• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191215
+
-

ریش‌قرمزها در باخموت

گزارش2
ریش‌قرمزها در باخموت

«یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه نظامی واگنر اعلام کرده قول دریافت مهمات بیشتر از ارتش روسیه را دریافت کرده است. پریگوژین پس از صحبت‌های انتقادآمیزش درباره فرماندهان نظامی روسیه در میانه درگیری‌های «باخموت» که مرکز درگیری جنگ اوکراین در ماه‌های اخیر بوده، گفت: «آنها قول دادند همه مهمات و تسلیحات مورد نیاز برای ادامه عملیات را به ما بدهند.»  به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس واگنر شنبه از مسکو خواسته بود اجازه دهد مواضع خود را در منطقه باخموت به «رمضان قدیروف»، رئیس‎جمهور خودمختار چچن تحویل دهد. پریگوژین در نامه‌ای به «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه، خواستار یک دستور رزمی خروج از باخموت شده بود. رئیس واگنر با اشاره به کمبود مهمات برای نیروهایش در میدان جنگ هشدار داده بود که ضد‌حملات ارتش اوکراین ممکن است برای روسیه به یک تراژدی تبدیل شود.

احتمال منتفی شدن خروج واگنر از باخموت
گرچه به‌نظر می‌رسد که گزینه خروج نیروهای واگنر از باخموت با توجه به وعده روسیه برای تامین مهمات دیگر مطرح نیست، ولی با این حال «رمضان قدیروف»، رئیس‌جمهور چچن، ضمن اعلام آمادگی نیروهای ویژه‌اش موسوم به «احمد» برای جایگزین شدن در مواضع نظامیان واگنر در باخموت، تأکید کرده که با وجود ادعاهای اوکراین در مورد ضدحمله، باخموت در آینده نزدیک آزاد خواهد شد. نیروهای جمهوری چچن که بخشی از گارد ملی روسیه به شمار می‌روند نخستین بار در 26فوریه 2022(هفتم اسفند 1400) به میادین جنگ در اوکراین اعزام شدند. رهبر چچن در آن زمان با تأکید بر اینکه جنگ در اوکراین همان جنگ جهانی سوم است، گفت: «آژانس‌های غربی یک جنگ اطلاعاتی مخرب راه انداخته‌اند و سعی دارند روس‌ها را به این باور برسانند که چچن بخشی از روسیه نیست. با این حال، ثابت کرده‌ایم که ما چچنی‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از خانواده بزرگ روسیه هستیم. »
در حال حاضر حدود 95درصد از شهر باخموت تحت کنترل نظامیان روس قرار دارد و تنها 5درصد ـ یعنی حدود 2کیلومتر ـ در کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد. «ولودیمیر زلینسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، عنوان کرده که آینده این کشور به نتیجه نبرد در کانون‌های اصلی جنگ در شرق اوکراین ازجمله باخموت بستگی دارد.

ابهام درباره سرنوشت توافق صادرات غلات
جنگ اوکراین از جمله نبرد بر سر کنترل منطقه باخموت در شرایطی ادامه دارد که روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد اواخر هفته گذشته نتوانستند برای صدور مجوز صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه با کشتی‌های جدید به توافق برسند. روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل توافقی امضا کرده‌اند که براساس آن، صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه جریان داشته باشد، اما مسکو تهدید کرده که به‌دلیل موانعی که بر سر راه صادرات غلات و کود روسیه وجود دارد، در ۱۸ مه (28اردیبهشت) از این توافق خارج خواهد شد.
بنا بر این گزارش، طرفین درگیر در مذاکرات، یک مرکز هماهنگی مشترک در استانبول تشکیل داده‌اند که توافق موسوم به دریای سیاه را اجرا می‌کند. با این حال روسیه ‌ماه گذشته به همتایان خود در این مرکز اعلام کرد که به هیچ کشتی جدیدی اجازه حمل غلات را نخواهد داد؛ مگر آنکه مسئولان مربوطه تضمین دهند که این جابه‌جایی تا ۱۸ مه، یعنی تا روز انقضای قرارداد، انجام خواهد شد. روال کار از این قرار است که اوکراین به‌طور روزانه فهرستی از کشتی‌ها را به مرکز مذکور ارائه می‌کند تا مجوز جابه‌جایی غلات با این کشتی‌های مشخص صادر شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید