• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222400
+
-

نامه به وزیر راه برای تأمین بودجه فنس‌کشی جاده مرگ یوزپلنگ

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواست تا بودجه ۲۰۰میلیارد ریالی فنس‌کشی در جاده میامی - سبزوار را تعیین تکلیف کند.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه  طی نامه‌ای به مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، نوشت: مطابق مصوبه جلسه مشترک مورخ13/4/1402 مقرر شده بود که مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای فنس‌کشی در این جاده اختصاص یابد.
همچنین در این نامه اشاره شده که با توجه به ‌نظر سازمان راهداری مبنی بر انتقال این اعتبار به سازمان محیط‌زیست یا استانداری سمنان جهت انجام این پروژه همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.
در پایان این نامه آمده است: به‌دلیل رسانه‌ای‌شدن این موضوع و مطالبات مردمی و سمن‌ها به‌عنوان یکی از وعده‌های محقق‌نشده آن وزارتخانه و این سازمان، لازم است این مسئله در مدت کوتاهی تعیین تکلیف شود.
جاده میامی به سبزوار در منطقه توران یعنی زیستگاه یوزپلنگ آسیایی قرار دارد که باعث شده خودروهای عبوری به‌علت سرعت بالا و برخورد با یوزها جانشان را بگیرند. برای ایمن‌سازی جاده طرح فنس‌کشی مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت که برای اجرای آن ۲۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود اما تاکنون نه اعتباری تخصیص یافته و نه فنس‌کشی آغاز شده‌است.
در هفته‌های اخیر فنس‌کشی آزمایشی مسیر تردد یوزپلنگ در 2کیلومتری از کریدور میاندشت آغاز شد. بهرامعلی ظاهری گفت: اسپانسر خصوصی و سازمان محیط‌زیست برای اجرای این طرح تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌اند. طبق این تفاهمنامه، ابتدا حصارکشی آزمایشی انجام شده و مورد پایش و رصد قرار می‌گیرد. درصورتی که فاز آزمایشی به طول 2کیلومتر اجرایی شود، کارشناسان معایب و مزیت‌های آن را مورد رصد قرار می‌دهند و در ادامه مسیر نیز اجرایی خواهد شد تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای یوز‌های ایرانی واین گونه نادر جانوری باشیم. کل مسیر تفاهم‌شده برای اجرای حصارکشی ۸۰کیلومتر است. در کنار فنس‌کشی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ترافیکی، اجرای روشنایی و نور در جاده میاندشت و نصب علائم و اطلاع‌رسانی از محل تردد یوزها اجرایی شده است. همچنین در پیک سفرها و شلوغی جاده‌ها، این مسیر با عوامل انسانی رصد می‌شود.
براساس طرح حفاظت از یوز در این جاده قرار بود یک محدوده حدود ۷۰کیلومتری تعیین شود که بخشی از آن نورپردازی و بخشی هم فنس‌کشی شود. در بخش‌هایی که فنس‌کشی می‌شد قرار بود زیرگذرها و آب‌گذرها نیز مرمت شوند، به‌طوری که یوزها بتوانند از زیر آنها عبور کنند که البته تاکنون اقدامی صورت نگرفته و فقط حدود ۲کیلومتر نورپردازی شده است تا هم دید راننده و هم حیوان در زمان عبور از جاده بهتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید