• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191494
+
-

هشدار نارنجی هواشناسی برای 19استان

روز گذشته سازمان هواشناسی به‌دلیل بارش‌ باران در بیشتر نقاط کشور هشدار سطح نارنجی در 19 استان‌ منتشر کرد. به گزارش همشهری، بارش باران بهاری موجب هشدار سطح نارنجی در استان‌های کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، مرکزی، همدان، شمال و شرق خوزستان، نیمه غربی اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ‌ لرستان، قم، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، سمنان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان گیلان، مازندران و گلستان شد.
به‌گفته کارشناس هواشناسی، روز گذشته بارش باران بهاری در بسیاری از استان‌ها احتمال آب‌گرفتگی معابر، سیلاب و... را افزایش داده بود. کبری رفیعی در این رابطه به همشهری گفت: «امروز پنجشنبه نیز در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی شرایط تگرگ را داریم. همچنین جمعه ‌ استان‌های ساحلی خزر و بخش‌هایی از شمال شرق و شمال غرب و ارتفاعات البرز دوباره بارش خفیف و پراکنده را خواهند داشت. به تناوب تا روز یکشنبه بارش‌ها در سواحل شمالی و شمال شرق و شمال غرب کشور و همچنین دامنه‌های البرز غربی ادامه خواهد داشت.»
دیروز مدیر روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز از مردم و گردشگران خواست با توجه به هشدار هواشناسی از ورود به حریم رودخانه‌های دائمی و فصلی این استان پرهیز کنند. عباسعلی کیخایی به ایرنا گفت: «آب 4رودخانه کرج، طالقان، برغان و کردان در زمان بارندگی بالا آمده که خطری جدی برای گردشگران و نظاره‌گران به‌شمار می‌رود.» او ادامه داد: «به همین دلیل، تیم‌های حفاظتی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در حریم رودخانه کرج مستقر شدند، ضمن آنکه علائم هشداری نیز نصب شده است.» کیخایی تأکید کرد: «در سال‌های گذشته بی‌توجهی برخی گردشگران به هشدارهای هواشناسی و دستگاه‌های مسئول سبب عزادار‌شدن تعدادی از هموطنان در استان البرز شد.»
همچنین دیروز اداره کل هواشناسی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای به ساکنان مناطق مختلف این استان توصیه کرد توجه به هشدار سطح نارنجی را جدی بگیرند. 2روز پیش نیز بارش باران سبب جاری‌شدن سیل در سنندج شد؛ طوری که بارش شدید و رگباری باران در سنندج موجب جاری‌شدن سیلاب و آب‌گرفتگی برخی از معابر سطح شهر شده بود.
شرایط ناپایدار جوی سبب جاری‌شدن رواناب، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت ازجمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی بر اثر وزش باد می‌شود. به همین دلیل، کارشناس هواشناسی اعلام کرد: به هموطنان عزیز توصیه می‌کنیم که در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها توقف یا اتراق نکنند. همچنین از فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام در مناطق عشایری پرهیز کنند.»
همچنین بهتر است با توجه به‌ احتمال رخداد تگرگ برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید