• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19075
+
-

رودخانه یزد سبز می‌شود

مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد فضاهای تفریحی و سرگرمی در شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است

شهری
رودخانه یزد سبز می‌شود




سارا گلابگیریان| یزد - خبرنگار:

رودخانه مرکزی یزد که از محله‌های بسیاری عبور می‌کند، سال‌هاست به دلیل کاهش بارندگی‌ها، کارایی خود را از دست داده است. بارها از ایجاد کاربری‌های جدید برای این مسیل صحبت به میان آمده، اما این رودخانه همچنان بدون کارایی از دل شهر عبور کرده است.برخی عقیده داشتند که بستر رودخانه مرکزی یزد می‌تواند به گذری برای کاهش مدیریت ترافیک از هسته مرکزی شهر تبدیل شود، اما این طرح به نتیجه نرسیده و بهترین گزینه برای رودخانه مرکزی یزد تبدیل آن به فضای سبز و جاده سلامتی است.
اعضای شورای شهر و شهردار یزد در این دوره برنامه ویژه‌ای برای این رودخانه دارند و قرار است با مشارکت بخش خصوصی، کارایی جدیدی برای آن ایجاد کنند؛ چرا که در این صورت بخش قابل‌توجهی از نیاز شهر به فضای سبز و پارک جدید مرتفع خواهد شد.

این رودخانه با عبور از نقاط مرکزی شهر از جمله بلوار دانشجو، میدان باغ ملی و میدان شهید بهشتی از خیابان‌های ایرانشهر و امیرآباد می‌گذرد و در طول مسیر حریمی 35 متری دارد. 
با رخت بر بستن آب از رودخانه، در برخی نقاط شاهد تجمع نخاله‌ها و زباله‌ها هستیم. البته بخش‌هایی از آن به پارکینگ عمومی تبدیل شده است و دسترسی‌هایی به سطح خیابان ایجاد شده تا بخشی از نیازهای شهری را جبران کند، اما این رودخانه دارای ظرفیت بسیاری برای تامین نیازهای شهری است، به طوری که به کارایی اصلی آن نیز خدشه‌ای وارد نشود.


دیدگاه شهروندان درباره تغییر کاربری رودخانه

یکی از شهروندان  می‌گوید: تبدیل شدن رودخانه به فضای تفریحی و ورزشی، فرصت را برای تامین نیاز بخشی از محله‌های شهر به پارک تامین خواهد کرد. 
«مرضیه مظفری» اظهار می‌کند: رودخانه مرکزی یزد با کاهش بارندگی‌ها و سیل‌بندی که بعد از پارک کوهستان برای شهر یزد ساخته شده است، دیگر برای شهر کارایی ندارد؛ از این رو شاید بتوان از آن با یک کاربری شهری بهره برد. 
وی ادامه می‌دهد: وجود زباله و نخاله‌‌ در بستر رودخانه و همچنین وجود درختان هرس‌نشده و علف‌های هرز در بستر و اطراف آن، ظاهر رودخانه را نازیبا کرده است. 
این شهروند می‌افزاید: شهروندان عقیده دارند این رودخانه باید به محلی برای تفریح و سرگرمی شهروندان تبدیل شود، چرا‌که به این ترتیب بسیاری از شهروندان یزد دسترسی لازم را به این فضا خواهند داشت.

یکی دیگر از شهروندان یزدی می‌گوید: در صورتی که شهرداری کف‌سازی و بدنه‌سازی مناسبی در رودخانه انجام دهد و روشنایی آن را تامین کند، حتی بسیاری از محله‌ها آمادگی تامین وسایل ورزشی را با حداقل امکانات دارند.
«حامد سوفی» با بیان اینکه این محیط، امنیت لازم را برای بازی کودکان دارد، اظهار می‌کند: دور بودن از معابر شهر، اختلاف سطح با معابر و عبور نکردن وسایل نقلیه از محاسن رودخانه مرکزی یزد برای تبدیل‌شدن به فضای ورزشی و تفریحی است.
این شهروند می‌گوید: رودخانه بستر مناسبی برای رفع نیازهای تفریحی شهر است و می‌توان با نصب وسایل بازی، وسایل ورزشی و پیست‌های مختلف ورزشی از جمله اسکیت و دوچرخه از این ظرفیت بهترین استفاده را برد؛ چرا که ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این نیازها، بسیار هزینه‌بر است.


تهیه طرح برای جذب سرمایه‌گذار

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد از تغییر کاربری رودخانه مرکزی یزد به فضایی تفریحی برای شهروندان یزدی خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح ساماندهی رودخانه و تبدیل آن به فضای سبز، پارک، جاده سلامتی و پیست‌های اسکیت و دوچرخه‌سواری در دست تهیه است.
«الهه جورابی» با بیان اینکه 2 سرمایه‌گذار آماده مشارکت برای تغییر کاربری رودخانه مرکزی یزد هستند، ادامه می‌دهد: قرار است در کنار خدمات رفاهی و ورزشی، مراکز خدماتی نیز در رودخانه ایجاد شود.
وی با بیان اینکه رودخانه مرکزی یزد از پشت پارک شادی تا انتهای بلوار جمهوری امتداد دارد، رسیدگی به این رودخانه را برای رفع نیازهای شهروندان از اولویت‌ها برمی‌شمرد و می‌گوید: با توجه به عبور رودخانه از محله‌های مختلف شهر این مسیل می‌تواند بخشی از نیازهای شهروندان یزدی را به فضای سبز تامین کند.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با اشاره به کمبود 175 هکتاری فضای سبز در شهر یزد می‌گوید: شهرداری اهتمام ویژه‌ای به توسعه فضای سبز شهر معطوف کرده است و در مسیر افزایش سطح فضای سبز عمومی گام برمی‌دارد. تبدیل رودخانه به فضای سبز و پارک هم در این راستا دنبال شده است.

وی می‌افزاید: براساس نظرسنجی انجام‌شده از شهروندان، فضای سبز و پارک در اولویت نیازهای شهروندان است و باید به این نیاز پاسخ گفت. شهروندان یزدی اعلام کرده‌اند به فضای سبز و پارک بیشتری نیاز دارند که نیاز بجایی است و باید راهکارهایی برای آن اندیشیده شود.
وی با تأکید بر اینکه بودجه شهرداری برای تامین نیازهای شهروندان محدود است، می‌گوید: مشارکت با بخش خصوصی برای ایجاد فضاهای تفریحی و سرگرمی در شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفته است. امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی، بخشی از نیازهای شهروندان به محیط‌های تفریحی و سرگرمی در این دوره تامین 
شود.
جورابی می‌گوید: شهرداری مصمم است نیازهای تفریحی شهروندان را تامین کند؛ از این رو تجهیز هر چه بیشتر پارک‌های شهر و نصب امکانات بیشتر در پارک‌ها با جدیت دنبال می‌شود؛ ضمن اینکه نصب این امکانات در رودخانه مرکزی شهر قطعا با استقبال شهروندان مواجه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه تغییر کاربری رودخانه به پارک و فضای سبز خواسته بسیاری از شهروندان یزدی است، می‌گوید: امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها و اهتمام مسئولان شهرداری، شاهد بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از خدمات تفریحی و ورزشی در رودخانه مرکزی یزد باشیم.


تامین نیاز بسیاری از محله‌های شهر

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به درخواست‌های شهروندان برای ایجاد فضای سبز در محله‌های مختلف، می‌گوید: با توجه به عبور رودخانه از مرکز شهر و عبور از محله‌های مختلف و دسترسی آسان به این مسیل، قطعا، استقبال خوبی از تغییر کاربری رودخانه مرکزی یزد به عمل خواهد آمد.
«الهه جورابی» می‌افزاید: کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد آماده دریافت درخواست‌های مردمی برای ایجاد فضای سبز و پارک‌های جدید است. امیدواریم با تصمیمات این کمیسیون، اتفاقات خوبی برای فضای سبز شهر رقم بخورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید