• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19078
+
-

منابع آبی اصفهان در وضعیت هشدار

به گفته سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان،وضعیت فعلی آب در شرایط جیره‌بندی نیست اما با گرم شدن هوا مردم باید کاهش 30 درصدی مصرف آب را مدنظر قرار دهند

مدیریت منابع
منابع آبی اصفهان در وضعیت هشدار





نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:

در حالی که آب آشامیدنی بیش از ۶ میلیون نفر از مردم اصفهان و استان‌های همجوار از سد زاینده‌رود تأمین می‌شود میزان آورد سد زاینده‌رود در سال آبی جاری، یک‌چهارم میزان آورد آب در سال گذشته است. حال با توجه به کمبود حجم آب این سد، مردم خیلی مناطق اصفهان در چند روز اخیر با مشکل قطعی و افت فشار آب روبه‌رو شده‌اند، تا جایی که برخی از قطعی چند روزه آب در محل زندگی‌شان گلایه کرده‌اند. 


وضعیت بحرانی آب

مقایسه میان میزان بارش در حوضه آبریز زاینده‌رود در سال گذشته با امسال بیانگر این موضوع است که در سال آبی جاری میزان بارندگی در حوضه آبریز زاینده‌رود، یک‌سوم بارش‌ها نسبت به سال گذشته در این حوضه بوده است. 
ضمن آن که در سال گذشته آورد سد زاینده‌رود حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که این رقم هم‌اکنون به ۳۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. واقعیت آن است که کاهشی در حجم آب سد زاینده‌رود اتفاق افتاده است که زندگی میلیون‌ها انسان را نه برای کشاورزی و صنعت، بلکه برای آشامیدن با بحران مواجه کرده است و البته پیامد این کمبود آب در چند روز گذشته با قطعی و افت فشار آب در بسیاری از مناطق اصفهان خود را نشان داد. 

 «سیداکبر بنی‌طبا» سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان درمورد قطعی آب در چند روز اخیر می‌گوید: این اتفاق مربوط به همه مناطق اصفهان است. چون در این زمان موجودی منابع آبی اصفهان به صفر رسیده است. وی می‌افزاید: دلیل آن کاهش درصد تخصیص آب آشامیدنی است. زمانی که این میزان از کاهش به 40 درصد برسد به شدت بر شبکه توزیع آب تاثیر خواهد گذاشت و در چنین شرایطی راهکاری جز صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان وجود ندارد. این مسئول تصریح می‌کند: قبلاً نیز چنین پیش‌بینی شده بود چون میزان آب انتقالی از زاینده‌رود به تصفیه‌خانه باباشیخ‌علی 40 درصد کاهش یافته بود و پیش‌بینی می‌شد ذخایر منابع آب اصفهان رو به کاهش رود، امید است با اخذ تدابیری برداشت‌های بی‌رویه بالادستی از آب زاینده‌رود کنترل شود و مدیریت بهتری در حوزه آب غیر آشامیدنی انجام شود. به گفته این کارشناس، قرار بر آن است با انجام جلسه‌ای با مسئولان کشوری و استانی این مشکلات رفع شود. 

وی در مورد جیره‌بندی آب در تابستان می‌گوید: با افزایش دما و استفاده از کولرهای آبی با کمبود آب بیشتری مواجه می‌شویم، به طوری که شرایط تامین آب آشامیدنی استان دشوار‌تر می‌شود؛ اما فعلاً وضعیت آب اصفهان در شرایطی نیست که منجر به جیره‌بندی شود. سخنگوی اداره آب و فاضلاب اظهار می‌کند: همه تلاش ما آن است که مجبور به سهمیه‌بندی آب نشویم و بتوانیم آسیب‌های ناشی از کمبود آب را کنترل کنیم. بنی‌طبا بیان می‌کند: در شرایط افت فشار، ساکنان طبقات بالا می‌توانند با تعبیه مخزن ذخیره آب، تانک و پمپ قانونی، آب را به خانه‌های خود برسانند و آب مورد نیاز خود را تامین کنند. البته با توجه به کمبود ذخیره آب، مردم باید همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی 30 درصدی داشته باشند. 
 

نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی مردم اصفهان

«مهدی مقدری»، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، نیز درباره وضعیت آب اصفهان می‌گوید: سد زاینده‌رود خیلی آبی ندارد که بخواهد در مصارف غیر آشامیدنی استفاده شود. برای این حجم باقی‌مانده در سد، غیر از مصرف آشامیدنی نمی‌توانیم فکر کنیم. بر اساس گزارش‌ها الآن اصلاً موضوع کشاورزی، صنعت یا فضای سبز مطرح نیست؛ بلکه نگرانی اصلی تأمین آب آشامیدنی مردم اصفهان است و غیر از این نمی‌توان فکر کرد. وی با بیان این که این حجم نهایتاً تا پایان خرداد تأمین‌کننده آب آشامیدنی مردم است، می‌افزاید: در بخش‌هایی از شهر اصفهان تاکنون چند بار قطعی آب یا افت فشار گزارش ‌شده ولی هنوز جیره‌بندی اعلام ‌نشده است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: حل موضوع کمبود آب اصفهان به یک عزم ملی نیازمند است که اگر به آن توجه نشود تبعات زیادی دارد. به گفته مقدری، این موارد به بحرانی برای اصفهان تبدیل‌شده است ولی متأسفانه مقامات دولتی بحث انتقال آب را در اصفهان جدی نگرفته‌اند و امسال به بحرانی‌ترین شکل ممکن خود را نشان می‌دهد. 
وی درباره همکاری استان‌های بالادستی اصفهان در موضوع آب می‌گوید: الآن موضوع اساسی‌ای که کارشناسان می‌گویند این است که بزرگ‌ترین معضل به‌غیر از طرح انتقال آب، برداشت‌های غیرمجاز در بالادست زاینده‌رود است که باعث شده ورودی به سد کاهش یابد. موقعی می‌توانستند برداشت‌هایی داشته باشند که پروژه انتقال آب عملی می‌شد ولی الآن که تونل سوم کوهرنگ احداث نشده، این برداشت‌ها باعث شده میزان آب ورودی به سد کاهش پیدا کند. 


آمار، جایی برای پنهان‌کاری نمی‌گذارد

 «مهدی مقدری»، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان، بیان می‌کند: سعی می‌کنم نگرانی را منتقل نکنم ولی آمار را ببینید. تمام چاه‌های شهرداری اصفهان خشک‌ شده است و روزبه‌روز سطح آب پایین‌تر می‌رود و به‌تبع کیفیت آن هم کمتر می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید