• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190600
+
-

نسل جدید ویرایش ژن برای درمان سرطان‌ها

دانش
نسل جدید ویرایش ژن برای درمان سرطان‌ها

محققان یک روش جدید و کارآمد برای ویرایش ژن ابداع کرده‌اند که از قطعات پروتئینی مبتنی بر ویروس استفاده می‌کند. به گزارش نیواطلس، متخصصان می‌توانند از این روش برای افزایش سطح سلول‌ها و روش‌های ژن ‌درمانی‌‌های موجود برای درمان سرطان و سایر بیماری‌ها استفاده کنند. استفاده از فناوری CRISPR برای اصلاح ساده و کارآمد ژن‌ها، تحقیقات و درمان زیست پزشکی را متحول کرده و درک بهتری از پایه ژنتیک بیماری‌ها ارائه کرده است.
فناوری CRISPR درحقیقت بخشی از سیستم ایمنی باکتریایی است که می‌تواند DNA را قطع کند و به‌عنوان یک ابزار ویرایش ژن تغییر کاربری داده شده است. در این روش، دانشمندان یک RNA راهنما برای مطابقت با ژنی که می‌خواهند ویرایش کنند طراحی کرده و آن را به پروتئین مرتبط با (CRISPR -Cas) متصل می‌کنند. RNA راهنما، Cas را به سمت ژن هدف هدایت می‌کند تا مانند قیچی مولکولی عمل کرده و DNA مشکل‌ساز را برش دهد. این فناوری با وجود تمام مزایایی که دارد برای ورود به سلول‌‌های اولیه که مستقیما از بافت یا اندام‌های زنده گرفته شده و در آزمایشگاه رشد می‌‌کنند، مشکل دارد. سلول‌های T به‌عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن، نمونه‌هایی از سلول‌های اولیه هستند. بنابراین محققان از پپتیدها برای هدایت مولکول‌های CRISPR-Cas9 و Cas12a از طریق غشای خارجی سلول‌‌های اولیه انسان و موش و به درون هسته‌های آن‌که بیشتر DNA سلول را دارند، استفاده کردند.
آنها دریافتند که استفاده از ترکیبی از دو پپتید اصلاح شده، یکی در HIV و دیگری در ویروس‌های آنفلوآنزا، مخلوط با مولکول‌های CRISPR-Cas، دارای بازده ویرایش ژنی نزدیک به 100درصد است علاوه بر اینکه غیرسمی بوده و تغییری در بیان ژنی آن ایجاد نمی‌کند. محققان که رویکرد جدید خود را ویرایش ژنوم به کمک پپتید، PAGE می‌‌نامند، ادعا می‌کنند درمان‌های مرتبط با سلول‌‌های T، مانند درمان سلول‌های T با گیرنده آنتی ‌ژن کایمریک (CAR)، که از سلول‌‌های ایمنی اصلاح‌ شده بیمار گرفته می‌شود، می‌تواند برای علاج سرطان خون مفید باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید