• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190930
+
-

به دنیای عمودپروازها سلام کنید

به دنیای عمودپروازها سلام کنید

در دنیای مدرن هواپیماها و پرنده‌های امروزی، در کنار پهپادها، عمودپروازهای برقی هم به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. عمودپروازهای برقی که آنها را به اختصار eVTOL می‌نامند، دوران آزمایشی خود را می‌گذرانند و البته ماموریت‌هایشان با پهپادها تفاوت‌های اساسی دارد. این هواپیما همانگونه که از نامش مشخص است، از نیروی الکتریکی برای پرواز، برخاستن و فرود عمودی استفاده می‌کند. این فناوری به لطف پیشرفت‌های عمده در پیشرانه‌های الکتریکی (موتور، باتری، سلول‌های سوختی، کنترل‌کننده‌های الکترونیکی) و نیاز در حال ظهور به وسایل نقلیه هوایی جدید برای تحرک هوایی شهری که می‌توانند پروازهای سبزتر و آرام‌تر را امکان‌پذیر کنند، به‌وجود آمده است. سیستم‌های پیشرانه الکتریکی و هیبریدی (EHPS) نیز پتانسیل کاهش هزینه‌های عملیاتی هواپیما را دارند.

پرنده‌ای با سوخت هیدروژن
شرکت «ای‌ام‌اس‌ال آئرو» (AMSL Aero) استرالیا نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای عمود‌پرواز «ورتیا - ای‌- ویتول» (Vertiia eVTOL) خود را چندی پیش جشن گرفت. این هواپیمای عمودپرواز با بال «چند تیرکی» (box wing) منحصربه‌فرد، 8ملخ کج و 5صندلی، برد تا هزار کیلومتر و سرعتی تا ۳۰۰کیلومتر بر ساعت را نوید می‌دهد. فضای این عمود‌پرواز پس از تغییر و تحولات انجام‌گرفته در چند سال اخیر در زمینه طراحی به‌عنوان یک کل، قطعا در سال۲۰۲۳ شکل بهتری به‌خود گرفته و کاملا جادار و بزرگ به‌نظر می‌رسد. «ورتیا» از ابتدا برای کارکردن با پیل‌های سوختی هیدروژنی طراحی شده است، از این‌رو این ماشین پرنده برد عجیب و غریبی دارد و برد آن 3 تا 4برابر بیشتر از برد اکثر رقبایی است که به‌عنوان نیروی محرکه از باتری استفاده می‌کنند. «ورتیا» هیدروژن را در مخازنی که انتهای بال‌ها را به هم متصل می‌کند، ذخیره خواهد کرد. یکی از مزایای بزرگ «بال‌های چند‌تیرکی» این است که اگر مخازن در جای صحیح باشند و به‌درستی پر شوند، این اتفاق از نظر آیرودینامیکی به شما کمک می‌کند. بنابراین اگر مخازن زیر بال‌ها  قرار گیرد، این کار باعث کاهش نیروی پسا (فشاری که در جهت عکس حرکت هواپیما بر بال‌ها و بدنه آن وارد می‌آید) می‌شود.

تویوتا هم عمودپرواز می‌سازد
«جابی اویشن»، توسعه‌دهنده پهپادهای عمود‌پرواز اعلام کرد که برای حمایت از هدف متقابل دستیابی به تولید انبوه هواپیماهای مسافربری برقی، یک قرارداد بلندمدت با شرکت تویوتاموتور امضا کرده است. این قرارداد براساس شراکت موجود بین 2شرکت گسترش می‌یابد. «جابی اویشن»، (Joby Aviation Inc) یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیا و در حال توسعه هواپیماهای برقی است که به‌طور عمودی از زمین بر‌می‌خیزند و فرود می‌آیند. این توسعه با هدف اجرای سرویس حمل‌ونقل مسافری سریع و آرام به شهرهای سراسر جهان است. این استارت‌آپ در سال۲۰۱۸ زمانی که اعلام شد ۱۰۰میلیون دلار بودجه برای آن درنظر گرفته است، توجه‌ها را به‌خود جلب کرد. به‌عنوان بخشی از این سرمایه‌گذاری، تویوتا سهام کوچکی را در این شرکت سازنده پهپاد عمود‌پرواز (eVTOL) به‌عنوان بخشی از همکاری به‌دست آورد. پس از آن تویوتا اعلام کرد که تخصص خود را در زمینه ساخت، کنترل کیفیت و هزینه برای حمایت از توسعه و تولید هواپیماهای برقی «جابی» به اشتراک می‌گذارد. با نگاهی به آینده فناوری پرنده‌های برقی عمودپرواز در نهایت می‌توان گفت تویوتا قادر خواهد بود مسافران را در ژاپن جابه‌جا کند، زیرا «جابی» در حال حاضر با شرکت تابعه این خودروساز «آئرو آساهی» (Aero Asahi) در سرویس شاتل تاکسی در خارج از کشور همکاری می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید