• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190144
+
-

رشد 8.1درصدی تولیدات صنعتی

میزان تولیدات صنعتی شرکت‌های بورسی در سال گذشته 8.1درصد و میزان فروش آنها 11.4درصد رشدکرده است

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت تولیدات صنعتی اعلام کرد: میزان تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس در 12ماهه سال گذشته 8.1درصد و میزان فروش شرکت‌ها 11.4درصد افزایش داشته و بخش عمده این رشد ناشی از رشد تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ است.
به گزارش همشهری، مرکز پژوهش‌های مجلس تازه‌ترین گزارش تولیدات صنعتی شرکت‌های بورس را تحت عنوان پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران منتشر کرد.اهمیت انتشار شاخص تولیدات صنعتی در این است که دورنمایی از وضعیت محصولات صنعتی در ایران را نشان می‌دهد و سیاستگذاران می‌توانند با توجه به این آمار برنامه‌های ضد‌ رکود را دربخش صنعت در پیش بگیرند. طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، دراسفندماه سال1401، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورس نسبت به‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب با افزایش 8/12و2/11درصدی مواجه شده است. و بخش عمده این رشد همچون ماه‌های گذشته سال قبل ناشی از رشد تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ بوده است. نکته حائز اهمیت این است که طبق این گزارش میزان تولید درکل سال 1401درمقایسه با سال قبل رشد محسوسی را نشان می‌دهد.

رشد 8.1درصدی
آنطور که آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در سال گذشته حجم تولیدات کارخانه‌های صنعتی ایران در مقایسه با 12ماهه سال 1400بالغ بر 8.1درصد افزایش نشان می‌دهد و این رشد بعد از آن اتفاق افتاده است که در طول سال‌های 1399و 1400میزان تولیدات صنعتی ایران روندی کاهنده داشت. با وجود این بخش زیادی از این رشد ناشی از رشد تولید درصنعت خودرو‌سازی‌ است. طبق اطلاعات مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ در سال 1401جمعا 41.6درصد رشد داشته و همین موضوع عامل اصلی رشد شاخص تولیدات صنعتی بوده است.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که سرعت رشد تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ دراسفندماه سال قبل شتاب بیشتری نیزگرفته به‌طوری که میزان تولید دراین صنعت دراسفند‌ماه پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 93.2درصد افزایش نشان می‌دهد که رشد زیادی محسوب می‌شود. برآورد می‌شود درصورت تداوم این میزان رشد حجم تولید در صنعت خودروسازی در سال‌جاری حتی با رشد بیشتری نیز مواجه شود.
از دیگر صنایعی که درسال گذشته با رشد تولید مواجه شده است می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد که حجم تولید در این صنعت 4درصد افزایش نشان می‌دهد. بخش زیادی از این رشد ناشی از رشد تولید درکارخانه‌های فولاد‌سازی‌ است.

افت تولید پتروشیمی و گروه معادن
برخلاف صنعت خودرو‌سازی‌ 2 صنعت مهم یعنی گروه محصولات شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی هستند و تولیدکننده‌های محصولات معدنی در سال گذشته با افت تولید مواجه شده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد درسال گذشته حجم تولید در گروه محصولات شیمیایی که شامل بزرگ‌ترین و ارزآور‌ترین صنایع ایران هستند 4.6درصد افت کرده است. در همین مدت حجم تولید در شرکت‌هایی که محصولات معدنی تولید می‌کنند نیز با افت محسوس 5.5درصدی مواجه شده است. هنوز مشخص نیست این روند کاهنده تا کجا ادامه دارد. اما به‌نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این دو صنعت در اقتصاد ایران که بخشی از منابع ارزی کشور را نیز تامین می‌کنند باید سیاست‌های تازه‌ای در این دو صنعت در سال‌جاری به‌کار گرفته شود.

افزایش فروش
اطلاعات بازوی پژوهشی مجلس از میزان فروش کارخانه‌های صنعتی نیز نشان می‌دهد که میزان فروش این شرکت‌ها نیز به موازات رشد تولید، در سال1401 ،11.4درصد افزایش یافته که باز هم بخش عمده این رشد ناشی از رشد فروش خودرو‌های سواری بوده است. در سال قبل میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ با سیاست‌های تازه‌ای که به‌کار گرفته شد 49درصد افزایش یافت. این در حالی است که از سال 1397تا سال قبل میزان فروش شرکت‌های خودرو‌سازی‌ شیب نزولی را طی کرده بود. سال گذشته همچنین میزان فروش محصولات پتروشیمی 1.5درصد و محصولات فولادی یک درصد افزایش داشت. فروش محصولات معدنی در سال گذشته نیز 6.8درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید