• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187173
+
-

باخموت، نماد جنگ فرسایشی اوکراین

سقوط قریب‌الوقوع شهر باخموت پس از ماه‌ها درگیری نظامی مرگبار می‌تواند پیروزی استراتژیک و نمادینی برای مسکو به شمار رود

گزارش 2
باخموت، نماد جنگ فرسایشی اوکراین

پس از ماه‌ها نبرد خونین میان نیروهای اوکراین و روسیه بر سر شهر باخموت در استان دونتسک، نخستین گروه از نیروهای ارتش اوکراین مجبور شدند از این شهر عقب‌نشینی کنند؛ محاصره تنگ‌تر شده و احتمال تصرف کامل این شهر توسط سربازان روسیه بیشتر شده است. به اعتقاد ناظران، عقب‌نشینی کامل اوکراین از این منطقه می‌تواند پیروزی مهمی برای روسیه باشد. اوکراینی‌ها طی ضد‌حملاتی در نیمه دوم سال۲۰۲۲ بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغال شده را پس گرفته بودند اما از 3ماه پیش تاکنون در موضع تدافعی قرار گرفته‌اند.
نبرد در جبهه باخموت که حدود شش‌ماه طول کشید، یکی از مرگبارترین نبردها در طول جنگ اوکراین بوده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده ارتش اوکراین نوشته که نیروهای اوکراینی دستور عقب‌نشینی از شهر باخموت را دریافت کرده و در حال منهدم کردن پل‌های درون شهر برای کند کردن روند حرکت احتمالی نیروهای روسیه هستند.
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اهمیت شهر باخموت در جنگ اوکراین نوشته: «تصرف باخموت که جمعیت آن پیش از شروع جنگ حدود ۷۰هزار نفر بود، به‌لحاظ استراتژیک می‌تواند به معنی شروع عملیات روسیه برای تصرف بخش گسترده‌تری از ناحیه دونباس باشد که یکی از اهداف مهم عملیات نظامی روس‌ها در اوکراین است. اگر قرار باشد که برای جنگ فرسایشی اوکراین نمادی را انتخاب کرد، این نماد، شهر باخموت است. روسیه بیش از 7ماه است که باخموت را زیر آتش خود گرفته، آن را به شهر سوخته تبدیل کرده و در نهایت کنترل آن را به‌دست گرفته است.»
واشنگتن‎پست نوشته، مدافعان اوکراینی احتمالا به یک خط دفاعی عقب‌تر یعنی حاشیه شهر کراماتورسک عقب‌نشینی خواهند کرد تا برای دفاع از این شهر راهبردی آماده شوند؛ کراماتورسک و اسلاویانسک دو هدف اصلی ارتش روسیه از زمان شروع عملیات جبهه شرقی بوده‌اند. تصرف این دو شهر می‌تواند منجر به عملی شدن هدف اعلام شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مبنی بر تصرف کامل منطقه دونباس و استان دونتسک شود. این پیروزی به‌ویژه می‌تواند موقعیت پریگوژین رهبر گروه واگنر که نقش پررنگی در این پیروزی داشته است را بیش از پیش تقویت کند.»‌
باخموت پیش از آغاز جنگ یکی از قطب‌های صنعتی اوکراین به شمار می‌رفت اما درگیری‌های مرگبار نظامی برای کنترل شهر که به اعتقاد تحلیلگران از اهمیت استراتژیک برخوردار است باعث شده تا هرگونه دستاوردی در این منطقه اهمیت سیاسی و نظامی زیادی داشته باشد. برهمین اساس بود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفته گذشته با اشاره به تحولات میدان جنگ اذعان کرده بود که شرایط در باخموت برای اوکراینی‌ها بسیار دشوار شده است. یک روز پس از سخنان زلنسکی، رهبر گروه واگنر شرکت خصوصی نظامی روسیه، با اعلام محاصره کامل باخموت از اوکراینی‌ها خواست تا این شهر را ترک کنند. باخموت در شرق اوکراین تقریبا در 650کیلومتری کی‌یف پایتخت این کشور قرار دارد. این شهر صنعتی با معادن گچ و نمک تقریبا از سال2014 و با آغاز تحرکات جدایی‌طلبان شاهد درگیری‌های جسته و گریخته بوده است. جدایی‌طلبان حامی روسیه حتی پیش از جنگ نیز بخش‌هایی از این شهر را تصرف کرده بودند که در نهایت با دخالت نیروهای نظامی اوکراین از منطقه بیرون رانده شدند.
جنگ روسیه و اوکراین در شرایطی وارد دومین سال خود شده است که هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت وجود ندارد. اوکراینی‌ها ضمن مخالفت سرسختانه با هرگونه مذاکراتی تأکید دارد که روسیه باید از تمام خاک اوکراین عقب‌نشینی کرده و غرامت ویرانی‌های این جنگ را بپردازد. این در حالی است که روسیه ضمن رد این درخواست‌ها تأکید دارد که دولت اوکراین و جامعه جهانی باید واقعیت‌های جدید سرزمینی و تمایل ساکنان مناطق شرق اوکراین برای پیوستن به روسیه را بپذیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید