• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189893
+
-

افتتاح 100 کیلومتر از خط دوم‌راه‌آهن اندیمشک - اهواز

همزمان با سفر رئیس جمهوری صورت می‌گیرد

خبر روز
افتتاح 100 کیلومتر از خط دوم‌راه‌آهن اندیمشک - اهواز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان خبر داده است که ۷۰ کیلومتر از پروژه دو‌خطه کردن راه‌آهن اندیمشک - اهواز در دومین سفر استانی رئیس‌جمهوری به خوزستان افتتاح می‌شود؛ رئیس‌جمهوری در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت برای دومین بار به خوزستان سفر می‌کند.

90درصد پیشرفت فیزیکی
خط دوم راه‌آهن اندیمشک-اهواز به طول ۱۴۰کیلومتر در خوزستان قرار دارد. این طرح خط دوم راه‌آهن اندیمشک-اهواز و یکی از خطوط مهم راه‌آهن جنوب است. دوخطه شدن راه‌آهن جنوب به شمال علاوه بر کاهش هزینه و سرعت جابه‌جایی کالا، امنیت مسیر را بیشتر می‌کند.
به گزارش همشهری، محمد خانچی، با بیان اینکه این پروژه قسمتی از طرح احداث خط دوم راه‌آهن اندیمشک-اهواز-بندر امام‌خمینی(ره) است، می‌گوید: پیشرفت کلی پروژه ۹۰درصد است که در این مرحله 100کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد که از ایستگاه شوش تا
 بامدژ است.
به‌گفته وی،‌طرح دوخطه کردن مسیر راه‌آهن اندیمشک به اهواز به طول ۱۴۰کیلومتر با اعتبار 2400میلیارد ریال اجرا می‌شود.
خانچی افزود: طرح دوخطه کردن مسیر اندیمشک - اهواز ۹۰درصد و خط اهواز به بندر امام(ره) ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بهره‌برداری از بقیه مسیر، 2‌ماه دیگر
مدیرکل راه‌آهن جنوب نیز با تأیید این خبر می‌گوید: مسیر راه‌آهن اهواز - اندیمشک ۱۴۰کیلومتر است که طرح دو‌خطه کردن آن در دستور کار قرار دارد. ۱۰۰کیلومتر از خط دوم این مسیر ریلی از اندیمشک تا بامدژ به پایان رسیده و قرار است در سفر رئیس‌جمهوری به استان خوزستان مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرد.
عبدالکریم درویش‌زاده، با بیان اینکه ۴۰کیلومتر دیگر این مسیر از بامدژ تا اهواز در دستور کار قرار دارد و در کمتر از ۲‌ماه آینده به اتمام خواهد رسید، می‌افزاید: بخشی از مسیر ریلی اهواز - بندر امام دوخطه شده است و امیدواریم با تأمین اعتبار در سفر رئیس‌جمهوری به استان طرح دوخطه کردن این مسیر نیز تکمیل شود.
به‌گفته وی، یکی از طرح‌های راه‌آهن جنوب ساخت مسیر کمربندی نظامیه - میاندشت است که خط اول آن اجرا شده است و خط دوم آن در مرحله زیرسازی قرار دارد کهبا بهره‌برداری از آن قطارهای باری از داخل شهر اهواز تردد نخواهند کرد.
درویش‌زاده با اشاره به استقبال شهروندان از قطارهای درون استانی اظهار می‌کند: در طول روز مسافران توسط قطارهای ریل‌باس در مسیرهای اهواز - اندیمشک، اهواز - بندر امام(ره) و اهواز - خرمشهر جابه‌جا می‌شوند و در ایامی که تعداد مسافران زیاد است، تعداد واگن‌ها افزایش می‌یابد تا خدمت‌رسانی مناسب انجام شود.
مدیرکل راه‌آهن جنوب تأکید می‌کند با بهره‌برداری کامل از خط دوم راه‌آهن اهواز - اندیمشک رام‌های قطار حومه‌ای در این مسیر افزایش خواهد یافت.
درویش‌زاده، با بیان اینکه با افتتاح پروژه دوخطه اهواز به اندیمشک، حمل‌ونقل درون و برون استانی افزایش پیدا می‌کند، ادامه می‌دهد: با ریل‌گذاری خط دوم کمربندی نظامیه به میان‌دشت تا سال آینده، دیگر در داخل شهر اهواز، قطار باری حرکت نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه استان در زمینه حمل ونقل مسافر درون و برون استانی حدود 80درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، می‌گوید: پروژه دوخطه اهواز به اندیمشک حمل‌ونقل درون و برون استانی را با دوخطه کردن مسیر افزایش می‌دهد.

***  
بنا بر آمار ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور، هم‌اکنون 14.268کیلومتر خط ریلی در کشور در دست بهره‌برداری است. 63.112کیلومتر مسیر ریلی در دست مطالعه و 3.276کیلومتر مسیر ریلی در دست اجراست.
 از میان خطوط در دست اجرا که اغلب آنها با چالش تامین منابع مالی مواجه هستند، 8طرح کلان ریلی که بیشترین اهمیت را در کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب و اتصال به شبکه بین‌المللی دارند قرار است از محل تهاتر نفت تامین اعتبار شوند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد این خطوط کلان ریلی شامل چابهار-خاش-زاهدان، قطار سریع‌السیر تهران-مشهد، رشت- آستارا، خرم‌آباد- دورود، اندیمشک-اهواز، شیراز-بوشهر-عسلویه، تهران-همدان- سنندج و میانه-اردبیل-پارس‌آباد هستند.
 اغلب این طرح‌ها در مراحل پایانی هستند و علاوه بر استان محل‌ اجرا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ترانزیتی استان‌های همجوار و اتصال آنها به بخش‌های مختلف کشور و حتی اتصال کشور به شبکه بین‌المللی خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید