• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190394
+
-

سودانی‌ها موساد را هک کردند؟!

این روزها قدرت‌نمایی یک گروه هکری به نام «انانیموس سودان» علیه وبسایت‌های کلیدی صهیونیست‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است. برخی فکر می‌کنند این گروه که هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ رژیم صهیونیستی، وبسایت موساد و اندکی بعد، وبسایت سازمان اطلاعات و امنیت داخلی صهیونیست‌ها (شاباک یا شین بِت) را هدف حمله سایبری قرار داده، با کشور سودان یا گروه هکری «انانیموس» ارتباط دارد. اما آیا اینطور است؟
سودان این روزها درگیر یک جنگ داخلی است. صهیونیست‌ها در این کشور مداخله و موش‌دوانی داشته و دارند. شورای نظامی سودان به ریاست «عبدالفتاح البرهان» با رژیم صهیونیستی سازش کرده و روابط حسنه‌ای با آن دارد ولی مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی سودانی در مناسبت‌های مختلف ضمن محکومیت این تصمیم اعلام کرده‌اند که به حمایت از ملت فلسطین ادامه می‌دهند و با هرگونه عادی‌سازی روابط با اشغالگران مخالف‌اند. اما دست‌کم تاکنون سندی ارائه نشده تا بتواند ثابت کند این نفرت و خشم قاطبه سودانی‌ها از رژیم موقت صهیونیستی به این مفهوم است که گروه هکری «انانیموس‌سودان»، توسط سودانی‌ها هدایت می‌شود.
از سوی دیگر، این شائبه ‌وجود دارد که هکرهای انانیموس، وابسته به رژیم صهیونیستی باشند. اگر چنین باشد، حمله اسرائیلی‌ها به وبسایت‌های امنیتی خودشان تقریباً محال است. ضمن اینکه انانیموس یا ناشناخته، یک عنوان کلی است که به‌صورت گسترده‌ای توسط گروه‌های هکری مختلف استفاده می‌شود و یک اسم خاص و برای یک گروه مشخص و متمایز نیست. سند متقنی هم از موافقت یا مخالفت انانیموس با اسرائیل در دست نیست.
روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی که چهارشنبه هفته پیش منتشر کرد، این دو گمانه را رد کرد و نوشت: «گمان می‌رود که این گروه هیچ ارتباطی با گروه هکری انانیموس و همچنین کشور سودان نداشته باشد.». تا اینجای کار درست است. اما هک‌های تاریخی اخیر کار کیست؟ به‌زعم این رسانه صهیونیستی، هکرهای انانیموس سودان، با ایران مرتبط هستند. ایرانی‌ها هم در این حوزه با روس‌ها همکاری می‌کنند. شاه‌بیت و نکته کلیدی این تحلیل آن است که حملات سایبری این‌چنینی، موازنه قدرت را در منطقه به نفع ایران سنگین خواهد کرد. به نوشته تایمز اسرائیل «با توجه به نقش برجسته ایران در هدایت فعالیت‌های ضداسرائیلی در روز قدس، بسیاری رد پای ایران را هم در این حملات سایبری مشاهده می‌کنند. چنانچه این موضوع تأیید شود، همکاری ایران و روسیه در عرصه سایبری مرحله جدیدی در جنگ پنهان میان اسرائیل و ایران قلمداد خواهد شد. چنین تحولی اثر چشمگیری بر موازنه قدرت در منطقه به نفع جمهوری اسلامی خواهد داشت.»
خب، سؤال اینجاست که چرا رژیم موقت صهیونیستی پس از یک‌رشته حمله سایبری، نگران دست برتر ایران در منطقه شده؟ جواب ساده است. دامنه‌دار بودن این حملات طی چندین سال گذشته حکایت از آن دارد که به‌طورکلی تل‌آویو با ضعف شدید زیرساختی در حوزه فضای مجازی روبه‌روست. ضعف سایبری تل‌آویو در شرایطی است که رژیم صهیونیستی از سال 2011اقدام به راه‌اندازی واحد نبرد سایبری در ارتش کرده و طی سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی در این حوزه صرف کرده است. واحد به‌اصطلاح قدرتمند 8200 ارتش اسرائیل هم نتوانسته مانع این حملات شود. این در حالی است که اسرائیل خود را هاب فناوری در غرب آسیا می‌داند و یقین دارد که اگر خاکریز سایبری را از دست بدهد، قدرت منطقه‌ای را هم از دست خواهد داد، چرا که سال‌هاست در جنگ‌های متعدد با مقاومت، هیچ پیروزی و بردی نداشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید