• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 4 بهمن 1402
کد مطلب : 216631
+
-

سرمایه‌گذاری مدیریت شهری برای سلامت مردم

سرمایه‌گذاری مدیریت شهری برای سلامت مردم

سید محمدمهدی میرزایی‌قمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

چندی پیش یکی از مسئولان رده بالای کشور اعلام کرد: « ۱۵ تا ۲۰درصدآلودگی هوای تهران سهم زباله‌سوزی‌های جنوب تهران است که در این خصوص شهردار تهران را مکلف به مدیریت صحیح آن کرده‌ایم!» این درحالی است که مطالعات انجام شده در پایش کیفیت هوای تهران، این جمله را اثبات نمی‌کند. طبق 3دهه حضور شرکت کنترل کیفیت هوا در پایتخت، انبوهی از یافته‌های کارشناسی به‌دست آمده که درخصوص شناخت منابع و علل آلودگی هوا و حتی منشایابی آنها داده‌های گسترده و متنوعی را به همگان عرضه می‌کند. در عین حال هنوز مطالعه‌ای درباره آلودگی هوایی که ممکن است از منابع زباله‌سوز شهر خصوصا کارخانه زباله‌سوز جنوب تهران منتشر شود، انجام نشده است.
تهران شهری با جریانات هوایی مشخص است. جهت وزش باد غالب تهران یا غربی به شرقی است یا جنوب غربی به شرقی که در هردو صورت نمی‌تواند آلودگی هوایی را از جنوب شهر به سمت کرانه‌های بالاتر بیاورد. در این‌باره هرطور محاسبه کنیم، وزش باد به‌نحوی نیست که زباله‌سوزی را عامل ۲۰درصد آلودگی هوای شهر بدانیم.
در عین حال مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد 30درصد آلودگی هوای تهران از خارج از شهر می‌آید. مهم‌ترین آلاینده این شهر ذرات معلق است که ۳۰درصد این ذرات از منابع خارج تهران به این شهر می‌آیند. این رقم قابل‌ملاحظه است و باید به بررسی و تحلیل منابع آلودگی شهر تهران پرداخته شود. البته اندازه‌گیری منابع خارج از تهران در حیطه مسئولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست است، اما شهرداری برای تحلیل دقیق خود از شنبه هفته جاری ایستگاه وردآورد را در غربی‌ترین نقطه شهر تهران تعبیه کرده است. البته هر ایستگاه سنجش آلودگی هوا با 6 آنالایزر(تحلیلگر) کامل خود، مبلغی حدود 10میلیارد تومان هزینه دارد، اما سلامت شهروندان پایتخت این ارزش را دارد که به سمت شناسایی عوامل خارج از شهر برویم و شهرداری تهران برای پایش کیفیت هوای مردم درواقع سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.
افزایش جمعیت تهران و آمار وزارت نفت برای افزایش مصرف سوخت، باعث می‌شود مدیریت شهری به سمت این مسئله برود که تحلیل به‌روز‌تری در این حوزه داشته باشد؛ بنابراین برای واقعی شدن داده‌ها باید تعداد ایستگاه‌ها افزایش یابد. در این زمینه برنامه‌ای در دست داریم که تحولی در برخی ایستگاه‌های سنجش هوای تهران ایجاد کنیم. در این مسیر نوسازی آنالایزرهای 3ایستگاه مناطق 10، 12و 16را در دستور داریم و در گام دیگر دنبال اضافه‌کردن 3ایستگاه جدید در مناطق 3، 15و 17شهرداری تهران هستیم. امکانات این ایستگاه‌ها با به‌روزترین تجهیزات سنجش آلودگی هوا با برندهای معتبر بین‌المللی و مجهز به فناوری روز دنیا انجام می‌شود. همچنین شهرداری تهران موضوع ساخت یک زباله‌سوز منطبق با استانداردهای محیط‌زیستی را در جنوب تهران دنبال می‌کند تا سطح تعهد شهرداری به سلامت شهروندان مشخص شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید