• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190476
+
-

استقبال چشمگیر از رستم و سهراب

تماشاگران، «هفت‌خان اسفندیار» را مثل الیورتوئیست و بینوایان می‌پسندند؟

تئاتر
استقبال چشمگیر از رستم و سهراب

هلیا نصیری- روزنامه‌نگار

حسین پارسایی بعد از سمت‌های مدیریتی خود، مدتی تمرکزش را بر کارگردانی نمایش‌های موزیکال گذاشت؛ نمایش‌های موزیکالی که در چندین سال گذشته در سالن‌های بزرگی چون هتل اسپیناس روی صحنه رفتند؛ نمایش‌های پرهزینه‌ای که منتقدانی را هم به‌دنبال داشتند، اما این نمایش‌ها در حالی اجرا می‌شدند که تقریبا سالن نمایش به‌خاطر حضور بازیگران شناخته شده و هم به‌خاطر موزیکال بودن و... پر شده و تمام بلیت‌هایش فروش می‌رفت.

   تغییر رویه یک کارگردان  
پارسایی بعد از اجرای نمایش‌های موزیکال «بینوایان» و «الیورتوئیست» تصمیم گرفت تا نمایش‌هایی چون «سردار مهر و ماه»، «سرباز» و «علمدار» را هم به شکل مناسبتی روی صحنه بیاورد. از دیگر نمایش‌هایی که پارسایی در باغ کتاب روی صحنه برد، «مولن روژ» بود که به واسطه 2بازیگر چهره فروش خوبی داشت. سال گذشته این کارگردان اهل قم با حمایت اوج «هفت خان اسفندیار» را تولید کرد و قرار بود، این نمایش نیمه دوم سال گذشته اجرا شود، اما گروه اجرایی نمایش از اجرای آن منصرف شدند و آن را به زمانی دیگر موکول کردند. بازیگران معرفی شده در گروه جدید اجرا حضور ندارند و اجرای این نمایش با بازیگران جدید چند روزی است که در تالار وحدت آغاز شده است. در این نمایش موزیکال امین زندگانی، بانیپال شومون، فریبا کوثری، امیررضا دلاوری، امیر کاوه آهنین جان، اصغر پیران، محسن حسینی و... به‌عنوان بازیگران اصلی حضور دارند. نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی حسین پارسایی اقتباسی آزاد از داستان شاهنامه فردوسی است که روی صحنه می‌رود. بردیار کیارس، رهبری ارکستر نمایش را برعهده دارد. یکی از نکات قابل توجه در اجرای این نمایش موزیکال که بلیت‌هایش با کف 120هزار تومان و سقف 360هزار تومان به فروش می‌رسد، داستان شاهنامه است.‌

   شاهنامه و شهرت جهانی  
‌ شمسی فضل‌اللهی معتقد است خواندن شاهنامه و شناساندن آن در ابتدا به فرزندان خودمان و بعد به جهانیان، معرفی منشأ تمدن کنونی و افتخاری برای ایرانیان است.
این بازیگر و گوینده پیشکسوت با بیان اینکه «شاهنامه» معرف ایرانیانی است که مفاهیم بنیادی جامعه جهانی را بنیان نهادند، به همشهری می‌گوید: «اسفندیار در شاهنامه همواره فریب پدر خود گشتاسب را می‌خورد و درواقع او دشمن واقعی اسفندیار است. پدر 4جنگ نصیب پسر می‌کند و یکی از آنها «هفت خان اسفندیار» است که به قصد رهایی دختران گشتاسب از ایران آغاز می‌شود و پس از هفت نبرد سمبلیک به چین می‌رسد. اسفندیار پس از نجات 2خواهر خود، دوباره در راه بازگشت از همان هفت خان عبور می‌کند و خواهران خود را به پدر تحویل می‌دهد و در اینجا هفت خان اسفندیار به پایان می‌رسد. این هفت خان تشابهاتی با «هفت خان رستم» نیز دارد که پیش از این به واسطه زمینه‌های هنری و بصری موجود در آن به مانند سایر داستان‌های شاهنامه مورد توجه هنرمندان و خالقان آثار هنری و نمایشی چون «پری صابری» قرار گرفته و تبدیل به یک اثر نمایشی زیبا شده است.»
این بازیگر اضافه می‌کند: «شاهنامه مانند کلیله و دمنه سرشار از داستان‌های جذاب برای نوجوانان و حتی کودکان است. وقتی کلیله و دمنه در فرانسه به زبان فرانسوی برای کودکان خوانده می‌شود، چرا خود ما فردوسی و بسیاری از شاعران کهن و معاصر ایرانی و به‌ویژه بانوان شاعره را به کودکان خود و به کشورهای دیگر معرفی نکنیم؟ کتاب‌های درسی ما باید اشعار شاهنامه را با استفاده از آموزگارانی که دانش صحیح‌خوانی شاهنامه را داشته باشند، در ذهن دانش‌آموزان بگنجانند.»

نسلی که باید یاد بگیرد

‌شمسی فضل‌اللهی، گوینده رادیو همچنین ادامه می‌دهد: «شاید اشعاری همچون ابیات شاهنامه، در بار نخست کمی سنگین به‌نظر برسند، ولی تنها یک‌بار درست خواندنشان توسط معلمی که بتواند ابیات را درست ادا کند، خوانش آن را در ادامه آسان خواهد کرد؛ ضمن اینکه دانستن محتویات شاهنامه، فرزندان ما را از خردسالی با تاریخ و تمدن ایرانی آشنا می‌سازد و به مرور آنها را همپای تاریخ به جلو می‌برد. نمایشی کردن داستان‌های موجود در ادبیات ما و درست کردن فیلم و کارتون با استفاده از آنها نیز به شرطی مطلوب و مؤثر است که در سطح عالی و زیبا ساخته شود. اینگونه آثار باید موجب ارتقا و اعتلای‌ شأن شاهنامه و امثال آن شوند و در هر رده سنی ویژگی‌های بصری و تأثیرگذاری کلامی آن رده سنی را درنظر گیرند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید