارگسیخته سال‌های گذشته در اقتصاد ایران از یک‌سو و سرعت گرفتن برخی بازارهای مرتبط با دارایی‌های نقدشونده از سوی دیگر در کنار مجموعه اثراتی که تحریم و مسائل ارزی مرتبط با آن در اقتصاد ایران به‌جای گذاشته، به‌شدت ارزش پول ملی را کاهش داده و مردم و به‌ویژه دارندگان سرمایه‌های خرد را با دل‌نگرانی‌های اساسی مواجه ساخته است.
 حالا اگر قرار باشد که نسخه‌ای به این سرمایه‌گذاران دارای سرمایه‌های خرد و اندک در چنین شرایطی ارائه داد، به‌نظر می‌رسد که راه به خطا رفتن است؛ چراکه باید توجه داشت، مردم یا به‌عبارت بهتر، هوش جمعی بازار را نمی‌توان هدایت کرد. این نخستین نکته‌ای است که باید در هر تصمیم‌گیری و راهنمایی برای هدایت سرمایه‌های خرد بدانیم.
واقعیت آن است که عامه مردم بدون اینکه لزوما قادر به تبیین پدیده تورم با ادبیات موضوع استاندارد اقتصادی باشند، با اتکا به شهود عقل سلیم و البته دهه‌ها تجربه، سال‌های متمادی است که به روشنی دریافته‌اند که تورم، ابزاری برای کاهش ارزش سرمایه‌های آنها شده است و کانال انجام این کاهش ارزش هم، افت شدید ارزش واحد پول ملی است؛ بنابراین در شرایط تورمی، با اتکای به عقل و شهود عینی خود، تصمیم می‌گیرند که دارایی‌های خود را ترجیحا به‌صورت کالاهای فیزیکی با قابلیت نگهداری و مبادله و همچنین نقدشوندگی ساده، نگهداری کنند و بنابراین به سمت بازارهایی حرکت می‌کنند که چنین هدفی را برای آنها برآورده می‌سازد.
بنابراین به سمت بازارهایی می‌روند که نمونه آن طلا و سکه، کالاهای مصرفی با دوام همچون خودرو و البته درصورت امکان املاک و مستغلات است. پس، در جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که تلاش برای متقاعد کردن ملت به تغییر رفتار سرمایه‌گذاری، آن هم بدون تغییر در سیاست‌های پایه اقتصادی به‌ویژه حوزه مالیه عمومی نیز، مصداق «عرض خود مـی‌بـــری و زحـمت ما مـی‌داری» است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید