• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19057
+
-

زندگی و رنج سالمندان زلزله‌زده

سالمندان در مناطق زلزله زده با معضلات جسمی‌، روحی ، روانی، سوء‌تغذیه و مشکلات بهداشتی مواجهند

جامعه
زندگی و رنج سالمندان زلزله‌زده




مرضیه قاسمی | کرمانشاه- خبرنگار:

‌نزدیک به 7 ماه از وقوع زلزله 3/7 ریشتری استان می گذرد و با وجود خدمات رسانی های فراوانی از سوی مردم و مسئولان همچنان مردم آسیب دیده این مناطق با مشکلات فراوان دست به گریبانند. شاید یکی از اقشار آسیب پذیری که کمتر مورد توجه در جریان کمک رسانی ها کمتر مورد توجه قرار گرفتند، افراد سالمند هستند. 


مشکلات عدیده سالمندان 

روستای «امام عباس علیا» یکی از مناطق در سرپل ذهاب است که به طور کامل تخریب شده و اغلب افراد در کانکس و چادر زندگی می‌کنند. به پیرمردی برخورد می‌کنیم که با قدم‌های لنگ فاصله میان خانه تخریب‌شده و چادر محل سکونت را راه می‌رود. سرش پایین است و گاهی زیر لب چیزهایی می‌گوید که نمی‌شنوم. صورتش پر از چین و چروک و آفتاب‌سوختگی است. وی که 75 سال سن دارد می‌گوید: نزدیک به 50 سال شغلم دامداری است.شب زلزله همه گوسفندانم تلف شدند. «مصطفی» می افزاید: شب اول زلزله کسی سراغ ما نیامد. از اهالی روستا،کسانی که زنده مانده بودند خودشان اجساد و بدن‌های نیمه‌جان را از زیر آوار بیرون کشیدند. من چون در فضای باز بودم سریع توانستم خودم را نجات دهم اما خانه کوچکی که داشتم با خاک یکسان شد. 
این سالمند 75 ساله ادامه می‌دهد: روزهای اول شرایط سختی داشتم اما الان وضعیت بهتری دارم. فرزندانم روزهای اول به دیدنم آمدند اما رفته رفته مرا فراموش کردند اکنون در چادر تنها زندگی
می‌کنم. یکی دیگر از این افراد سالمند پیرزنی است 79 ساله. وی با دخترش زندگی می‌کند. مادر با لهجه ای که دارد نمی تواند فارسی روان صحبت کند، دخترش حرف های او را به فارسی برمی گرداند. 

«فرزانه یوسفی» با اشاره به مشکلاتشان می گوید: شب حادثه مادرم در آشپزخانه بود. فکر نمی کردم زلزله تا این حد شدید باشد. با این‌که وحشت زده شده بودم سریع مادرم را کول کردم و از خانه بیرون آوردم. 
وی با بیان این‌که روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، می افزاید: روزهای اول به خاطر نبود سرویس بهداشتی و دفن زباله هر کسی چاهی را در کنار چادر و کانکسش کنده و بوی تعفن شدید همه جا را برداشته بود. وی بیان می‌کند: مجبور بودم مادرم را کول کنم و به مناطقی که سرویس بهداشتی داشتند، ببرم. لباس‌هایش را داخل چاه‌های آب می شستم و حتی تا مدت‌ها به خاطر نبود حمام فقط لباس هایش را عوض می کردم. یوسفی اضافه می‌کند: خدا را شکر وضعیت بهتر است ولی مادرم قبلا می توانست به خوبی حرف بزند اما الان به سختی حرف می زند و بیشتر دچار ناراحتی های روحی و روانی شده است. تا آن‌جا که در توان باشد سعی می‌کنم به او کمک کنم. 


کمبود سرویس بهداشتی و حمام 

«اکبر رحمتی» فرزند یکی دیگر از این سالمندان به اشاره به وضعیت پدر به همشهری، می گوید: پدرم علاوه بر مشکلات جسمی دچار بیماری روحی ، روانی، سوء‌تغذیه و نیز مشکلات بهداشتی شده است. وی می افزاید: داروهای پدرم به سختی گیر می آید و باید به داروخانه‌های کرمانشاه سر بزنم. 
رحمتی با اشاره به این‌که ما یک خانواده 7 نفره هستیم که از پدر مراقبت می‌کنیم، اضافه می‌کند: نبود سرویس بهداشتی و حمام در نزدیکی چادرمان، بیشترین لطمه را به پدر می زند. باید لگن برایش بگذاریم. از زمان زلزله تا امروز 7 ماه گذشته است و ما همچنان در چادر هستیم. چند وقت پیش بارندگی شدیدی در این جا شروع و داخل چادر پر از آب شد و همه وسایل زندگی خیس شد. پدرم سرما خورد. خوشبختانه بموقع به او رسیدیم، با این‌که وضعیتش بهتر است اما هنوز به طور کامل خوب نشده است. وی در پایان بیان می‌کند: پدرم 84 سال سن دارد. او نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد، امیدوارم مسئولان فکری به حال و وضع این سالمندان کنند. 


 فقط یک درصد از سالمندان در کانکس تنها زندگی می‌کنند 

وضع سالمندان مناطق زلزله‌زده را از مدیرکل اداره بهزیستی استان جویا شدیم. «امید قادری» درباره اقدامات اداره بهزیستی به سالمندان مناطق زلزله‌زده می گوید: مناطق زلزله‌زده ما شامل ثلاث باباجانی، دالاهو، سرپل ذهاب و قصرشیرین است. در قصر شیرین وضعیت مثل سابق است، ما هیچ سالمندی نداریم که در کانکس زندگی کند. وی می افزاید: در ثلاث هم سالمندی که در کانکس یا چادر زندگی کند، نداریم. در دالاهو هم چند مورد داشتیم اما مشکلاتشان حل شده است و الان در کنار خانواده‌هایشان هستند. قادری بابیان این‌که، تنها یک درصد از سالمندان در کانکس تنها زندگی می‌کنند، می افزاید: در سرپل ذهاب، طبق بررسی هایی که کارشناسان بهزیستی انجام دادند و الان هم در حال نظارت بر خدمات مربوط به سالمندان هستند.
 فقط یک درصد سالمندان در کانکس تنها زندگی  می‌کنند، بقیه در کنار بستگان و خانواده‌هایشان هستند.  این مقام مسئول با اشاره به خدمات اداره بهزیستی به سالمندان مناطق زلزله‌زده اظهار می‌کند: باوجود این‌که سالمندان در کنار خانواده‌هایشان هستند سازمان بهزیستی مرکز روزانه توانبخشی سالمندان در شهرستان سرپل ذهاب را برای این افراد افتتاح کرده است که در این مرکز 120 نفر از سالمندان تاکنون ثبت نام کرده اند. خدمات لازم مانند خدمات پزشکی و پرستاری، آموزشی و غربالگری تست قند خون و فشار خون ارائه می‌شود. این مرکز به دلیل پیشگیری از مشکلات سالمندان تاسیس شده است.


 165 هزار سالمند در استان 

مدیرکل اداره بهزیستی استان درباره آمار سالمندان در استان کرمانشاه نیز توضیحاتی می‌دهد و می گوید: بر اساس آخرین آمارها در کرمانشاه 165 هزار و 315نفر سالمند وجود دارد که 9 و نیم درصد جمعیت استان را سالمند تشکیل می‌دهد. 

 
12 مرکز مراقبتی سالمند در استان 

وی با اشاره به تعداد مراکز مراقبتی سالمندان در استان اضافه می‌کند: 12مرکز مراقبتی از سالمند در استان داریم که تحت نظارت اداره بهزیستی هستند. از این تعداد 5 مرکز شبانه‌روزی سالمند، 6 مرکز روزانه - آموزشی سالمندان و یک مرکز ویزیت 
در منزل داریم. 

وی می افزاید: در مراکز شبانه‌روزی ما خدمات توان بخشی، مراقبتی، گفتار درمانی و پزشکی پرستاری به سالمندان ارائه می‌شود و در مراکز روزانه ما هم خدماتی مانند ایجاد شرایط اوقات فراغت، خدمات رفاهی و آموزشی ارائه می‌شود و مرکز ویزیت در منزل هم شامل خدمات پرستاری در منزل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید