• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 23 تیر 1401
کد مطلب : 165902
+
-

میزبانی 19استان از زائران اربعین

19 استان آمار موکب‌های خود را برای برپایی در مرز خوزستان و ایلام، شهرهای نجف و کربلا و در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین اعلام کرده‌اند

گزارش
میزبانی 19استان از زائران اربعین

محمد کاموس- دبیر گروه استان‌ها

2ماه تا فرارسیدن اربعین حسینی باقی مانده، اما فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها برای تردد راحت زائران کربلای معلی از چند ماه پیش آغاز شده است؛ اربعین امسال بعد از 2سال شیوع کرونا و محدودیت‌ تردد زائران، امسال شور و حال دیگری خواهد داشت و تا امروز پیش‌بینی شده که بیش از 5میلیون نفر از مرزهای ایران برای زیارت عتبات‌عالیات خود را به عراق برسانند.
به‌گزارش همشهری، با توجه به همین پیش‌بینی‌ها در ستادهای عتبات‌عالیات استان‌های کشور شور و غوغایی برپا شده و همه عاشقان سید و سالار شهدا(ع) آستین همت بالا زدند تا موکبی شایسته و درخور زائران مهیا کنند. طبق اعلام محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات 3هزار موکب در کشور برای برگزاری مراسم اربعین حسینی ساماندهی شده‌اند که در مرزهای خوزستان و ایلام، نجف و کربلا، مرزهای شرقی ایران، شهرهای در طول مسیر پیاده‌روی زائران خارجی چون قم و کرمان و همچنین مسیرهای پیاده‌روی تا عتبات‌عالیات مستقر خواهند شد.

میزبانی 19استان از زائران اربعین
تاکنون 19استان آمار موکب‌های خود را برای پذیرایی زائران اربعین اعلام کرده‌اند. نگاهی به آمار موکب‌های ثبت‌شده در استان‌ها نشان می‌دهد آذربایجان‌شرقی28، گیلان27، اصفهان150، لرستان71، کرمانشاه 28، زنجان28، کردستان5، تهران500، خراسان‌رضوی90، خراسان‌جنوبی52، فارس70، البرز72، یزد54، قزوین60، کرمان‌ یک، چهارمحال‌وبختیاری28، خوزستان700، سمنان38 و قم هم یک موکب در میزبانی از زائران اربعین امسال دارد.
به این ترتیب خوزستان با بیشترین تعداد مواکب و قم و کرمان با داشتن یک موکب در بالا و پایین جدول قرار می‌گیرند. رتبه نخست استان‌ها در برپایی موکب تا به حال از آن استان خوزستان است و بعد از آن تهران. 400موکب از میدان مقاومت تا نقطه صفر مرزی در شلمچه و 300موکب در چذابه فعالیت خواهند کرد و سایر مواکب در مسیرهای ورودی به استان مستقر می‌شوند.
۶۰ موکب هم از استان خوزستان برای خدمت‌رسانی در ایام اربعین به کشور عراق اعزام می‌شوند. استان اصفهان با برپایی 150موکب رتبه سوم در برپایی موکب‌های اربعین را دارد و حدود 400هزار نفر زائر از کل زائران ایرانی را خواهد داشت.لرستان نیز ۷۱موکب فعال دارد که ۳۶موکب آن در کربلا، نجف و سامراست و ۳۵موکب هم در شهرستان‌های استان از زائران حسینی
پذیرایی می‌کنند.

برپایی بزرگ‌ترین موکب ایران در قم
گرچه همه استان‌ها در تکاپوی برپایی موکب هستند، اما نکته جالب در میان اخبار این میزبانی موکبی است که در جمکران برپا می‌شود. به‌گفته جانشین ستاد اربعین استان قم، خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی(ع) در مسجد مقدس جمکران انجام می‌شود که با توجه به فضای وسیع‌تر مسجد نسبت به مصلای قدس‌ می‌توان این موکب را بزرگ‌ترین موکب اربعین در ایران دانست.ابوالقاسم مقیمی با اشاره به اسکان زائران ۱۷کشور به‌ویژه زائران کشورهای افغانستان و پاکستان در قم می‌گوید: در آخرین سال برگزاری مراسم اربعین در قم، آمار پذیرایی ۲۵۰هزار زائر بود که با تخمین‌های امسال باید ۳۰درصد افزایش در اربعین پیش‌رو درنظر گرفت.
گزارش امروز ایرانشهر درباره فعالیت استان‌ها در راهپیمایی زائران اربعین است؛ طبق اعلام استان‌ها تا امروز 19 استان میزبانی خود را اعلام کرده‌اند که بعضی از این موکب‌ها در مرزهای ایلام و خوزستان، نجف و کربلا، برخی در مرزهای شرقی و 2مورد مثل قم و کرمان هم در خود شهر در مسیر زائران خارجی وارد شده از مرزهای شرقی برپا می‌شوند. به‌طور کلی امسال 3هزار موکب در ایام اربعین ساماندهی شده که آمارها
نشان می‌دهد فعلا بیشترین تعداد را خوزستان دارد.

کرمان؛ میزبان زائران مرزهای شرقی
کرمان هم یکی از استان‌هایی است که مانند قم در طول مسیر زائران پاکستان، افغانستان و شبه‌قاره هند قرار دارد. با توجه به همین موضوع نیز، استاندار کرمان می‌گوید  موکب اربعین در ماهان برای پذیرایی از زائران خارجی ایجاد خواهد شد.
محمدمهدی فداکار با اشاره به استقبال کرمانی‌ها از راهپیمایی اربعین توضیح می‌دهد: با توجه به قرار گرفتن مرقد سردار شهید سلیمانی در کرمان پیش‌بینی می‌شود در مسیر اربعین زائران به‌ویژه زائران کشورهای شرقی از گلزار شهدا بازدید ‌کنند و به همین دلیل تمهیدات لازم در این زمینه نیز اندیشیده شده است.  به‌گفته وی، قرارگاه لشکر ثارالله کرمان نیز در ابتدای جاده اهواز - خرمشهر و در نزدیکی مرز شلمچه احداث می‌شود.

 
در سایر استان‌ها هم جنب و جوش برای ثبت‌نام‌ موکب‌ها آغاز شده است و آنطور که مسئولان ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات خبر می‌دهند تا ۲سال آینده ۸۰درصد موکب‌های ایران با مردم عراق مشترک خواهد شد که این مهم نیازمند ابتکار عمل موکب‌داران ایرانی است.

مکث
میزبانی از زائران خارجی


برخی از موکب‌های ایجاد شده در استان‌ها در مسیر زائران خارجی است؛ برای مثال گیلان 27موکب که شامل کربلا و نجف نیز می‌شود، دارد. به‌گفته مجید دوهندو، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات گیلان، شاهد ورود بیش از ۱۵هزار زائر خارجی حوزه قفقاز، جمهوری آذربایجان و روسیه از مرز آستارا خواهیم بود. موکب‌های پذیرایی و فرهنگی گیلان همچنین در مرز آستارا، حرم امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، حرم امامزاده هاشم(ع) رشت و یک موکب هم در خروجی لوشان برپا می‌شود. حجت‌الاسلام علی‌اصغر علیپور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد و باخرز در استان خراسان‌رضوی نیز از برپایی ۲موکب در مرز «دوغارون» برای استقبال از زائران افغانستانی برای زیارت عتبات‌عالیات در ایام اربعین خبر داده است. اغلب استان‌های مرزی و همچنین استان‌هایی که در مسیر تردد زائران خارجی هستند، موکب‌هایی برای پذیرایی از این گروه راه‌اندازی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید