• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190516
+
-

درختان ولیعصر چگونه خشکیدند؟

 نام خیابان ولیعصر با درختان سر به فلک کشیده‌اش که در هم تنیده‌اند با پیاده‌روی‌ عجین شده است. خیابان ولیعصر یا جاده شاهی حدود یک قرن پیش و در دوران پهلوی‌ها، برای تسریع در اتصال دو کاخ مرمر و سعدآباد  احداث شد. کاشت درختان نیز از همان بدو شکل‌گیری جاده شاهی یا خیابان ولیعصر کنونی آغاز و بیش از 60هزار اصله درخت در حاشیه دو سوی این خیابان که حالا به ثبت ملی رسیده است، کاشته شد. اما چه بر سر این خیابان آمد؟ از آن 60هزار درخت کاشته شده حالا دیگر تنها اندکی بیش از 8هزار درخت باقی مانده و مابقی خشکیده، قلع و قمع و سربریده شده‌اند.
اما چه کسانی درختان خیابان ولیعصر را خشکاندند؟ سوءمدیریت در تامین آب جاری همیشگی پای درختان ولیعصر، لایروبی نشدن قنات‌های سعدآباد و  کم شدن جریان آب جاری از دامنه البرز به سمت تجریش تا میدان راه‌آهن  تنها گوشه‌ای از فاجعه خشکیدگی درختان طولانی‌ترین خیابان پایتخت است. پای پول در میان بود و علاوه بر سوء مدیریت در نگهداری درختان خیابان ولیعصر که در سال‌های پیشین با کاستن از عرض جوی‌ ولیعصر برای تردد روان خودروها و سنگفرش کردن کف جوی آب دچار شوک شدند، سال‌های پسین با افزایش ارزش افزوده ملک و زمین و دکان‌های حاشیه‌ای این خیابان و تلاش برای دیده شدن برندهای تجاری با هدف رقابت بازاری، پای پرداخت رشوه و عبور از جریمه خشکاندن و قطع درختان خیابان ولیعصر به این میراث ملی باز شد و حالا اگر از پل پارک‌وی به سمت میدان ونک و از آن‌سو به سمت میدان ولیعصر حرکت کنید، درختان قطع شده، خشکانده و سربریده‌ای را می‌بینید که مقابل برندهای تجاری و ساختمان‌های نوساز مسکونی – اداری به پایان رسیده‌اند.
از آن 60هزار درخت در دو سوی این خیابان طولانی تهران، تنها حدود 8هزار درخت باقی مانده است و آنها که جوی‌های ولیعصر را به دستور مسئولان کارنابلد شهر سنگفرش کردند و مانع از رسیدن آب به خاک شدند، آنها که برای پول روی پول گذاشتن، میلگردهای ساختمان‌شان را در ریشه درختان فرو کردند و آنها که در رقابت دیده شدن یک تابلوی تجاری، نفت و سم پای درختان ریختند تا زودتر بخشکند و تابلویشان در چشم عابران بزند، آنها که از لایروبی قنات‌های بالادست و آبرسانی به رگ‌های درختان سر باز زدند و تمام آنها که چنارهای ولیعصر را مزاحم ‌می‌دانستند، مقصران اصلی خشکاندن درخت‌های خیابان ولیعصر هستند. حالا اگر در خیابان ولیعصر تردد کنید، گاه و بیگاه درختان خشکیده و بریده شده‌ای را می‌بینید که تبدیل به آثار هنری بعضا اعتراضی شده‌اند. فریادی که در ترددهای روزانه این خیابان عادی می‌شود و در یک کلام همه ما مردم پایتخت در سهل‌انگاری و نادیده گرفتن قطعه قطعه کردن ریه‌های شهر تهران و کشتن چنارهای خیابان ولیعصر که جریمه قطع و خشکاندن آنها گاه تا بیش از یک میلیارد تومان است، مقصریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید