• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 6 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190092
+
-

کاهش تصادفات در پایتخت با اصلاحات هندسی

مدیریت شهری پایتخت در اقدامی مشترک با پلیس راهور تهران، معابر حادثه‌خیز در سطح شهر را اصلاح و ایرادات آن را رفع کرده است

گزارش
کاهش تصادفات در پایتخت با اصلاحات هندسی

فرناز محمد زاده-روزنامه‌نگار

روزی نیست که در معابر و یا بزرگراه‌های پایتخت تصادفی رخ ندهد. عادت کردیم صبح‌ها را با اخبار تصادفات در شهر آغاز ‌کنیم و شب را نیز با همین اخبار به پایان برسانیم. اگر بخواهیم به‌دنبال مقصر بگردیم، صرفا نمی‌توان رانندگان را عامل بروز تصادفات در پایتخت دانست. کسی منکر نقش مهم و مؤثر فرهنگ ترافیک در کاهش تصادفات نیست اما مشکلات معابر و وجود نقاط حادثه‌خیز در جای جای شهر، بروز تصادفات را تشدید می‌کند.
دلایل مختلفی در سطح شهر وجود دارد که باعث ایجاد حادثه در معابر می‌شود، بازطراحی هندسی و کنترل ترافیکی مناسب تقاطع می‌تواند منجر به عملکرد کارا و ایمن تقاطع شود. اصلاح هندسی معابر و رفع ایرادات نقاطی که زمینه بروز تصادفات را دارند می‌تواند در کاهش تصادف در پایتخت اثرگذاری داشته باشد.

شناسایی نقاط حادثه‌خیز در پایتخت
یکی از اقداماتی که مدیریت شهری پایتخت آن را آغاز کرده، اصلاحات هندسی و رفع نقاط اصلی ‌و فرعی پرحادثه در شهر است. در همین زمینه؛ سیدحسین حسینی‌نژاد، مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص اصلاحات هندسی صورت گرفته در معابر پایتخت، می‌گوید: در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰، کمیته‌ای را با هدف شناسایی نقاط حادثه خیز که متشکل از نمایندگان اداره کل مهندسی، معاونان ترافیک مناطق ٢٢ گانه و روسای پلیس راهور مناطق بود تشکیل دادیم. آمار تصادفات فوتی در ۸ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بالا رفته بود و در ماه‌های آخر سال بازدید‌های میدانی از نقاط شناسایی شده توسط کمیته آغاز شد.
او ادامه داد: نقاط حادثه خیز بررسی و برای هر منطقه حدود ٣٠ تا ٤٠ محل شامل نقاط حادثه‌خیز و دارای پتانسیل حادثه تا پایان اردیبهشت ١٤٠١ مشخص شد.

جزئیات اصلاحات و رفع ایرادات نقاط حادثه خیز
حسینی‌نژاد با اشاره به موضوعاتی که بیشتر در زمینه ایمنی معابر از مناطق ۲۲ گانه پیگیری شده است، گفت: ایمن‌سازی‌ جناقی‌ها در بزرگراه‌ها، همچنین اصلاح تبادلات ورود تندرو به کندرو و برعکس در معابر بزرگراهی - به‌خصوص بزرگراه آزادگان - ازجمله اقداماتی بود که به طراحی هندسی و نهایتا برای اجرا به مناطق ابلاغ شد.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: اقداماتی مربوط به آرام‌سازی در معابر شریانی، به‌عنوان مثال ساخت رفیوژ میانی در حریم تقاطع‌ها برای تفکیک مسیر حرکت خودروها و جلوگیری از برخورد و حرکات خطرساز انجام شده است. علا‌وه براین نصب نیوجرسی در بزرگراه به‌خصوص بزرگراه شهید یاسینی و‌ امام علی(ع) صورت گرفت چراکه احتمال سقوط خودرو در مسیل‌ها و کانال‌های آب وجود داشت.
او افزود: کمبود تابلوهای راهنمای مسیر از دیگر مشکلات معابر بود، بعضا در بزرگراه آزادگان این مشکل وجود داشت که باعث سردرگمی، تخلف و تصادف می‌شد که نقاط مربوطه شناسایی و طراحی نصب آنها انجام شده است. رنگ آمیزی تیرها، پایه ستون‌ها، تابلوهای ترافیکی به جهت آشکار‌سازی‌ علائم صورت گرفت.

شناسایی ۹۳۰ نقطه در ‌پایتخت
حسینی‌نژاد گفت: حدود 400 مورد  نقطه حادثه خیز در معابر پایتخت در سال گذشته اصلاح شده است و فارغ از این، حدود 100 طرح هندسی مناطق ٢٢گانه در کمیته فنی طرح‌های هندسی مطرح و مصوب شد که حدود ۴۰ درصد آن در سطح مناطق ٢٢ گانه اجرا شده است.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همچنین طرح‌های ایمن‌سازی‌ معابر را در دستور کار داریم که حدود ۹۰ مورد آن توسط مناطق شناسایی شده است. از مجموع این اقدامات انجام گرفته سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، حدود ۶ درصدکاهش تصادف فوتی را داشتیم و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد کاهش تصادف فوتی را داشته‌ایم.

آمار تصادفات در معابر بزرگراهی و شریانی
او‌ بیان کرد: ۵۷ درصد تصادفات از مجموع تصادفات مربوط به معابر بزرگراهی بوده که نصب دوربین‌های ثبت تخلف را به‌منظور کنترل و کاهش تصادفات بزرگراهی در دستور کار داریم، حدود یک‌سوم تصادفات در معابر شریانی اتفاق افتاد که با اجرای کامل طرح‌های ایمن‌سازی‌ امیدوارم شاهد کاهش تصادفات باشیم. حسینی‌نژاد با اشاره به موضوع موتورسیکلت‌ها، عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ٩ درصد کاهش تصادف فوتی موتورسیکلت را داشتیم، اقدام مؤثری که سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، ساماندهی توقف موتورسیکلت‌ها در پیاده روهاست. با احداث نرده‌هایی در حاشیه معابر، درواقع تشویق کردیم تا کاربری‌هایی که امکان توقف موتورسیکلت دارند از حاشیه پیاده‌رو به سمت حاشیه معبر سوق پیدا کنند، این اقدام با همکاری پلیس راهور در حال انجام است.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: برای کاهش ترافیک و تصادفات نیازمند دقت بیشتری هستیم، امسال نیز پیگیر اصلاح هندسی معابر هستیم تا شاهد کاهش تصادفات در شهر تهران باشیم. هر نقطه آن امکان حادثه وجود دارد، همچنین پیگیر اصلاح نقاط شناسایی شده در مناطق هستیم و این روند ادامه خواهد داشت.
مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در پایان خاطرنشان کرد ایمنی تردد و حفظ جان کاربران راه اولویت وظایف اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک هست که در حال حاضر با تعامل خوب با پلیس راهور و همچنین معاونت‌های ترافیک مناطق با سرعت و حساسیت بیشتری در حال اقدام است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید