• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19070
+
-

رشد 400 گونه گیاه دارویی در استان


شیرزاد نجفی| مدیرکل منابع طبیعی لرستان:

لرستان یکی از خاستگاه‌های گیاهان دارویی در کشور است؛ به طوری که 400 گونه گیاهی در این استان به صورت خودرو رشد می‌کنند و عمدتا این گیاهان در تیررس قاچاق و برداشت‌های غیر مجازی هستند که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییر شرایط اقلیمی، این عرصه‌های طبیعی را تخریب می‌کند.
علاوه بر تخریب عرصه‌های طبیعی، متأسفانه برداشت‌های قاچاق این گونه‌ها وضع گیاهان دارویی را نیز در موقعیتی نگران‌کننده قرار داده؛ به طوری که گونه‌های گیاهان دارویی با برداشت‌های غیر اصولی و بی رویه پیش از زمان گل دهی در معرض انقراض قرار گرفته اند.   از 400 گونه گیاه دارویی که در لرستان به شیوه خودرو رشد می‌کنند 170گونه از این گیاهان قابلیت کشت دارند و با توجه به اقلیم مناطق کشت این گیاهان در لرستان در دستور کار قرار گرفته است؛ به طوری که هر شهرستان بنا به اقلیم و شرایط آب و هوایی برای کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال، در شهرستان‌های الشتر و نور آباد کشت گیاه دارویی موسیر،در الیگودرز آویشن و گل محمدی،در خرم آباد و کوهدشت کشت زعفران و در شهرستان گرمسیری چون پلدختر گل نرگس و مورد کشت می‌شود. ما بر کشت این گیاهان تأکید داریم؛ زیرا این گیاهان دارویی از قبیل زعفران 41برابر گندم درآمدزایی داشته و موسیر نیز در هر هکتار 3 تن برداشت دارد که ارزش اقتصادی بالایی دارد و آبدوست هم نیستند.
عمده‌ترین گیاهان دارویی لرستان که در معرض برداشت‌های بی‌رویه و قاچاق قرار دارند موسیر،آویشن و مرزه هستند و عمدتا در مناطقی که به صورت خودرو رشد می‌کنند توسط قاچاقچیان برداشت می‌شود.

موسیر در سال‌های اخیر بیش از هر گیاه دارویی دیگر در تیررس قاچاق است و با توجه به این‌که گیاهی پیازچه‌ای است و اگر کامل چیده شود در سال آینده تکثیر نمی‌شود در شهرستان‌های الشتر و نورآباد توسط قاچاقچیانی از استان‌های همجوار نظیر اصفهان، همدان و کرمانشاه که در مناطق محل رویش اتراق می‌کنند برداشت می‌شوند. موسیر عمدتأ برای مصرف کارخانه‌های تولید ماست موسیر در کشور کاربرد دارد و موسیر موردنیاز این کارخانجات را قاچاقچیان به‌صورت غیرمجاز از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان برداشت می‌کنند. 
منابع طبیعی در برخورد با قاچاقچیان گیاهان دارویی جدیت دارد و با توجه به این‌که حفظ پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع و نقش آن در حفظ منابع پایه اعم از آب و خاک دارد هر گونه بهره برداری غیر مجاز از محصولات فرعی گونه‌های جنگلی و مرتعی استان لرستان نظیر گیاهان دارویی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید