• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 5 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189880
+
-

آخر خط براندازی

6دلیل شکست گفتمان براندازی و رویگردانی مردم از براندازان

گزارش
آخر خط براندازی

گروه سیاسی

 در شرایطی که این روزها جریان برانداز می‌کوشد با نمایش اتحاد و تنفس مصنوعی به راه بی‌سرانجام خود ادامه دهد، اما اخبار منتشر‌شده از فعالیت‌های این جریان نشان می‌دهد براندازان به آخر خط اقدام‌های ضدایرانی خود رسیده‌اند؛ روندی که با توجه به رویکردهای وطن‌فروشانه اتخاذ شده ازسوی آنان، چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود.به‌گزارش همشهری، اگرچه از مدت‌ها قبل و پس‌از فرونشستن گردوغبار اغتشاشات، نشانه‌های گسست و طرح ادعاهای لیدری انقلاب ادعایی در میان جریان‌های معاند بروز کرد، اما خروج حامد اسماعیلیون، از چهره‌های فعال گروه همبستگی، موسوم به «مهسا»، پرده دیگری از اختلاف‌های حاد درونی جریان‌های ضدانقلاب را نمایان کرد.اکنون اما طرح ادعای لیدری جریان برانداز ازسوی چهره‌های حاضر در اتحاد نمایشی اپوزیسیون، شرایط بغرنجی را برای براندازان به‌وجود آورده و نبود حمایت مردمی، آنان را به فعالیت در خلأ وادار کرده‌است. با وجود اینکه این جریان در ماه‌های اخیر تلاش کرده خود را دلسوز مردم ایران نشان دهد، اما تحریم‌طلبی، تشویق به دخالت نظامی، تجزیه‌طلبی و... از رویکردهای ضدمردمی این جریان حکایت دارد؛ رویکردهایی که تنفر بیش‌از پیش جامعه ایرانی را به‌همراه داشته ‌است.

تحریم، جواب تحریم
چهره‌های مختلف جریان برانداز، از مسیح علی‌نژاد گرفته تا رضا پهلوی در دیدار با مقام‌های غربی، افزایش فشارهای اقتصادی بر جمهوری ‌اسلامی را طلب کرده‌اند؛ درخواستی که با استقبال آمریکایی‌ها و اتحادیه‌اروپا، اعمال گسترده تحریم‌های جدید علیه مردم ایران را به همراه داشت.  وزارت امورخارجه ایران در چارچوب عمل متقابل، اشخاص و نهادهایی را در اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به‌دلیل «حمایت، تحریک و تشویق به اقدام‌های تروریستی»، «دخالت در امور داخلی»، «نشر اکاذیب» و «ترویج اطلاعات غلط و مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران» تحریم کرد. براین اساس 21شخص حقیقی و حقوقی اتحادیه ‌اروپا و انگلیس به فهرست تحریم‌های اعمال شده ازسوی جمهوری‌اسلامی اضافه شدند.

تشویق به دخالت نظامی در ایران
رویکردهای اتخاذ شده ازسوی براندازان، بیش‌ از هر چیز نشان‌دهنده دشمنی با ملت ایران است. برگزاری کنفرانس جهانی امنیت، موسوم به «کنفرانس هالیفکس» در شهر هالیفکس کانادا، از نمودهای تلاش لابی‌های ضدایرانی به‌منظور تشویق دولت‌های غربی برای استفاده از مکانیسم جنگی ناتو و تمرکز امکانات مالی، امنیتی و اطلاعاتی - نظامی روی ایران به‌حساب می‌آید؛ کنفرانسی که در آخرین روزهای آبان‌ماه1401 و با حضور چهره‌هایی مانند حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین افشین‌جم برگزار شد و رویکرد اجماع‌سازی امنیتی علیه ایران را دنبال می‌کرد. اتخاذ چنین رویکردی واکنش‌های گسترده‌ای را حتی درمیان مخالفان جمهوری‌اسلامی به‌دنبال داشت و پرده دیگری از نیات شوم براندازان را نمایان کرد.

اتحاد با تجزیه‌طلبان
اتحاد با گروه‌های تجزیه‌طلب، یکی دیگر از رویکردهای جریان برانداز در ماه‌های اخیر بوده‌است؛ رویکردی که بیش ‌از هر زمان دیگری، دست جریان «دمکراسی‌خواه» را برای جامعه ایران رو کرد و به‌مثابه تیر خلاصی بر تقلاهای براندازانه آنان، آن‌هم با شعارهای رنگارنگ و عامه‌پسند بود. برگزاری کنفرانسی موسوم به «آینده جنبش دمکراسی ایران» در واشنگتن، با حضور چهره‌های تجزیه‌طلب از گروه‌های قومیت‌گرا، چهره عریانی از اهداف پشت‌پرده مدعیان دمکراسی‌خواهی را به‌ نمایش گذاشت. در این میان اما اتخاذ رویکردهای رسوا باهدف روی پرده بردن « نمایش اتحاد» واکنش‌های بسیاری را‍ حتی درمیان جریان‌های اپوزیسیون به‌دنبال داشت و اعتراض‌ها و انتقادها از چنین رویکردی آنقدر بالا گرفت که این اتحاد نمایشی را نیز از بین برد. اتخاذ چنین رویکردی سبب شد جامعه ایران بیش‌از گذشته به اهداف شوم پشت‌پرده چنین اتحادهایی پی ببرد.

اعمال دیکتاتوری با شعار دمکراسی
اکنون دیگر کمتر کسی است که با نیات قدرت‌طلبانه جریان‌های برانداز آشنا نشده باشد. برخی چهره‌های این جریان اگرچه در ابتدا با شعار دمکراسی‌خواهی، به بهره‌برداری سیاسی از اغتشاشات پاییز1401 در ایران پرداختند، اما روند تحولات نشان داد تمامیت‌خواهی، وجه غالب رویکردهای اتخاذشده ازسوی براندازان است. خروج حامد اسماعیلیون، از چهره‌های برانداز، از گروه  «همبستگی»، نمود دیگری از دیکتاتوری حاکم بر جریان «دمکراسی‌خواه» است. اسماعیلیون طی نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، ضمن تشریح دلایل اتخاذ چنین تصمیمی، از فشارهایی پرده برداشت که ادامه فعالیت در چنین سازوکاری را برای وی ناممکن کرده ‌است. پیش از این نیز چهره‌های مختلف جریان برانداز، به‌صورت تلویحی از دیکتاتوری حاکم بر این جریان از سوی رضا پهلوی انتقاد کرده بودند.

دست دوستی با دشمنان ایران
سفر اخیر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار وی با مقام‌های دولت جعلی اسرائیل، شاهد دیگری بر اتحاد براندازان با دشمنان ایران است. این سفر درحالی انجام شد که رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر از هیچ‌گونه دشمنی علیه دولت و ملت ایران دریغ نکرده‌است. از ترور و خرابکاری گرفته تا ائتلاف‌سازی منطقه‌ای و بین‌المللی علیه جمهوری‌اسلامی و افزایش فشارها بر مردم ایران، کارنامه سیاهی است که رضا پهلوی نه‌تنها در تطهیر آن ناموفق بود، بلکه نیات درونی وی بیش‌از گذشته برای جامعه ایران هویدا شد. پیگیری مستمر راهبرد درخواست کمک از دشمنان ایران در شرایطی است که جامعه ایران در ماه‌های اخیر و در جریان راهپیمایی‌های 22بهمن1401 و روز قدس1402، انزجار خود را از دشمنان این مرز و بوم به جهانیان نشان داد و رشته‌های بافته‌ شده ازسوی براندازان در ماه‌های اخیر را پنبه کرد.

حمایت از آشوب و خشونت
با شکست براندازان در پیشبرد پروژه آشوب، فراخوان‌های آنان برای ادامه خشونت‌ها همچنان ادامه داشته‌است؛ رویکردی که با بی‌اعتنایی جامعه مواجه شد و شکست سنگینی را برای این جریان به همراه داشت. همچنین بهره‌برداری سیاسی از برخی مطالبات اقتصادی مردم ایران و تلاش برای به خشونت کشیدن طرح چنین مطالباتی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل رویگردانی جامعه از چنین جریان‌هایی به‌حساب آورد. ازسوی دیگر بی‌توجهی به هویت اسلامی جامعه ایرانی و تلاش ناکام برای استحاله چنین هویتی از دیگر دلایل شکست گفتمان جریان براندازی در ایران به‌حساب می‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید