• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191036
+
-

بورس مقصد نخست پول سرمایه‌گذاران

روزشنبه بالاترین رکورد ارزش معاملات بورس در 32‌ماه گذشته به ثبت رسید

بورس
بورس مقصد نخست پول سرمایه‌گذاران

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

روز به روز بر تعداد سرمایه‌گذاران بورس اضافه می‌شود. رکورد ارزش روزانه معاملات خرد بازار سهام در 32‌ماه گذشته در مبادلات دیروز شکست. روز شنبه جمعا 23هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شد. طبق داده‌های موجود در حال حاضر تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند به 650هزار نفر رسیده است. به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بازار سهام در مبادلات دیروز با 0.82درصد رشد برای نخستین بار به 2میلیون و 535هزارو235واحد رسید. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 28درصد افزایش یافته، در این مدت بیش از 2600هزار میلیارد تومان به ارزش شرکت‌های بورس اضافه شده است. درصورت تداوم این روند پیش‌بینی می‌شود ظرف روز‌های آینده ارزش کل بازار سهام از مرز 12000هزار میلیارد تومان، معادل 220میلیارد دلار، نیز عبور کند.

   رکورد ارزش معاملات شکست
دیروز بعد از 32‌ماه رکورد ارزش روزانه مبادلات خرد در بازار سهام شکسته شد و سهامداران در مجموع 23هزار میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد کردند. پیش از این در شهریور‌ماه سال1399 همین میزان سهام در بورس مورد دادوستد قرار گرفته بود. در حال حاضر رکورد بالاترین میزان معاملات انجام شده در بازار سهام مربوط به مرداد‌ماه سال1399 است که سهامداران در یک روز نزدیک به 36هزار میلیارد تومان سهام دادوستد کرده بودند. طبق داده‌های موجود ارزش روزانه مبادلات بازار سهام از پاییز پارسال تاکنون هر روز در حال افزایش است و برآورد می‌شود درصورت تداوم این روند رکورد‌های قبلی شکسته شود. این افزایش ارزش روزانه مبادلات به‌دلیل آن است که سهامداران دوباره در حال بازگشت به بورس هستند و همین موضوع جریان ورود پول به بورس را هم بیشتر کرده است.آخرین آمار‌ها بیانگر افزایش شتاب ورود مردم و نقدینگی آنها به بازار سهام است.گویا افزایش تورم و جذابیت‌های بورس در مقایسه با سایر بازارها تمایل صاحبان نقدینگی را برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش داده است.

بازگشت دوباره سهامداران
روند صعودی بورس در پایان دهه90 از اردیبهشت‌ماه1397 آغاز و تا مرداد1399 ادامه داشت. تا قبل از سال1397 تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند کمتر از 50هزار نفر بود اما با آغاز رشد بورس از سال1397 روزبه‌روز بر تعداد سهامداران بورس اضافه شد به‌طوری که در پایان سال1397 این تعداد به 100هزار نفر و در پایان سال1398 به 700هزار نفر رسید.
اما اوج ورود سهامداران جدید به بورس در سال1399 اتفاق افتاد به‌طوری که در این سال با افزایش مشارکت عمومی، تعداد معامله‌گران روزانه بورس با جهش 2.5برابری مواجه شد و در مرداد سال1399 به یک‌میلیون‌و822هزار نفر رسید. این بالاترین میزان مشارکت عمومی کل تاریخ بازار سرمایه است که طی آن 2.2درصد از کل جمعیت ایران به‌صورت روزانه در بورس مشغول به دادوستد بودند.
اما از اواخر مرداد‌ماه به‌دلیل آغاز روند نزولی شاخص بورس سرمایه‌گذاران دسته‌دسته از بورس کوچ کردند و هر روز از تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کردند کاسته شد. کار به جایی رسید که تعداد معامله گران روزانه بورس تا پایان سال1399 به 200هزار نفر و در تابستان سال گذشته به کمتر از 85هزار نفر رسید و این اتفاق در دوره‌ای افتاد که شاخص‌های بورس پس از یک دوره فرسایشی با نزول سنگینی مواجه شده بودند. با پایان تابستان و از پاییز پارسال اما ورق برگشت و به‌دنبال رشد شاخص‌های بورس بار دیگر تمایل برای سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافت و بار دیگر سهامدارانی که از بورس کوچ کرده بودند به بورس بازگشتند. آمارها نشان می‌دهد از آبان‌ماه سال قبل تاکنون تعداد سهامدارانی که روزانه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند 660درصد معادل 560هزار نفر افزایش یافته و درحال حاضر روزانه 650هزار نفر در بورس معامله می‌کنند. این روند بازگشت سهامداران به بورس، به تزریق هزاران میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار سهام نیز منجر شده است. آنطور که مجید عشقی، رئیس سازمان بورس خبر داده تحت‌تأثیر ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس، روزانه یک هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام می‌شود. محاسبات همشهری نیز نشان می‌دهد فقط از ابتدای سال‌جاری تاکنون 16هزار میلیارد تومان پول تازه سهامداران خرد وارد بازار سرمایه شده است.
این احتمال وجود دارد که درصورت افزایش مشارکت عمومی رکورد‌های سال1399 از نظر تعداد سهامداران و ورود نقدینگی شکسته شود و بار دیگر بیش از چند میلیون نفر به‌صورت روزانه در بورس سرمایه‌گذاری کنند. در سال1399 سهامداران 120هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام کرده بودند اما به‌نظر می‌رسد باتوجه به افزایش میزان نقدینگی و رشد حجم پول نسبت به شبه پول میزان ورود پول به بازار سهام در سال‌جاری بیش از ارقام ثبت شده در گذشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید