• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 7 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190104
+
-

استریت‌‌فودهای لذیذ از آستارا تا مراکش

بفرمایید غذای بندری‌

بفرمایید غذای بندری‌

یک قانون نانوشته درباره استریت فودها این است که در شهرهای بندری رونق دوچندانی پیدا می‌کنند و غذای خیابانی در این شهرها یک کسب‌وکار پرسود است. دلیلش هم این است که در روزهای مختلف سال، تاجرها و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف مدام به شهرهای بندری رفت وآمد می‌کنند و گردشگران خارجی هم همیشه نیم‌نگاهی به گشت و‌گذار در سواحل این قبیل شهرها را دارند. یکی از شهرهای بندری ایران بااین ویژگی‌ها و غذاهای خیابانی آستاراست و اگر بخواهیم از نمونه‌های خارجی یاد کنیم باید سراغ بندر معروف مراکش برویم که در زمینه تهیه غذاهای خیابانی در آفریقا حرف اول و آخر را می‌زند.

لونگی با مرغ و ماهی

طبق آخرین آمارها بندر آستارا هر سال میزبان 5میلیون گردشگر داخلی و چیزی حدود یک میلیون گردشگر خارجی بوده و طبیعی است که غذاهای خیابانی در چنین شهری حسابی رونق داشته باشد. حاشیه بازار بزرگ ساحلی جایی است که بیشتر مسافران برای یک‌بار هم که شده برای تهیه غذای خیابانی به آنجا رفته‌اند و اگر بگوییم مهم‌ترین نقطه شهر بندری آستارا همین جاست اغراق نکرده‌ایم. در حاشیه بازار بزرگ ساحلی، غرفه‌هایی ساخته شده تا فروشندگان غذاهای خیابانی برخلاف شهرهای دیگر که در حاشیه خیابان بساط می‌کنند در یک جای مشخص و کاملا بهداشتی انواع غذاهای سنتی این شهر را به مشتریان عرضه کنند. یکی از غذاهای پرطرفداری که در دسترس مشتری‌های این خیابان قرار دارد فلافل است. ساندویچ فلافل در کنار انواع ساندویچ‌های گرم طرفداران خاصی دارند اما از کنار غذاهای محلی هم نمی‌توان به سادگی گذشت. لونگی ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی گیلانی‌ها به‌حساب می‌آید که در بندر آستارا هم طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی با ماهی سفید و سبزی‌های معطر محلی پخته و در منوی همه غرفه‌های غذافروشی یافت می‌شود. با این حال اگر بخواهیم از خاص‌ترین غذای خیابانی آستارا نام ببریم باید از «چیغیرتما» یاد کنیم که غذای سنتی اردبیل است و توسط تاجران اردبیلی به این شهر آورده شده است. خلاصه که تلفیق عطر غذاهای گیلانی و این خوراک هوش از سر همه کسانی که از حوالی بازار بزرگ ساحلی آستارا عبور می‌کنند می‌برد.

از سوپ حلزون تا کیک و عسل
نمونه چنین حال و هوایی را در یکی از کشورهای آفریقایی می‌توان سراغ گرفت. بندر مراکش در این کشور از سال‌ها قبل به‌عنوان پایتخت غذاهای خیابانی آفریقا شناخته می‌شود و گردشگران خارجی خوب می‌دانند که برای خوردن یک پرس غذای سنتی در این شهر باید به میدان جامع الفنا در مرکز این شهر بروند. مراکش ازجمله شهرهای جذاب آفریقا به شمار می‌آید که در کنار جاذبه‌های تاریخی و تفریحی مملو از غذاهای خیابانی خوشمزه است. یکی از ویژگی‌های غذاهای خیابانی میدان جامع الفنا هم این است که خیلی سریع آماده می‌شوند و در عین حال از سالم‌ترین غذاهای خیابانی دنیا به‌حساب می‌آیند. بازرس‌های ویژه مرتب و دقیق، کیفیت این غذاها را بررسی می‌کنند و هر شب غذاهای پس مانده را داخل سطل‌های زباله مخصوص می‌ریزند. محدوده اطراف میدان جامع الفنا جایی برای خوردن غذاهای تند است. «گولَل» یا سوپ حلزون یکی از همین غذاهای تند است که طرفداران زیادی دارد و صف خرید سوپ حلزون در همه ساعت‌های روز در اطراف این میدان دیده می‌شود. کتلت «ماکودا» هم که نوعی سیب‌زمینی سرخ شده است غذای مشهوری به‌حساب می‌آید و «شِباکیا» یا کلوچه‌های کنجدی هم یک غذای ساده و خوشمزه است. نام «بَسطیلَت» را هم به‌عنوان سنتی‌ترین غذای خیابانی مراکش به‌خاطر بسپارید. این غذا با تلفیق کیک و عسل تهیه می‌شود و شهرت جهانی دارد و بسیار خوش‌خوراک است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید