• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191037
+
-

معاملات طلا و سکه شفاف می‌شود

معاملات طلا و سکه تا سقف 150گرم، معاف از مالیات است و بیش از این میزان سوداگری و مشمول مالیات است

طلا
معاملات طلا و سکه شفاف می‌شود

الزام ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت با درج کد ملی و شماره تلفن همراه خریدار، موضوعی است که از ابتدای امسال نگرانی‌هایی را برای خریداران سکه ایجاد کرده است. براساس اعلام وزارت صمت؛ از ابتدای سال جاری تمامی واحدهای صنفی طلا و سکه باید معاملات خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند و   اما آنچه در این‌باره برای خریداران واکنش‌برانگیز شده، این است که ثبت معاملات با درج کد ملی و شماره تلفن همراه خریدار انجام می‌شود و این ابهام را ایجاد کرده که رصد دقیق معاملات در این سامانه تنها با هدف اخذ مالیات، برنامه‌ریزی شده است. این درحالی است که به‌ گفته فعالان بازار، خریدهای شخصی و غیرسرمایه‌گذاری معاف از مالیات هستند و اخذ مالیات تنها از خریدهایی است که بالای 150گرم و با هدف سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

هدف، شفافیت بازار است
مدیرکل صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، روز گذشته در واکنش به این موضوع، فرایند ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت را فقط مختص واحدهای صنفی طلا و جواهر و صرافی‌ها دانست و تأکید کرد که این موضوع ارتباطی به موضوع اخذ مالیات ندارد. محمدرضا زارع ادامه داد: طلافروشان و سکه فروشان تصور می‌کنند که این اظهار برای دریافت مالیات است؛ اما این موضوع صحیح نیست و برای آنان توضیح داده‌ایم که این طرح به جهت آن است که سکه‌های تقلبی را از بازار خارج کنیم و شفافیت برای این کالا در سطح بازار ایجاد شود. وی درباره اینکه این فرایند چگونه به کشف سکه‌های تقلبی کمک می‌کند توضیحی نداد. این مقام مسئول همچنین درباره ابهاماتی که در زمینه شناسایی خریداران ایجاد شده است نیز گفت: فقط فروشندگان سکه و طلا با سامانه درگیر هستند و مشتریان نهایی سر و کاری با سامانه ندارند؛ چرا که مبادی خروج سکه و طلا برای ما مهم است. مطابق دستورالعمل تبصره 4ماده 18قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ بر این اساس، 6دسته مختلف ازجمله «سکه و طلا»، «شمش و طلای آب شده»، «مصنوعات طلا و جواهرات»، «طلای استخراج شده از معادن کشور»، «گوهرسنگ‌ها» و «سایر فلزات گرانبها مانند نقره و پلاتین و مصنوعات آنها» شامل این دستورالعمل می‌شود. در سال‌های اخیر افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه ورود سرمایه‌ به این بازار را افزایش داده و هدف از ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت، ایجاد شفافیت در بازار سکه و طلا عنوان شده است. کشتی آرای، الزام به ثبت معاملات در سامانه را بی‌تأثیر بر بازار دانست و در این خصوص گفت: نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که این سامانه زیرساخت مالیات بر عایدی سرمایه است و به معاملات افراد و درآمد حاصل از خرید و فروش طلا و سکه مالیات تعلق می‌گیرد. وی اضافه کرد: خرید و فروش تا سقف مصرف مجاز و عادی یعنی تا 150گرم برای هر نفر معاف از مالیات است و مازاد بر این سوداگری تلقی می‌شود و مالیات به آن تعلق می‌گیرد. به‌گفته وی، برای سکه هم همین میزان وزن ملاک اخذ مالیات است که حدود 15قطعه سکه را شامل می‌شود.

بازار فعلا کاهشی است
نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با همشهری‌ با اشاره به افزایش چشمگیر بهای اونس جهانی در هفته گذشته این رشد را در قیمت طلا در داخل کشور بی‌تأثیر دانست و افزود: بهای اونس طی هفته گذشته به رقم بی‌سابقه 2.077دلار رسید که یک رکورد محسوب می‌شد اما همزمان در بازار کشور با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم که این موجب شد قیمت طلا در بازار کشور افزایشی نشود. محمد کشتی‌آرای  درباره وضعیت کنونی بازار طلا و میزان استقبال خریداران گفت: در‌ماه رمضان و بعد از تعطیلات نوروز بازار با رکود و کاهش دادوستد مواجه بود اما بعد از‌ماه رمضان بازار تا حدودی رونق گرفته و سطح دادوستد نسبت به هفته‌های قبل بهتر شده است. کشتی‌آرای درخصوص تغییرات قیمت سکه نیز گفت: هفته گذشته با هیجانی شدن بازار، حباب سکه با افزایش همراه بوده ولی در 3-2 روز گذشته با کاهش قیمت ارز، حباب سکه کاهش پیدا کرده و در مجموع طی چند روز اخیر بازار با دور شدن از هیجانات، هم تا حدودی ثبات به‌خود گرفته و هم قیمت‌ها واقعی شده است. به‌گفته این فعال بازار طلا، حباب سکه در حال حاضر 6میلیون و 800هزار تومان است که نسبت به روز پنجشنبه 400هزار تومان کاهش پیدا کرده است؛ تا بعد‌از‌ظهر روز گذشته سکه طرح جدید حدود 600هزار تومان و سکه طرح قدیم 700هزار تومان نسبت به نخستین قیمت اعلامی روز، افت قیمت داشته اند. دیروز هر قطعه سکه طرح‌جدید 33میلیون‌و‌200هزار‌تومان، هر قطعه سکه طرح قدیم 29میلیون و 300هزار‌تومان، نیم‌سکه 19میلیون‌و‌یکصد‌هزار‌تومان، ربع سکه 12میلیون‌و‌300هزار‌تومان و هر‌قطعه سکه گرمی 7میلیون‌و‌300هزار تومان قیمت خورده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید