• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189822
+
-

شهر موزه ایران فرومی‌ریزد؟

بیش از 2 هزارحلقه چاه غیرمجاز در اطراف زاینده‌رود به تعبیر مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و 2500حلقه چاه به تعبیر فعالان محیط‌زیست در اطراف زاینده رود که زمانی به زنده رود معروف بود حفر شده است تا اندک منابع زیرزمینی آب اصفهان بلعیده شود و با خشکیدگی گاه و بیگاه زاینده‌رود فرونشست زمین در شهر موزه اصفهان تشدید شود. بستر زاینده‌رود 14سانتی‌متر فرونشسته است و پل‌های تاریخی اصفهان در خط مقدم مقابله با فرونشست زمین ترک برداشته‌اند. تاکنون اما شانس با آثار تاریخی اصفهان یار بوده است و به‌دلیل فرونشست متوازن سطح زمین زیر پل‌های اصفهان شکست پل‌ها متوقف مانده است اما هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که بستر اصفهان در بخش‌هایی ناگهان فرونریزد و بخشی از پل‌های تاریخی اصفهان را با خود به قعر نکشد و شکوه معماری 4قرن پل‌سازی‌ سنتی را محو و نابود نکند.
آثار تاریخی اصفهان با تهدید فرونشست دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما رصد‌های اخیر آنلاین از رفتار فرونشست زمین در اصفهان یک خبر خوش به همراه دارد. پیشرفت فرونشست در محور تاریخی- فرهنگی اصفهان که پل‌های تاریخی، میراث جهانی میدان نقش جهان، مساجد تاریخی و... را در خود جای داده است به‌طور موقت متوقف شده است. این موضوع را پایش علمی و تخصصی با نشانه‌گذاری‌های انجام شده بر بناهای تاریخی به اثبات رسانده است. اما این توقف موقت به‌معنای پایان رفتار فرونشست زمین علیه آثار تاریخی اصفهان نیست.
باز و بسته شدن گاه و بیگاه جریان آب در زاینده رود علاوه بر آنکه زیست طبیعی اصفهان را مختل کرده است، شوک‌های فراوان به پایه‌های پل‌های تاریخی اصفهان وارد کرده است. پوسیدگی پایه پل‌ها به‌دلیل قطع و وصل جریان آب همان شوکی است که همراه با پیشروی دوباره فرونشست زمین در سطح شهر اصفهان میراث تاریخی بازمانده از 4سده را به‌شدت تهدید می‌کند.
بناهای تاریخی اصفهان شامل پل‌های خواجو، سی و سه پل و پل‌های تاریخی دیگر، میدان نقش جهان با آن عمارت باشکوه عالی قاپو و تصویر کاشی‌کاری‌های باغ‌های بهشت بر گنبد و دیوارهای مساجد تاریخی یا آن سردر قیصریه و منار جنبان مشهور و تمامی آن 27 اثر تاریخی جذاب در شهری که قطب گردشگری و میراث فرهنگی و تاریخی ایران است همگی مجهز به سیستم رصد جی.پی. اس شده‌اند تا زنگ خطر آغاز فرونشست بناهای تاریخی اصفهان را با تغییر رفتار این پدیده ویرانگر به صدا درآورند.
اما عامل تمام این مصیبت‌ها چیست؟ طمع بی‌پایان بر دستکاری بستر طبیعی یک شهر که هزاران سال با یک جریان طبیعی زنده مانده بود و حالا با باز و بسته شدن دریچه‌های سدها و حفر بیش از 2هزار چاه غیرمجاز برای مکیدن آب‌های زیرزمینی شهر موزه تاریخی و زنده ایران به مرگ تدریجی افتاده و در حال رفتن به قعر زمین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید