
الهام از فرمولیک در ساخت پهپاد

«مایک گاسکواین» به ارتفاعات هیمالیا صعود کرده و یک عبور 5200کیلومتری از اقیانوس اطلس را انجام داده و بیش از 25سال در سطح مدیریت فنی ارشد فرمولیک مشغول فعالیت بوده است، اما چالش بعدی او ممکن است بزرگترین چالشاش باشد. شرکت مهندسی امجیآی که توسط گاسکواین در سال2003 تأسیس شده، برای دههها در خدمت صنعت موتوراسپرت بوده و حتی تیم F1 خود را به نام کترهام راهاندازی کرده است. اکنون، این شرکت روی برنامه جدیدی به نام هوافضا متمرکز شده است؛ بهویژه پهپادهای باری عمودپرواز الکتریکی. گاسکواین میگوید: «من از یکی از چالشبرانگیزترین صنایع فرمولیک آمدهام. بنابراین فکر میکنم این چیزی است که واقعا دوست دارم.» چالش کار در صنعت نوپای eVTOL را نمیتوان دستکم گرفت. با توجه به استانداردهای مبهم و در حال تغییر برای «سیستمهای هواپیمای بدون سرنشین»(UAS)، تأیید این فناوری آسان نیست و تجاریسازی احتمالا هنوز سالها راه پیش روی خود میبیند. با این حال گاسکواین شرایط را اینگونه توصیف کرده است: «بهطور کامل و صادقانه بگویم، صنعت هوافضا بهنوعی راکد بوده و 20سال گذشته را صرف طراحی آلومینیوم سیاه کرده و فرمولیک بهعنوان یک صنعت، بهدلیل ماهیت رقابتیاش، واقعا مجبور است مرزهای کاهش وزن و کارهایی را که میتواند برای اطمینان از رقابتی بودن خودروهایش انجام دهد، پشت سر بگذارد.» بهطور خاص، گاسکواین معتقد است که میتواند مفاهیم آیرودینامیک را که در طول دههها بهدست آورده، در پهپادهای باری بهکار گیرد. او خاطرنشان کرد: «دنیای هوافضا باید وزن هواپیما را کاهش دهد. بهطور خاص در eVTOL؛ جایی که بهدلیل چگالی توان و وزن باتری، شما در حد توانایی ساخت هواپیماهایی با قدرت حمل بار و برد قابل اجرا هستید. کاری که باید انجام دهید این است که سبکترین ساختار ممکن را طراحی کنید. بنابراین چنین موردی برای ما بسیار طبیعی بود.» گاسکواین توضیح داد که هدف این است که ماسکیتو را به یک سیستم plug-and-play تبدیل کرد؛ سیستمی که بتواند توسط افراد و سازمانهای متعدد برای کاربردهای مختلف استفاده شود. او گفت که این کار مقیاس را فعال میکند، دقیقا مانند آنچه برای صنعت خودرو انجام میدهد. او گفت: وقتی بهدنبال ساخت 5 یا 10هزار دستگاه از یک وسیله نقلیه کامپوزیتی کوچک، هیبریدی و سبکوزن هستید که بسیار شبیه بازار تخصصی خودروهای اسپرت است تا هوافضا، باید گفت که هیچکس 5هزار هواپیما در صنعت هوافضا نمیسازد. درحالیکه اگر به فراری و مکلارن و سازندگان تخصصی نگاه کنید، این دقیقا همان کاری است که آنها انجام میدهند.