• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19062
+
-

راه‌های رفع مشکل ترافیک خرم آباد

وحید رشیدی| شهردار خرم آباد:

شهر خرم آباد، مرکز لرستان ساختاری خطی، از جنوب به شمال دارد. شکل کلی شبکه معابر در شهر خرم آباد از یک الگوی خاص توسعه( شطرنجی، خطی، شعاعی و...) پیروی نمی‌کند و منطق سلسله مراتب شبکه در اغلب نواحی شهر رعایت نشده است.
 این موضوع از پیروی نکردن از یک طرح جامع برای توسعه طولانی مدت شهر و تصمیم گیری موضعی در مورد گسترش شهر، حکایت دارد. اکثر تقاطع‌ها و میدان‌های اصلی در محدوده مرکزی شهر با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند. 
از جمله این تقاطع‌ها و میدان‌ها میدان‌های امام حسین، شهدا، سبزه میدان، 22 بهمن (کیو)، بسیج و تقاطع‌های بانک، چهارراه اسدآبادی، چهارراه بیمارستان عشایر و چهارراه فرهنگ و سه راه مطهری است. 

از عواملی که مشکلات ترافیک در این تقاطع‌ها و میدان‌ها را باعث می‌شود و تشدید می‌کند، طرح هندسی نامناسب در بعضی تقاطع ها، تداخل عابر پیاده، ظرفیت کمتر از حجم ورودی، زمان بندی نامناسب چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و رعایت نکردن قوانین و مقررات از طرف رانندگان است. در خرم آباد سفرهای شهری چون دیگر شهرها با اتومبیل شخصی، وسایل نقلیه دو چرخه نظیر موتوسیکلت و دوچرخه و شبکه‌های حمل و نقل عمومی مثل تاکسی، مسافرکش و اتوبوس‌های واحد انجام می‌شود. 
فعالیت تاکسی‌ها در شهر تا حدودی نظم و انظباط دارد و تابع مقررات تاکسیرانی است. ولی سواری‌های مسافرکش تحت کنترل هیچ سازمانی نیستند و نظارت چندانی بر عملکرد آنان وجود ندارد. این وسایل در خطوط پرمسافر و مرکزی شهر کار می‌کنند. اتوبوس رانی نیز در سطح شهر نقش بسزایی در جا به جایی مسافران ایفا می‌کند و نیاز به خطوط ویژه یا یک طرفه مخصوص اتوبوس‌ها مخصوصا در مناطق مرکزی شهر احساس می‌شود. وضع رانندگی در شهر تا حدی نامناسب است و میزان تخلفات از جمله توقف‌های دوبله، انحراف به چپ، عبور از چراغ قرمز، توقف در تقاطع و میدان و بی توجهی به حق تقدم و تابلوهای راهنمایی و راننندگی نسبتا زیاد است.

 مثلث ترافیک از سه عنصر آموزش، مهندسی ترافیک، اجرای قوانین و مقررات، تشکیل شده است. اگر دو عنصر نخستین یعنی آموزش رانندگان و مهندسی ترافیک درست اجرا نشود، کار نظارت بر ترافیک، مشکلی از مردم حل نخواهد کرد. در زمینۀ ترافیک شهری وضع به گونه‌ای است که تنها در صورت هماهنگی کامل میان راهنمایی و رانندگی، دستگاه قضایی، سازمان‌های آب و برق، شرکت‌های مخابرات و گاز، شهرداری، تاکسی رانی، اتوبوس رانی، آموزش و پرورش، بهداری و... می‌توان اقدامات موثری انجام داد و مشکلات را از پیش رو برداشت. برای ارتقای هنجار ترافیک و پیشبرد اهداف برنامه ریزی ساماندهی شبکۀ حمل و نقل شهری، م ماموران و دست اندرکاران اجرای مقررات و مردم باید آموزش ببینند. در زمینه آموزش عمومی ترافیک، سازمان‌هایی مثل صدا و سیما و آموزش و پرورش فعالیت چشمگیری نکرده اند و در این مورد سرمایه گذاری نشده است.

بنابراین در این زمینه باید فعالیت گسترده‌ای در رابطه با ارتقای سطح فرهنگ حمل و نقل و ترافیک شهروندان خرم آباد صورت پذیرد تا هر کس خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات رانندگی بداند.
 با توجه به این موارد می‌توان دریافت که عبور و مرور وسایل نقلیه در شهر خرم آباد از نقطه نظرهای مختلف یعنی شبکه معابر، تداخل با پیادگان، مدیریت ترافیک و آموزش ترافیک، مشکلات عمده‌ای دارد که برای رفع مشکلات عنوان شده نیاز به کارهای مطالعاتی، بهسازی و سرمایه گذاری به طور جامع و کامل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید