• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190763
+
-

شهادت پس از 3‌ ماه اعتصاب غذا

شیخ خضر عدنان، زندانی فلسطینی پس از 87 روز اعتصاب غذا در زندان رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داد و به شهادت رسید

گزارش 2
شهادت پس از 3‌ ماه اعتصاب غذا

 عدنان که عضو گروه مقاومت فلسطینی جهاد اسلامی بود، بامداد روز سه‌شنبه در سلول خود بیهوش بر زمین افتاده بود و در همان سلول انفرادی نیز جان داد. شیخ عدنان یکی از شخصیت‌های ارشد گروه مقاومت جهاد اسلامی بود که صهیونیست‌ها با طرح اتهامات به‌دلیل حمایت او از عملیات مقاومت در فلسطین، او را به زندان انفرادی انداخته بودند. خضر عدنان با اعتصاب غذا تلاش داشت تا بی‌گناهی خود را اثبات کند و خواستار آزادی شده بود، اما طی 87روز اعتصاب غذای او، دادگاه رژیم صهیونیستی از صدور حکم آزادی این اسیر فلسطینی حتی به‌صورت موقت خودداری کرده بود.
عدنان که 45سال سن داشت و اهل شمال کرانه باختری اشغالی بود، در 2 دهه گذشته بارها از سوی صهیونیست‌ها به زندان افتاده بود. او پیش از این نیز 4 بار دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بود تا نام خود را به‌عنوان یکی از اسرای فلسطینی که بیشترین تجربه اعتصاب غذا را داشته است، ثبت کند. آخرین دور اعتصاب غذای عدنان بلافاصله پس از بازداشت او توسط نیروهای صهیونیستی در خانه‌اش در نزدیکی شهر جنین، در 5 فوریه، یعنی حدود 3‌ماه پیش آغاز شد و او در همه 3‌ماه گذشته که در بازداشت به سر می‌برد، اعتصاب غذا داشت.
اعتصاب غذای این اسیر شهید فلسطینی پنجمین اعتصاب غذای او در طول دوران مبارزاتش با اشغالگران به شمار می‌رفت.«رنده موسی»، همسر شیخ عدنان پس از اعلام شهادت وی در مقابل منزل خود و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «شیخ به بزرگ‌ترین آرزوی خود یعنی شهادت دست یافت.» به‌رغم ادعاهایی که صهیونیست‌ها درباره شرایط انسانی زندان‌های خود دارند، اما واقعیت ماجرا آن است که زندان‌های صهیونیستی فاقد حداقل شرایط انسانی هستند. پیش‌تر در دوران اعتصاب غذا نیز، همسر شیخ عدنان گفته بود که مقامات صهیونیستی از انتقال او به یک بیمارستان غیرنظامی امتناع کرده‌اند و بدتر آنکه حتی اجازه ملاقات با وکیل را به او نداده‌اند.

   حدود 5هزار زندانی فلسطینی در شرایط نامساعد انسانی
خضر عدنان تنها شهیدی نبود که در زندان‌های صهیونیستی با شرایط نامساعدی در زمان اعتصاب غذا روبه‌رو بود، بلکه این شرایط غیرانسانی دامنگیر حدود 4هزار و 900نفر اسیر فلسطینی دیگر هم هست که براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین همچنان به دلایل به‌اصطلاح امنیتی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سر می‌برند.
همچنین بیش از 1000اسیر فلسطینی ازجمله 6کودک و 2 زن تحت بازداشت موقت یا اداری هستند و هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند. بازداشت اداری یکی از بدترین نوع شکنجه اسرای فلسطینی و یکی از نمونه‌های آشکار بازداشت کورکورانه ملت فلسطین به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که فرد در این نوع بازداشت به‌مدت 6‌ماه بدون هیچ تفهیم اتهام یا حضور در دادگاه در زندان به سر می‌برد که این مدت قابل تمدید است.

   شکنجه‌ای به نام بازداشت اداری
گاه برخی از اسرای فلسطینی تا چند سال در وضعیت بلاتکلیفی بازداشت اداری به‌سرمی‌برند. صهیونیست‌ها از این نوع بازداشت به‌عنوان ابزار فشار بر ضد‌شخصیت‌های مطرح فلسطینی استفاده می‌کنند که در جریان تحقیقات هیچ اعترافاتی نداشته‌اند. ابعاد شکنجه روانی ناشی از احساس ناامنی و بی‌ثباتی، سخت‌ترین شکنجه در بازداشت اداری است. در این شرایط فرد حتی علت بازداشت شدنش را نمی‌داند و چه بسا که تا بی‌نهایت بازداشت بماند. شیخ خضر عدنان نیز در همان ابتدای بازداشت اخیرش در چارچوب بازداشت اداری به زندان اعزام شده بود و از این‌رو او در همان روزهای نخست بازداشت اداری خود، اعتصاب غذایش را آغاز کرد. از سوی دیگر حدود 2 هفته پیش نهادهای حقوق بشری همزمان با اعتصاب غذای خضرعدنان اعلام کرده بودند که طی چند دهه گذشته حداقل 236نفر از اسیران فلسطینی همزمان با اسارت به شهادت رسیده‌اند و اکنون با شهادت خضرعدنان یک نفر دیگر به آمار شهدای اسیر فلسطینی افزوده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید