• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191373
+
-

تردید در فنس‌کشی مسیر تردد یوزها

کریدورهای تاریخی عبور یوزها در سمت شرق و جنوب شرق استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به‌علت وجود دام‌های زیاد و از بین رفتن طعمه، بسته شدند؛ بنابراین یوزها فقط در مسیر شمال منطقه که به جاده میامی- سبزوار منتهی می‌شود، حرکت می‌کنند.
فنس‌کشی این جاده یکی از اقداماتی است که قرار بود وزارت راه و شهرسازی آن‌را انجام دهد. محدوده خطرآفرین این جاده حدود ۸۰‌کیلومتر است، اما با وجود این برای حدود ۳۸‌کیلومتر در 2لکه داغ یکی ۱۶‌کیلومتر و دیگری ۲۲‌کیلومتر، فنس‌کشی درنظر گرفته شد. علاوه بر این، روی مسئله کنترل سرعت، نور جاده و نصب علائم هشدار‌دهنده نیز تأکید شده است.
به گزارش ایرنا، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌های بلندمدت مانند فنس‌کشی گفت: برای فنس‌کشی یک‌سری سؤالات و حساسیت‌ها از سوی وزارت راه و برخی از فعالان محیط‌زیست مطرح شد و یک‌سری انتقادات به این کار داشتند. از این‌رو قرار شد در جلسات کارشناسی فشرده‌ای بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی این انتقادات بررسی و خروجی آن ملاک عمل قرار گیرد؛ مبنی بر اینکه در چه نقاط داغی باید فنس‌کشی انجام شود. برای ایجاد جاده طبیعت مقرر شد زیرگذرها و مسیل‌ها لایروبی و پاکسازی شوند تا امکان عبور حیوانات فراهم شود.
وی با اشاره به ایراداتی که برای فنس‌کشی گرفته شد، گفت: بعضی‌ها معتقدند فنس‌کشی روی رفت‌وآمد یوزها اثر می‌گذارد و منطقه را جزیره‌ای می‌کند، برخی هم اعتقاد دارند که یوزها از آبگذرها کمتر استفاده می‌کنند، عده‌ای هم معتقدند نگهداری فنس دشوار است و به مرور آسیب می‌بیند و همان محل‌های آسیب‌دیده مکان رفت‌وآمد می‌شود و یوز از آنها عبور می‌کند، بنابراین گرفتارتر می‌شود. چنین ایراداتی را مطرح کردند، البته محدوده‌هایی که در طرح برای فنس‌کشی پیش‌بینی کرده بودیم به استناد تجارب قبلی، مستندات و نتایج مطالعات علمی دنیا بوده است، اما حالا این مسئله مجددا به کمیته کارشناسی ارجاع شده تا با دقت بیشتری بررسی شود تا کار غیرفنی انجام ندهیم.
اکبری ادامه داد: یوزها عمدتا از قسمت‌های تپه‌ماهوری، مسیل‌ها و آبراهه‌ها در دل تپه‌ماهورها برای عبور استفاده می‌کنند اما این یوز مادر از یک مسیر دشتی عبور کرده بود و اتفاقا در آن مسیر دید راننده هم خوب بود؛ یعنی اگر سرعت راننده پایین بود یا تمایل داشت که این تصادف رخ ندهد، به‌نظر قابل پیشگیری بود، چون جایی نبود که بگوییم تپه‌ماهوری بود و یوز یکباره وارد جاده شده و راننده حیوان را ندیده است، یعنی اگر در آن منطقه نور کافی وجود داشت، سرعت کم بود ‌یا اراده محکمی برای اینکه این اتفاق نیفتد بود، قطعا تصادف رخ نمی‌داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید