• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189792
+
-

سبقت سیب از موز

قیمت سیب زرد دماوند در برخی میوه‌فروشی‌ها با سبقت از موز به کیلویی 85هزار تومان رسید

بازار
سبقت سیب از موز

«بازار میوه‌های تابستانه امسال متعادل است و شاهد گرانی‌های عجیب نخواهیم بود» این جمله‌ای است که نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور نیمه فروردین‌ماه امسال در پیش‌بینی وضعیت بازار میوه تابستان امسال به همشهری گفت، اما در فاصله کمتر از 20روز از این پیش‌بینی شاهد قیمت‌های بسیار بالا و عجیبی برای بعضی از میوه‌ها در میوه‌فروشی‌های سطح شهر هستیم؛ میوه‌هایی که بعضی از آنها نوبرانه‌اند و قیمت بالای آنها قابل توجیه است اما بعضی دیگر نه نوبرانه‌اند، نه وارداتی و نه ماندگاری پایینی دارند.

چرا سیب 85هزار تومان شد؟
قیمت سیب زرد دماوند در 2هفته اخیر افزایش بسیار زیادی داشته است. این میوه در بعضی میوه‌فروشی‌های سطح شهر به کیلویی 85هزار تومان رسیده و حداقل قیمتی که برای کیفیت‌های درجه2 آن دیده می‌شود 50هزار تومان است. این میوه در فروش آنلاین تا کیلویی 95هزار تومان هم قیمت می‌خورد. این در حالی است که موز وارداتی بین 75 تا 80هزار تومان است و بالاترین رکورد قیمت آن در این مدت کیلویی 83هزار تومان بوده است. افزایش قیمت در مرکبات و کیوی هم دیده می‌شود که البته با توجه به پایان فصل تولید و عرضه این اقلام  طبیعی است. قیمت هر کیلو کیوی اخیرا به 70 تا 85هزار تومان و هر کیلو پرتقال تامسون جنوب به 50 تا 60هزار تومان رسیده است. رشد قیمت البته منحصر به میوه نیست و محصولات فرنگی و صیفی‌ هم از ابتدای امسال قیمت‌های رو به بالا داشته‌اند. کاهوی رسمی به کیلویی 30هزار تومان رسیده، گوجه بوته‌ای 45 تا 50هزار تومان، بادمجان 35 تا 45هزار تومان و پیاز که افزایش شدید قیمت آن در زمستان گذشته حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد همچنان زیر 30هزار تومان عرضه نمی‌شود.

صادرات؛ دلیل گرانی سیب
افزایش حجم صادرات، مهم‌ترین متهم گرانی میوه به‌ویژه سیب در بازار داخلی ارزیابی می‌شود. وزارت جهادکشاورزی چندی پیش از افزایش قابل توجه صادرات میوه‌های باغی خبر داد. میانگین رشد صادرات در این بخش 20درصد بوده اما به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه باغداران در برخی محصولات رشد صادرات به 25درصد هم رسیده است. مجتبی شادلو با اشاره به پایداری تولید در حوزه محصولات باغی در کشور، جهش در این زمینه را امکان‌پذیر دانست و با این‌حال تأکید کرد: در فرایند صادرات باید تمام روند کار براساس مقدار تولید که رشد نسبی حداقل سالانه ۱۰درصد دارد برنامه‌ریزی شود و صادرات نباید خللی در تنظیم بازار داخلی ایجاد کند. او درخصوص گرانی سیب در روزهای پایانی سال قبل و همچنین فروردین جاری نیز گفت: افزایش قیمت سیب به این مسئله برمی‌گردد که بخش عمده‌ای از محصولات سالم و باکیفیت بالا صادر شده و بخشی دیگر هم دچار سرمازدگی شد در نتیجه محصولات با کیفیت بالا تا حدودی محدود شده است. شادلو همچنین، نبود نظارت صحیح بر توزیع خرده‌فروشی و زنجیره‌های بعد از عمده فروشی‌ها را دیگر عامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت میوه ازجمله سیب دانست.

توت فرنگی کمتر از نیم‌کیلو نداریم
نوبرانه‌ها هنوز گرانند و همچنان باید چشم‌انتظار عرضه بیشتر و کاهش قیمت باشیم اما مورد عجیبی که هم در میوه‌فروشی‌ها و هم در میادین میوه و تره‌بار مشاهده می‌شود، روشی است که میوه‌فروشان برای فروش توت‌فرنگی به‌کار می‌برند. توت فرنگی میوه‌ای است که در سال‌های اخیر از حالت فصلی درآمده و تنوع گلخانه‌ای آن در تمام طول سال در میوه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود اما توت‌فرنگی بوته‌ای یک‌ماهی می‌شود که از استان‌های غرب کشور به بازار تهران آمده و قیمت 200هزار تومانی نوبرانه آن به تازگی با افزایش عرضه به کیلویی 150هزار تومان رسیده است؛ قیمتی که برای بخش زیادی از مصرف‌کنندگان بسیار بالاست اما فروشندگان با عرضه این میوه در ظروف خاص و با وزن‌هایی در حدود 500گرم، امکان خرید خردتر و با قیمت پایین‌تر را از مصرف‌کنندگان می‌گیرند. دیگر میوه‌های نوبرانه هم با وجود افت قیمت همچنان گرانند. طالبی و ملون به‌رغم افزایش عرضه هنوز در میوه‌فروشی‌ها کیلویی 50هزار تومان قیمت می‌خورد و هر کیلو گوجه سبز بین 100 تا 180هزار تومان قیمت دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید