• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19074
+
-

حال نزار بیمارستان 80 ساله دهنو

دهیار دهنو: 80 سال پیش در بیمارستان روستا عمل جراحی انجام می‌شد، اما امروز یک پزشک تمام‌وقت در روستا نداریم

روستا
حال نزار بیمارستان 80 ساله دهنو





مریم جباری| اراک-خبرنگار:

«دهنو» یکی از روستاهای زیبای استان است که در فاصله 110کیلومتری اراک و در شهرستان خنداب قرار دارد. یکی از ویژگی‌های این روستا بیمارستان موقوفه‌ای و تاریخی آن است که در سال 1316، یعنی حدود 80 سال پیش، به دست یکی از افراد روستا ساخته شد. اما موضوعی که امروزه اهمیت دارد ساختمان قدیمی و زیبای بیمارستان نیست، بلکه این است که روستای دهنو در حدود یک قرن پیش یکی از روستاهای برخوردار از امکانات بهداشتی و درمانی به شمار می‌رفته است.
علاوه بر این بیمارستان قدیمی، وجود کبوترخانه در دهنو نیز این روستا را نسبت به روستاهای دیگر استان متمایز کرده و ظرفیت گردشگری را در آن افزایش داده است. اما در چند سال گذشته، به دلیل نبود مدیریت صحیح، کبوترخانه این روستا مانند بیمارستان قدیمی که می‌توانست در تقویت و جذب گردشگری تأثیرگذار باشد، به فراموشی سپرده شده و هم‌اکنون نیز در معرض تخریب قرار دارد.


رسیدگی به بیمارستان قدیمی دهنو، مطالبه مردم روستا

«حسن زارعی» یکی از اهالی روستای دهنو می‌گوید: ساخت مرکز درمانی دهنو مربوط به دوره قاجار است و یکی از مراکز بهداشتی و درمانی بی‌نظیر در آن زمان محسوب می‌شده است. این مرکز درمانی در صورت رسیدگی به آن می‌تواند در زمینه توسعه و تقویت گردشگری در روستا تأثیرگذار باشد، اما هم‌اکنون این بنا به فراموشی سپرده شده است و به آن رسیدگی نمی‌شود.


بی توجهی میراث فرهنگی به کبوترخانه و بیمارستان قدیمی دهنو

«مهدی بصیری» یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: کبوترخانه و بیمارستان تاریخی این روستا می‌تواند در جذب گردشگر بسیار مهم باشد. این دو بنا برای رسیدگی به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپرده شده‌اند که متأسفانه این اداره هیچ‌گونه همکاری در زمینه حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی و جذب گردشگر در روستا ندارد. عمده فعالیت مردم این روستا کشاورزی و دامداری است، اما در صورت توجه به ظرفیت‌های گردشگری اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد می‌شود. جذب گردشگر می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی دهنو کمک موثری کند.


ضرورت توسعه مشاغل خانگی برای زنان روستا 

«زهرا مرجانی» یکی از زنان روستا می‌گوید: دوست داریم در زمینه تأمین مالی و بهبود معیشت زندگی تلاش کنیم؛ اگر حمایت‌های لازم در زمینه ایجاد شغل برای زنان روستا انجام شود، می‌توانیم علاوه بر تأمین نیازهای مالی خود، در اقتصاد روستا هم تأثیرگذار باشیم. ایجاد مشاغل خانگی یا حتی ایجاد کارگاه‌هایی به منظور بسته‌بندی محصولات برای زنان روستا، با توجه به ظرفیت‌هایی که در خنداب و مناطق مربوط به این شهرستان وجود دارد، می‌تواند اشتغال فراوانی را به همراه داشته باشد.


نبود مرکز زایمان در روستای دهنو 

دهیار دهنو در این باره می‌گوید: بیمارستان قدیمی این روستا مربوط به دوره قاجار است که در آن زمان جراحی‌هایی نیز در آن انجام می‌شده و داروهایی که در کمتر جایی قابل دسترسی بوده، در این مرکز وجود داشته است. «محمد زمانی» بیان می‌کند: اما امروزه این روستا با بیش از 900 نفر جمعیت، یک پزشک عمومی نیمه‌وقت دارد. همچنین نبود آمبولانس و تعطیلی مرکز زایمان در این روستا یکی دیگر از معضلات آن به شمار می‌رود. دلیل اینکه برای احیای بیمارستان قدیمی روستا و یا ایجاد یک مرکز درمانی در دهنو گامی برداشته نشده، آن است که روستا در نزدیکی خنداب واقع شده و ساکنان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به خنداب مراجعه می‌کنند. دهیار دهنو همچنین با اشاره به عمده فعالیت اهالی روستا در زمینه کشاورزی اظهار می‌کند: در حال حاضر در زمینه تأمین آب در بخش کشاورزی و آشامیدنی در روستا مشکلی وجود ندارد. وضعیت جاده و اینترنت در روستا نیز خوب است. مدارس روستا در چندین مقطع به دانش‌آموزان خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. یک دبیرستان شبانه‌روزی نیز در دهنو دایر است. علاوه بر آن یک مدرسه راهنمایی با مشارکت مردمی در روستا ساخته شده که به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان، در آن فعالیت دیگری انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود یک کبوترخانه قدیمی در دهنو می‌گوید: این کبوترخانه در سال 1320 به دستور یکی از افراد توانمند روستا به نام «فراهانچی» ساخته شده است تا از کود تولیدی کبوترها در باغ‌های خود استفاده کند. البته این بخش به میراث فرهنگی واگذار شده که امیدواریم توجهی جدی به بیمارستان قدیمی و کبوترخانه شود و اقدام مثبتی برای نگهداری از آن صورت گیرد.

زمانی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات روستا ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه جاده اصلی خنداب به میلاجرد از داخل روستا عبور می‌کند، اداره راه حریم جاده را 5/52 متر اعلام کرده که به این ترتیب بخشی از روستا تخریب می‌شود. به همین منظور در این زمینه نامه‌های متعددی به اداره راه ارسال شده که متأسفانه تاکنون به آن رسیدگی نشده است.
بخشدار مرکزی خنداب نیز می‌گوید: روستای دهنو دارای ظرفیت‌های بسیار بی‌نظیری در زمینه‌های مختلف به ویژه گردشگری است. وجود بیمارستانی که حدود 80 سال پیش در آن عمل جراحی انجام می‌شده یکی از مواردی است که جذب گردشگران را نیز به همراه داشته است.

«رضا بهاری» بیان می‌کند: متأسفانه بیمارستان قدیمی دهنو به دلیل نبود اعتبارات کافی برای مرمت و بازسازی در حال تخریب است و در مدت زمان چند سال گذشته با تلاش‌های انجام‌شده فقط اعتبارات بسیار کمی به منظور ایزوگام پشت‌بام آن تخصیص پیدا کرده است. کبوترخانه روستا نیز وضعیت بهتری ندارد. از مهم‌ترین اقداماتی که در این روستا انجام شده ساخت مجتمع فرهنگی با اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان به همت مردم بودهاست که از این مجتمع فرهنگی در 10 روز محرم برای مراسم عزاداری و پخش نذور استفاده می‌شود. این مجتمع در طول سال نیز محلی برای برگزاری کلاس‌های فرهنگی بانوان است.

بخشدار مرکزی خنداب می‌افزاید: امسال نیز پروژه جدول‌گذاری در این روستا با اعتبار 90 میلیون تومان در حال انجام است. همچنین خیابان پشت مجتمع فرهنگی با اعتبار 90 میلیون تومان از سوی بنیاد مسکن در حال سنگفرش 
شدن است. بهاری اظهار می‌کند: روستای دهنو با حدود 200 خانوار دارای حدود 900 نفر جمعیت است که به دلیل مرکزیت روستا و فاصله کم آن با مرکز شهرستان وضعیت بهتری نسبت به سایر روستاهای آن دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :