• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 5 آبان 1399
کد مطلب : 114006
+
-

خشم سودانی‌ها علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر عادی‌سازی روابط میان دولت جدید سودان با رژیم صهیونیستی، اعتراضات مردمی بدون هیچ‌گونه سازماندهی حزبی در برخی از مناطق پایتخت این کشور آغاز شد؛ اعتراضاتی که از چهارشنبه به‌تدریج شروع شده و تا روز گذشته ادامه داشته است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، همزمان با افزایش جمعیت معترضان در خیابان‌ها، واکنش مأموران امنیتی نیز به این تجمعات پراکنده شدیدتر می‌شود. از سوی دیگر، اکثریت مطلق احزاب سیاسی سودان با صدور بیانیه‌های جداگانه تصمیم نظامیان حاکم بر این کشور برای عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از مردم خواسته‌اند به اعتراضات مدنی خود در خیابان‌ها ادامه دهند.
در بیانیه حزب امت ملی که به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب سیاسی در سودان شناخته می‌شود و از سال‌1988 تا‌کنون نیز اکثریت پارلمانی را در اختیار داشته، آمده است: دولت انتقالی حق اتخاذ تصمیماتی از این دست با پیامدهایی بلندمدت برای کشور را ندارد. حزب کنگره مردمی که اصلی‌ترین حزب اسلامگرای سودان به شمار می‌رود هم با تأکید بر موضع مردم سودان نسبت به صهیونیسم و اشغال سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد، علاوه بر حمایت از اعتراضات کنونی، برای برپایی راهپیمایی بزرگی علیه تصمیم نظامیان آماده می‌شود. حزب کمونیستی بعث سودان، ائتلاف جبهه انقلاب و همچنین مجموعه تشکل‌ها و اصنافی که نقش کلیدی در انقلاب سال گذشته سودان داشته‌اند نیز همگی در مواضعی مشابه به تندی از عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل انتقاد کرده‌اند.
در مقابل اما شورای نظامیان حاکم بر سودان که کنترل این کشور را پس از سقوط دولت عمر البشیر در دست گرفته‌، با قاطعیت از تصمیم خود دفاع کرده و نسبت به تلاش برای ایجاد آشوب و نا‌امنی در کشور نیز هشدار داده است. برای مثال عمر قمرالدین، سرپرست موقت وزارت خارجه سودان گفته: زمان آن فرا رسیده که پیش از هر چیز به منافع ملی سودان اهمیت دهیم. تصمیم عادی‌سازی‌ روابط با اسرائیل، تصمیمی مشروع است که اقتصاد سودان را نجات داده و کشور را از انزوای بین‌المللی خارج می‌کند. عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامیان نیز در پیامی کوتاه به «حنجره‌های کارشکن که به‌دنبال تخریب تلاش‌های سازنده دیگران هستند» هشدار داده بیش از این با منافع و امنیت ملی سودان بازی نکنند.  اگرچه شرایط در داخل سودان برای شورای نظامیان سخت شده اما در سوی دیگر معادله، مقامات عالی‌رتبه دولت آمریکا حمایت همه‌جانبه‌‌ای از این شورا داشته‌اند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته ضمن استقبال از تصمیم عادی‌سازی‌ روابط سودان با اسرائیل، گفت: طرح کمک 81میلیون دلاری به دولت سودان برای رسیدگی به شرایط انسانی در این کشور در حال بررسی است. از سوی دیگر، ترامپ نیز با صدور فرمانی خواستار حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم شده است؛ فرمانی که اگرچه هنوز توسط کنگره مورد تأیید قرار نگرفته اما بخش عمده تحلیلگران تحقق آن را قطعی می‌دانند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در این‌باره می‌نویسد: نظامیان سودان مواضع تاریخی این کشور را به قیمت ارزانی فروخته‌اند. اگرچه در کمال تأسف باید بگوییم عوامل موجود نشان می‌دهد حتی حراج حیثیت تاریخی سودان نیز به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور کمکی نخواهد کرد؛ چرا‌که باز هم تمام منابع و سرمایه‌ها در دست نظامیان فاسدی است که بر این کشور سیطره دارند. تمام اینها در حالی است که گفته می‌شود به‌رغم تلاش‌های دولت ترامپ، عربستان سعودی تصمیم خود برای عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی را به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موکول کرده است. یوسی کوهین، رئیس سازمان موساد روز گذشته با بیان این ادعا گفت: این توافق بزرگ هدیه‌ای برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. به این ترتیب، گزینه عادی‌سازی‌ روابط عربی-اسرائیلی که می‌توانست به عاملی مهم در تبلیغات انتخاباتی ترامپ تبدیل شود، عملا در سطح 3کشور امارات، بحرین و سودان متوقف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید