• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190553
+
-

موانع شیشه‌ای برای واگن بانوان، نه پرده‌های پارچه‌ای

دیروز تصاویر و خبری با عنوان جداسازی واگن بانوان و آقایان با نصب پرده در واگن‌های متروی تهران در فضای مجازی منتشر شد. با توجه به اتفاقات اخیر در زمینه حجاب، اغلب کاربران واکنش‌های انتقادی به این موضوع داشتند. از طرف دیگر موضوع ورود مردان به واگن‌های ابتدا و انتهای قطار‌های مترو همچنان مطرح و موجب اعتراض‌هایی از سوی بانوان مسافر شده است. از سوی دیگر، باید دانست که نه جداسازی بین واگن بانوان و آقایان با نصب موانع فیزیکی اتفاق و رویداد تازه و جدیدی است و نه پرده و مانع پارچه‌ای یا برزنتی بین واگن‌ها کشیده شده است.
به گزارش همشهری، اصل ماجرا از این قرار است که با توجه به معضل و چالش ورود آقایان به واگن‌های ویژه بانوان در مترو و سلب‌شدن آسایش و آرامش از بانوان، در اواخر سال‌1401 شرکت بهره‌برداری متروی تهران به‌صورت پایلوت با نصب موانع جدید، به شکلی واگن‌های ویژه بانوان را از واگن‌های عمومی جدا کرد که ورود و تردد آقایان به بخش ویژه بانوان سخت و محدود‌تر از قبل باشد و بانوان مسافر مترو در واگن‌های مخصوص به ‌خودشان آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند. روی این موانع شیشه‌ای تصویری با پیش‌زمینه صورتی نصب و روی آن نوشته شده بود «فقط بانوان و کودکان»؛ «به‌منظور حفظ امنیت و آرامش بانوان ورود آقایان ممنوع است».
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هم 12اسفند در مورد جزئیات این طرح جدید جداسازی واگن بانوان و عدم‌ورود آقایان به این واگن‌ها، گفته بود که: «۴۰‌درصد تماس‌های مردمی با مترو در حوزه درخواست‌ها و انتقادات در مورد ورود آقایان به واگن بانوان است و این درخواست در رتبه اول فراوانی اعتراضات مردمی است. بر همین اساس در یکی از قطارها درب شیشه‌ای جدا‌کننده نصب و کاملا ورود آقایان از داخل قطارها ‌مسدود شد. برای تکریم بانوان واگن مخصوص برای آنها گذاشتیم در یکی از قطارها درهای شیشه‌ای را آزمایش کردیم و درنظر داریم تا در آستانه سال نو در خط‌3 مترو این درهای جدا‌کننده را نصب کنیم تا مشکل ورود آقایان به واگن زنان رفع شود.»
اتفاق جدیدی که افتاده، فقط تغییر طرح نصب‌شده روی این موانع شیشه‌ای است. در این رابطه درستی به روزنامه همشهری گفت: «تصاویر به‌گونه‌ای گرفته شده ‌که به‌نظر می‌رسد پرده و پارچه‌ای بین واگن‌ها کشیده شده است، اما این موانع شیشه‌ای است و همکاران ما برای اینکه تنوع و حال و هوای بهاری به آن بدهند، یک طرح و استیکر گلدار روی شیشه نصب کرده‌اند. این طرح‌ها موقتی است و در طول سال تغییر می‌کند. ممکن است 4روز دیگر این استیکر تغییر کند و طرح‌های تبلیغاتی و مناسبتی روی شیشه نصب کنیم. لزوما هم تبلیغات تجاری یا در بحث درآمدزایی نیست، ممکن است بخشی از متن یک کتاب یا پیام‌های فرهنگی و اجتماعی باشد. در مجموع اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی در بین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد. هدف اصلی از نصب جانمایی موانع شیشه‌ای جدید جلوگیری از ورود آقایان به واگن‌های ویژه بانوان است و طرحی که روی شیشه نصب می‌شود، متغیر است.» مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درباره اینکه موانع جدید در واگن‌ها‌ تا‌کنون در کدام خطوط اجراشده است، تأکید کرد: «غیر از خط یک مترو، نصب موانع شیشه‌ای جدید که واگن ویژه بانوان را از واگن‌های عمومی جدا کرده و جلوی ورود آقایان را می‌گیرد، در سایر خطوط اجرا شده است. در برخی خطوط اجرای طرح تکمیل شده و در برخی هم درحال اجرا‌ست تا بانوان در واگن‌های مخصوص به‌ خودشان احساس آرامش و آسایش بیشتری داشته باشند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید